Menu Zavřít

Kvůli mobilům a e-mailům klesá prodej pohlednic

7. 8. 2006
Autor: Euro.cz

TISKÁRNY A PRODEJCI: V Česku klesá prodej tradičních pohlednic. Nahrazují je pozdravy poslané prostřednictvím textových nebo obrazových zpráv z mobilu, popřípadě e-mailu. Stoupá také obliba „luxusních“ obálkových přáníček.

**TISKÁRNY A PRODEJCI:

V Česku klesá prodej tradičních pohlednic.

Nahrazují je pozdravy poslané prostřednictvím textových nebo obrazových zpráv z mobilu, popřípadě e-mailu. Stoupá také obliba „luxusních“ obálkových přáníček.

Opohlednice je v Česku stále menší zájem a stává se z nich sezonní zboží, které jde na odbyt především před důležitými svátky, jako jsou Vánoce nebo Velikonoce. Právě tehdy se prodá více než polovina celoroční produkce. Oslovení producenti a prodejci se shodli také na tom, že zájem o toto zboží mírně stoupá během turistické sezony. Velkou konkurencí jsou pro pohlednice i přes vyšší cenu přání v obálkách, roste také obliba MMS zpráv, které nahrazují pozdravy z dovolené.

„Zájem o pohlednice klesá v souvislosti s nástupem elektronických médií,“ tvrdí Jan Sochůrek ze Svazu polygrafických podnikatelů (SPP). Souhlasí s ním i Petr Zoubek ze společnosti Reproprint, která tento artikl tiskne. „Kvůli elektronickým přáníčkům, esemeskám a e-mailům jsou pohlednice poněkud na ústupu. Ty tištěné ale stále mají své skalní příznivce.“ Podle Aleny Benešové ze společnosti Albi nahradili lidé zprávami z mobilních telefonů především narozeninová přání. „Nicméně stále existují příležitosti, jako je svatba nebo promoce, kdy se SMS nehodí,“ říká Benešová. Významnou skupinou kupců pohlednic jsou proto podle ní lidé starší generace, kteří elektronické způsoby komunikace tolik nepoužívají.

Žádné tiskárny se už pouze na pohlednice nespecializují, kvůli konkurenceschopnosti totiž musely rozšířit svůj záběr. „Trh je tak rozmělněný, že všichni dělají všechno. Pohlednice jsou tak jednoduché, že je zvládne každá tiskárna,“ říká Petr Zoubek. Konkurence je proto v této oblasti velká.

Nasycenost „pohlednicového“ trhu konstatují i zástupci vydavatelství. „Fungujeme od roku 1990. Protože přibývá konkurence, odbyt výrazně nestoupá. Náklady pohlednic jsou poměrně malé,“ uvedla Dana Vitásková z českobudějovické firmy Fotomida. Podle ní prodej regionálních pohlednic ožívá v létě, a to hlavně v místech, kam jezdí hodně turistů, například v Českém Krumlově. Malý, ale stálý okruh kupců prý mají i umělecké pohlednice.

Z údajů SPP i výrobců vyplývá, že tržby za pohlednice sice mírně stoupají, klesá ale jejich produkce. Souvisí to také s tím, že roste zájem o formátově a materiálově netradiční pohledy, které se kvůli náročnější výrobě prodávají dráž. Koupit lze pohlednice s vyráženými vzory, zlacením, ale také ty, které se dají složit jako puzzle.

Leona Novosadová ze společnosti Ditipo přesto tvrdí, že pohlednice jsou určeny spíše pro cenově citlivější zákazníky a období, kdy spotřebitelé posílají větší množství přání. Mimo sezonní špičky pak dává čím dál víc lidí přednost blahopřáním v obálkách, která stojí v průměru 30 korun.

MM25_AI

Oblibu posílání pohlednic prý může ovlivňovat výše poštovného, která je v současnosti pro pohlednice i blahopřání stejná, 7,50 Kč. „Prodeje se tak logicky přesunuly ve prospěch přáníček,“ říká Benešová. Zákazníci jim dávají přednost i kvůli jejich variabilitě a rádi zaplatí za „nadstandardní“ služby - kupují se například přání, která se pohybují nebo vydávají zvuky.

Ceny klasických pohlednic začínají na dvou korunách. Sběratelské ceny starých pohlednic, které na českém antikvárním trhu patří k vyhledávaným položkám, ale mohou být naopak až stokrát vyšší.

  • Našli jste v článku chybu?