Nákup českého operátora O2 možná skončí velkým překvapením: budováním společné firmy PPF a španělské Telefóniky
Nesmysl, jednání o koupi podílu v českém operátorovi Telefónica O2 momentálně nevedeme. Spekulace z trhu nebudeme komentovat. Takhle stroze reagovala ještě před několika měsíci společnost PPF na otázky týdeníku Euro, jak jsou daleko jednání o prodeji. Firma ovládaná nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem tehdy použila, jako již tolikrát, „mlžící taktiku“. Minulý týden PPF oznámila, že koupila za 63,6 miliardy
korun takřka 66procentní podíl v O2 od španělské Telefóniky. Další miliardy korun zaplatí PPF za vykoupení akcií, s nimiž se obchoduje na burze. Základní otázka zní: Proč? Prodat, neprodat Vyloučit se dá nejspíš možnost, že by PPF k uspokojení stačily každoroční výnosy druhého největšího českého operátora. Telefónica O2 loni hospodařila se ziskem 6,8 miliardy
korun. Pokud by PPF spoléhala jen na příjmy z hospodaření firmy, vrátila by se její investice do majoritního balíku takřka za deset let. S přihlédnutím k plánovanému odkupu podílů od minoritních vlastníků se s návratností dostáváme někam k hranici patnácti let.
„Je pravděpodobné, že PPF firmu po čase prodá. Motivace pro nákup je podle mého názoru hlavně finanční – tedy koupit bilančně zdravou nezadluženou firmu, nákladově a kapitálově ji optimalizovat, posílit pozici na trhu a poté se ziskem prodat,“ komentoval transakci analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík. Obdobně reagovali další experti. Jenže tento jednoduchý trik nedává příliš smysl. Kellner má možná v záloze nějaký fígl, jak na transakci vydělat více a rychleji.
Možností má několik. Za zmínku stojí třeba skutečnost, která zatím v rýsování plánů možného vývoje v O2 zanikla. Španělé si v české firmě ponechávají podíl 4,9 procenta. „Pokud chcete z nějakého trhu odejít a věnovat se byznysu někde jinde, většinou se zbavíte veškerých aktiv,“ komentoval transakci zdroj, který se v oboru pohybuje dlouhá léta a nepřál si zveřejnit své jméno. Na tuzemském trhu se podle něj říká, že součástí kupní smlouvy je dohoda o budoucí spolupráci mezi společností PPF a španělskou Telefónikou při akvizicích dalších telekomunikačních firem v Itálii, vybraných evropských zemích, případně v Africe a Latinské Americe.
Telefónica si navíc údajně nechala otevřená zadní vrátka. Tahle možnost má být ošetřena opcí s platností po dobu následujících čtyř až pěti let. Tedy se stejnou platností, s níž smí PPF používat v Česku název O2.
Haló, tady Peking Spekulace o možnostech, jak by mohl Petr Kellner na O2 vydělat, jedním scénářem nekončí. Před časem jednala španělská Telefónica o prodeji českých aktiv s ruskou společností MTS, která je největším mobilním operátorem v zemích bývalého Sovětského svazu. Mezi zájemci byly i Pekingem protežované čínské společnosti Huawei a ZTE. Vedení španělské firmy nakonec rozhodlo, že prodej Číňanům nepřipadá kvůli bezpečnostním rizikům v úvahu. PPF by tak měla zájemce o koupi hned od začátku. Nutno však poznamenat, že tahle varianta patří do kategorie těch méně pravděpodobných.
Podrobnější rozbor si naopak zaslouží další možnost, o které rovněž spekulují analytici. PPF získala v O2 telekomunikační firmu ve vcelku dobré kondici, která však v posledních letech zanedbala rozvoj některých oblastí.
Možná i proto, že by zadlužená španělská Telefónica svým akcionářům stěží vysvětlovala, proč si půjčuje další peníze na rozvoj firmy nacházející se někde ve východní Evropě. Jinak řečeno, pokud bude chtít PPF dostat českou O2 na technologickou úroveň běžnou v západních zemích, bude muset přitlačit na investicích. Dohnat rozdíl vyjde minimálně na deset miliard korun, jak odhadují lidé z oboru. Nejvíce spolkne rozvoj optických sítí, posílení 3G sítě a případné budování sítě LTE, pokud O2 uspěje v aukci na přidělení kmitočtů pro 4G pásmo.
Pakliže PPF do firmy tyto peníze investuje, získá další škálu možností, jak na transakci vydělat. „Může přijít strategické začlenění do ostatních aktiv skupiny a vytvoření společnosti, která bude poskytovat zajímavé portfolio služeb pod jednou skupinou od telefonování až po bankovnictví. Telefónica disponuje velkým množstvím zákazníků, k nimž PPF získá přístup. Navíc dojde k nahrazení předešlého aktiva (Česká pojišťovna), které dodávalo skupině pravidelné cash flow,“ uvádí Milan Vaníček, vedoucí analytik J&T Banky.
PPF by však také mohla prodat telekomunikační sítě spolu s byznysem poskytování pevného internetu. Zájemců by bylo jistě dost. Třeba konkurenční T-Mobile již delší dobu dává najevo, že tohle je přesně ten byznys, který mu chybí v portfoliu, a že je v případě dobré nabídky ochoten nakupovat.
Stejně tak může PPF prodat jen mobilní část svého nového podniku. Cenu podílů lze jen stěží odhadnout, pokud ale bude transakce dobře načasovaná – O2 například získá licenci na LTE – může se cena za jednotlivé „kusy“ Telefóniky vyšplhat hodně vysoko.
Samostatnou otázkou je pak to, zda vstup PPF do O2 zaznamenají klienti operátora, třeba ve formě cenově výhodnějších nabídek za služby. I když zrovna v této souvislosti je patrně třeba šetřit optimismem. „Očekával bych, že PPF využije současné politiky společnosti a nebude příliš agresivní v konkurenčním boji. Další zvýšená konkurence by mohla tlačit na marže, což nebude zřejmě aktuálně cílem nového vlastníka,“ říká Vaníček z J&T Banky. Kufry zatím nebalí Úspěch PPF bude záležet i na tom, zda dokáže do čela O2 vybrat správné lidi. O budoucím personálním obsazení vedení zatím PPF nehovořila. Součástí smlouvy je nicméně podle informací z trhu dohoda, že k dramatickým změnám ve vedení operátora nedojde. „Bavil jsem se s několika lidmi z nejvyššího vedení společnosti, zcela jistě nevypadají na to, že by se chystali na balení kufrů,“ tvrdí zdroj, který si nepřál být jmenován.
PPF se ale bude muset nejspíš porozhlédnout po novém šéfovi. Současný ředitel O2 Luis Malvido sice tvrdí, že se mu v České republice líbí, ale prý se už chystá na návrat do rodné Argentiny. Letos v červnu dokončí tuzemskou školu Malvidova dcera a současný ředitel O2 již mezi svými přáteli otevřeně hovoří o chystaném odjezdu. Česká Telefónica tak nejspíš přijde o špičkového manažera, který pro firmu vykonal skvělou práci. Nevěříte? Letos v dubnu překvapil konkurenci novými, revolučními mobilními tarify. Navíc jen pár týdnů před zahájením aukce pro kmitočty LTE uzavřel dohodu o sdílení sítí pro 2G a 3G se společností T-Mobile. Malvido nejprve vyjednával o klíčové dohodě s firmou Vodafone, čímž přinutil přijít T-Mobile s výhodnější nabídkou. Vodafone tím dostal do horší konkurenční pozice, protože budování a modernizaci mobilní sítě bude muset platit ze svého, zatímco O2 a T-Mobile se o náklady podělí.
Nelze se divit, že dohodu o sdílení sítí Vodafone napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se jí nyní zabývá.
„Je nezbytné posoudit její přínosy i negativa pro hospodářskou soutěž. Spolupráce konkurentů samozřejmě kvalitu soutěže na trhu snižuje, může ale přinést výhody, které to vyváží,“ sdělil týdeníku Euro šéf antimonopolního úřadu Petr Rafaj. Vodafone se navíc snaží zpochybnit smysluplnost kmitočtové aukce. „Jediná správná reakce regulátora je odložení kmitočtové aukce a provedení důkladné tržní analýzy. Takto rozsáhlá spolupráce dvou nejsilnějších hráčů na mobilním trhu podkopává konkurenční prostředí a regulátor by ji neměl nechat bez reakce. Totéž sdělíme i Evropské komisi,“ konstatovala mluvčí společnosti Vodafone Markéta Kuklová. Na Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který aukci organizuje, ale výtky příliš nezabraly a smetl je ze stolu. Evropská komise stížnost Vodafonu projednává.
Konkurenti, nebo kámoši?
Do opakované aukce pro rychlé mobilní sítě LTE se přihlásilo pět zájemců. Současní čeští operátoři O2, T-Mobile a Vodafone, k nimž se připojili nováčci Revolution Mobile a Sazka Communications. Revolution Mobile vznikl z PPF Mobile Services, za Sazka Communications stojí KKCG Karla Komárka. Zvláště dobré karty tak má v ruce Petr Kellner, přestože Revolution Mobile už údajně s původním majitelem PPF nemá nic společného. Firma se osamostatnila letos v létě krátce poté, co se v pravidlech nově vypsané aukce objevila podmínka, která zakazuje fúzi vítězů v tendru minimálně na dalších patnáct let. „Společnost jsme prodali a už ji se skupinou PPF nic nespojuje,“ konstatuje mluvčí PPF Radek Stavěl.
Kde ovšem Revolution Mobile se základním kapitálem dva miliony korun vezme finance na miliardové částky za dražené frekvence? ČTÚ už podle informací týdeníku Euro firmu vyzval, aby dokázala, že není majetkově provázaná s PPF. Šéf Revolution Mobile Tomáš Budník tvrdí, že jeho společnost má dva investory. „Investoři mají plné právo zůstat utajeni už proto, že celý projekt je kvůli silné konkurenci značně nejistý. Pokud Revolution Mobile v aukci uspěje, možná budou souhlasit se zveřejněním, ale nelze to v tuto chvíli slíbit. Poskytují financování, ale nijak se nepodílejí na strategii ani řízení firmy,“ dodává Budník.
O dobrých vztazích s původním vlastníkem ale nelze pochybovat. Zvlášť v situaci, kdy se o Budníkovi spekuluje jako o jednom z možných nových šéfů O2. „Dostal jsem několik desítek blahopřejných SMS, je to ale nesmysl,“ ohrazuje se Budník.
Důležité rovněž bude, jak se zachová další z nováčků aukce, společnost Sazka Communications.
Karel Komárek a Petr Kellner společně ovládli loterijní společnost Sazka.
KKCG posléze odkoupila podíl PPF a loterijní firmu má od té doby pod palcem celou. Obě firmy také získaly pražskou O2 arenu a spolupracují i v dalších oblastech. Klienti Air Bank ze skupiny PPF mohou třeba vybírat hotovost na terminálech Sazky.
Rozhýbaný trh PPF ovládne Telefóniku O2 teprve poté, co transakci schválí Evropská komise. Vodafone ovšem protestuje už teď. „Je na ČTÚ, aby posoudil, zda aukce v této situaci vůbec může pokračovat, dosáhnout svých cílů, zejména zvýšení soutěže na trhu, zda se aukce zúčastní pět opravdu na sobě nezávislých subjektů,“ říká mluvčí firmy Markéta Kuklová.
Šéf Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák v souvislosti se spoluprací O2 a T-Mobilu upozorňuje, že sdílení a budování společné infrastruktury bude možné pouze v případě, pokud nebude odporovat legislativě týkající se ochrany hospodářské soutěže.
„To musí sledovat nejen ČTÚ, ale zejména ÚOHS,“ uvedl Novák.
Aukce, která začne již tento týden, bezpochyby rozhýbe tuzemský telekomunikační trh. Zajímavých změn lze navíc očekávat větší množství. Deutsche Telekom je blízko podpisu smlouvy o koupi společnosti GTS, na prodej má být i český Vodafone, kolem něhož údajně krouží bohaté ruské firmy. Česká trojka by měla být k mání za cenu výrazně nižší než O2. A hovoří se i o prodeji třetího z tuzemských operátorů, společnosti T-Mobile. Petr Kellner si však už vybral.
Co PPF kupuje
Výsledky společnosti Telefónica CR za prvních devět měsíců roku 2013
Výnosy 35,7 miliardy korun (meziroční změna –5,7 %)
Marže 39,4 % (meziroční změna –1,6 p. b.)
Zisk 3,7 miliardy korun (meziroční změna –25,4 %)
Celkové přístupy pevných linek 2,7 milionu (meziroční změna –3,6 %)
Počet mobilních zákazníků 5,1 milionu (meziroční změna +1 %)
Průměrný měsíční výnos na zákazníka (ARPU) 331,8 korun (meziroční změna –16,3 %)
Počet zaměstnanců ve skupině 5622,1 (meziroční změna –12,2 %)
Zdroj: Telefónica CR
PPF–Telefónica Jednání trvala minimálně rok a půl Nejbohatší Čech se sice po světě pohybuje nanejvýš nenápadně, ale jeho létající koráb má k umírněnosti daleko. Platí tak jednoduchá rovnice. Kde se nachází VIP verze Boeingu 737 s označením P4-NGK (letoun je registrován na ostrově Aruba), tam se nejspíš nachází i Petr Kellner. Internetové sledování dráhy letounu, které je u normálních linek běžné, Kellner u svého boeingu zakázal. Fanouškům létání, kteří tráví u letišť dlouhé hodiny s fotoaparátem, však unikne máloco. Fotografie letounu s modrobílým zbarvením na ploše madridského letiště Barajas budiž důkazem, že Kellner propadl kouzlu španělské metropole již v květnu 2012. Do centrály Teléfoniky jsou to vzdušnou čarou z madridského letiště zhruba tři kilometry. (urm) l
Horší zůstanou Vybrané výsledky českých telekomunikačních operátorů ukazují poklesy, i když zákazníků přibývá Jak PPF kupuje • Podíl 65,9 procenta v přepočtu za 63,6 miliardy korun (zahrnuje i společnost Telefónica Slovakia). Částka představuje ocenění 305,6 koruny na akcii. • PPF financuje obchod z vlastního kapitálu částkou 35,5 miliardy korun, zbytek úvěrem u Société Générale. • Z celkové hotovosti 2,467 miliardy eur obdrží Španělé 2,063 miliardy po dokončení transakce a 404 milionů v rámci odložených plateb v průběhu čtyř let. • Španělské Telefónice zůstává podíl 4,9 procenta, bude partnerem další čtyři roky. • Obchod musí schválit Evropská komise. • Po dokončení transakce bude PPF povinna nabídnout odkup minoritním akcionářům, kteří drží 29,8 procenta akcií. • Po uzavření obchodu bude společnost Telefónica CR i její slovenská dcera podnikat pod značkou O2 maximálně po dobu čtyř let. Zdroj: Telefónica CR, PPF
O autorovi| Vadim Fojtík Jakub Křešnička, fojtik@mf.cz kresnicka@mf.cz