Pohled policistyPanuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až "nadoraz", riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.
Pohled policisty
Panuje všeobecné povědomí, že jen v zimě se řidič zajímá o své pneumatiky kvůli náledí a sněhovým jazykům. Podle policejních statistik ale jasně vyplývá, že kdo se snaží ušetřit a letní gumu sjíždí až „nadoraz“, riskuje podobně. Podle šéfa středočeské dopravní policie Stanislava Humla se nejvíc nebezpečí skrývá na dálnicích.
* Jaká je minimální hloubka vzorku letní pneumatiky?
1,6 milimetru. Ale to je naprosté minimum. Každému bych radil vyřadit pneumatiku dříve, než dojezdí vzorek na tuto hodnotu.
* Doporučujete? Vy to snad kontrolujete, ne?
Jistěže je to jedna z nejběžnějších položek při silničních kontrolách. Jenomže když zachytíme vůz s totálně sjetými pneumatikami, máme možnost jeho řidiče pouze pokutovat. Nemůžeme zadržet osvědčení o registraci.
* A kolik dělá obvykle pokuta za sjeté pneumatiky?
Tisíc korun.
* Je policie ještě na něco háklivá při kontrolách podvozků?
Neměly by být na jedné nápravě dvě různé pneumatiky. Stejně tak se nám nelíbí kombinace radiálních a diagonálních gum na jednom autě. Projeví se nesourodost kol v řízení.
* Vadí policii pneumatiky zakoupené z druhé ruky?
Pokud jsou v pořádku, tak proti tomu nic nemám.
* Proč vlastně policie tolik dbá na pneumatiky? V létě přece smyk hrozí nepoměrně méně, než v zimě.
Jde o jev zvaný aquaplaning. To je stav, kdy pneumatika, respektive její vzorek, nestačí vytlačit, odvést vodu zpod kola a vůz vlastně klouže po hladině.
* Jak se pak zachovat?
Lze tomu efektivně jedině předejít: mít dobré pneumatiky a snížit za deště dostatečně rychlost. Při samotném aquaplaningu se doporučuje vyšlápnout spojku a nekroutit volantem. Faktem ale je, že v tu chvíli je řidič pouhým divákem.
* Kde je třeba si na to dávat pozor?
Nejvíce hrozí smyk po vodě samozřejmě na dálnicích. Jede se tu rychle a krátkodobému nahromadění vody velmi přispívají náklaďáky vyjeté koleje.
* Je aquaplaning častou příčinou nehody?
Právě na dálnicích ano. Nebývá to nic hezkého.