Nákup Telefóniky O2 skupinou PPF dává smysl hlavně v případě využití všech synergií s finančními službami
Kde jsou peníze, to uměla skupina PPF za celou dobu svojí existence vyčenichat lépe než psi rasy lagotto romagnolo, jimž se dnes při hledání lanýžů dává přednost před citlivými rypáky kdysi osvědčených prasat. Jistě, ne všechny záměry Petru Kellnerovi & spol. vyšly, přičemž občas vybouchly docela spektakulárně. Tak třeba výlet do českého zdravotnictví či výprava do spotřebitelského financování Home Credit v Kazachstánu nebo na Ukrajině. Avšak kdo nezačal, neuspěje.
Nákup Telefóniky finanční skupinou PPF se popisuje jako „transakce roku“, ačkoli jde ve skutečnosti o suverénně největší „reverzní transakci“ v celé existenci České republiky. Jaký smysl má pro prodávajícího a jaký pro kupujícího? Aneb jak se říká v byznysu, „where is the beef“? Snaha zbavit se české pobočky a koncentrovat se na klíčové trhy v případě španělského operátora nepřekvapuje.
Telefónica ji ohlásila před časem jako součást strategie včetně zjevné potřeby snížit dlužní zátěž. Mnohem zajímavější motivy se nabízejí v případě kupujícího. Jít do úplně nového byznysu, v němž navíc klesají marže, nedává smysl. Český operátor už nebude stejně dobrou dojnou krávou jako v minulosti. A to přestože PPF nakupuje lídra trhu s ještě pořád velkým tržním podílem, bonitní klientelou, navíc se slevou oproti tržní ceně (přinejmenším před ohlášením transakce). Otázku, co je za tím, však nezodpovídá. A prozatím bych ponechal stranou konspirační teorie, jimiž se Praha hemží – počínaje brzkým přeprodejem čínským nebo ruským investorům přes údajně složité opční struktury s Telefónikou a předjednanými dealy s vládními úřady konče.
Telekomunikační služby dnes sexy nejsou.
Má-li být tahle akvizice PPF dlouhodobá a zhodnotit investovaný kapitál, musí její podstata spočívat v něčem jiném. Musí být o pronikavé inovaci, o oné „killer app“, tedy využití mobilního internetu způsobem, který přinese uživatelům nezpochybnitelný prospěch, citelné úspory oproti tradičním technologiím a dosáhne masového rozšíření.
Už deset let se mluví o možnosti, jak připravit banky o část byznysu, v níž byly dosud neotřesitelné: platební styk. Jak zjednodušit transfery peněz mezi lidmi navzájem, čím nahradit debetní a kreditní karty. O možnosti nabourat se velkým finančním domům do marží takříkajíc zadními, technologickými vrátky.
Zkusme se na situaci podívat pohledem PPF. Přestože máte dvě licencované banky, jste v českém bankovnictví s jeho obtížně porazitelným oligopolem v podstatě marginálním hráčem. Zároveň jste však lídrem ve spotřebitelských nebankovních úvěrech (Home Credit), který významně roste na východních trzích. A teď se skýtá příležitost koupit lídra v pevných linkách a dvojku v mobilech s bonitní klientelou, bonusem je elegantní nástup do další technologické generace prostřednic obálka tvím aukce na LTE. Akvizice Telefóniky vám přinese více než sedm milionů smluv v Česku a 1,4 milionu na Slovensku, přičemž „kmen“ více než devíti milionů hlasů musí fascinovat. Pětašedesát miliard je sice hodně peněz, ale fakticky PPF operátora koupila s diskontem.
PPF nemá žádný background v českém průmyslovém dědictví a jeho hardwaru, neoženila se s komínem a jeho stopadesátiletými firemními tradicemi. Jako taková se proto nemusí cítit těmito zátěžemi a personáliemi nijak vázána. Díky tomu je také asi jedinou velkou českou finanční skupinou, jež disponuje potřebnou kapitálovou silou a schopností autonomního rychlého rozhodnutí, ale zároveň netrpí vnitřní kulturní arogancí vůči rozvojovému světu.
Naopak, PPF se hodně dívá do Asie, která má v mobilech a v jejich integraci s finančními službami nepochybně „intelektuální předzápal“. Rozvojový svět sice nemá kapitálovou zásobu Západu, ale ani jeho rigidity včetně sektorových a technologických, což je do budoucna obrovskou výhodou. PPF by měla být schopna docenit, co třeba mikrofinanční mobilní služba M-Pesa znamená pro východoafrickou Keňu (mobilní platby a transfery).
A v jihovýchodní Asii, na jejíchž trzích je PPF přítomna, je to stejné. I tam technologie totálně přeorává celé hřiště.
Ze všech možných hypotéz dává nákup Telefóniky dobrý smysl právě v případě využití všech synergií s finančními službami.
V tomhle případě by navíc mohl být ku prospěchu i obyčejným lidem. Firma se o vás postará, a že na oplátku bude o vás vědět všechno, je odvrácená strana téže mince.
Ta nabídka přijde a je jen na vás, zda jí využijete.
O autorovi| Miroslav Zámečník, zamecnik@mf.cz