Menu Zavřít

Láhev Cherry za miliony

12. 11. 2010
Autor: Euro.cz

Čtvrtá večerní aukce zamíchala pořadím nejdražších obrazů v Česku

Už dopředu bylo jasné, že středeční aukce společností 1. Art Consulting Brno – Praha a Adolf Loos Apartment and Gallery v Topičově salonu v Praze bude událost. Jedno z pláten od malíře Emila Filly, Zátiší s lahví Cherry, bylo vyvoláváno za deset milionů korun a pořadatelé dopředu varovali, že zřejmě půjde o nejdráže prodaný obraz letošního roku.
Stačilo jen pár napjatých minut a cena Fillova obrazu se vyšplhala na šestnáct a čtvrt milionu. Ikona českého kubismu tím získala zaslouženou pátou příčku žebříčku nejdražších českých obrazů. Ze souboje mezi dvěma lidmi v sále a třemi na telefonu vyšel vítězně telefonující se šťastným číslem sedm. Připočítá-li se k ceně aukční přirážka, vyplatí neznámý kupec 19,5 milionu.
„Je to světový rekord obrazů Emila Filly. Právě tento Filla je ale výjimečný a takový už se na uměleckém aukčním trhu asi nikdy neobjeví,“ řekl jeden z pořadatelů Vladimír Lekeš, ředitel Adolf Loos Apartment and Gallery, která obraz v aukci nabízela.
Nevelký obraz Emila Filly z roku 1914 má za sebou dlouhou cestu. Rodina malíře plátno vlastnila až do osmdesátých let minulého století, než ji koupil český daviscupový reprezentant Jan Koukal. Od něj se pak obraz dostal do rukou sběrateli českéhu kubismu Milanu Heidenreichovi. Po jeho smrti se dílo v roce 1997 prodávalo v londýnské aukční síni Sotheby’s a dostalo se na cenu 56,5 tisíce liber. „Podle tehdejšího kurzu byl prodán za neuvěřitelných 3,5 milionu korun, v té době se přitom za Fillu platilo v řádech statisíců,“ přiblížil Lekeš další z rekordů, který má za sebou Zátiší s lahví Cherry, jinak známé i jako Zátiší s knihou či Comédie de la Mort.

Podzimní dražební nálada

Dalším z očekávaných hitů aukce byl obraz Marie Černínové známé pod pseudonymem Toyen. Cirque Corando představuje ostrý zlom v jejím neoprimitivistickém období a byl na aukci vůbec poprvé. Prodal se za 9,4 milionu, nicméně vyvolávací cenu překonal o pouhých sto tisíc korun. Do Česka ho nabídli z francouzské soukromé sbírky.
Úspěch měla také vzácná díla ze slavné Lobkowiczké mělnické sbírky. Hned prvním nabízeným obrazem byla luneta Smrt (kněžny) Drahomíry od Karla Škréty z roku 1641. Sedmnáctý a podle odborníků nejkrásnější obraz z cyklu O svatém Václavovi se prodal za vyvolávací cenu 5,5 milionu. Ze čtyř Lobkowiczkých pláten zůstala bez kupce jen barokní Archimédova smrt. Rozměrnému a velmi působivému obrazu podle pořadatelů uškodilo, že statut kulturní památky prakticky vyřadil ze soutěže zahraniční zájemce.
„Mám radost, celkem se prodala díla v hodnotě 64 milionů korun. K této částce samozřejmě musíme ještě připočítat dvacetiprocentní aukční přirážku,“ pochlubil se Jiří Rybář, ředitel 1. Art Consulting. Uspěla i řada dalších zajímavých obrazů, včetně Chlapce z ulice od Josefa Čapka (před nímž ve skupině pátečníků vysedával T. G. Masaryk), Maori od Zdeňka Buriana (který nakonec téměř zdvojnásobil vyvolávací cenu) nebo Muž u stolu Emila Artura Pittermanna (po třinácti příhozech se vyšplhal na 850 tisíc).
Překvapením večera pak byla krajinka Podzimní nálada Antonína Hudečka. Půvabný obraz z roku 1903 byl k mání za 180 tisíc korun. Po lítém boji, kdy cedule s čísly zájemců připomínaly třepetající se lipové listy ve větru, se plátno prodalo za 2,15 milionu.
Středeční aukce byla čtvrtou z cyklu Evening Sale Prague, které se konají vždy na jaře a v listopadu.
„Tento druh večerního prodeje jsme u nás zavedli po vzoru světových metropolí. Jsou to v podstatě vybraná díla, která nejsou zajímavá jen svou exkluzivitou, vysokou cenou či význačnými jmény, ale mají i punc něčeho mimořádného ve svém výtvarném poselství,“ přibližuje Rybář.

Krize jako by nebyla

Český aukční trh se podle Rybářových dvacetiletých zkušeností v oboru výrazně posunul. Zatímco v devadesátých letech působily zhruba čtyři aukční síně, dnes je konkurence o poznání silnější. „Podle mého názoru je jejich počet příliš velký na český a slovenský trh. Předpokládám, že v budoucnu dojde i u nás buď ke spojení některých aukčních síní, nebo odejdou z trhu,“ říká.
České aukční síně zřejmě nedosáhnou takového věhlasu, jakým se pyšní třeba Christie’s či zmiňovaná Sotheby’s. Cizina ale české výsledky pozorně sleduje, a objeví-li se u nás dílo významného zahraničního autora, kontaktují sběratelé i síně místní prodejce a díla často končí v jejich rukou.
„Až na málo světově slavných jmen pro všechny autory tradičně platí, že Němci se prodávají nejlépe v Německu, Francouzi ve Francii a podobně. Zájem českých sběratelů o české autory jde dokonce tak daleko, že ochotně přeplácejí díla, která jen o pár měsíců dříve prošla zahraničním trhem,“ přibližuje trh s uměním Jan Skřivánek, šéfredaktor časopisu o umění Art+Antiques.
Ani ekonomická krize nemá na exkluzivní prodeje příliš velký vliv. Dotýká se spíše méně významných prací a brání státu, který nemá peníze, využít jeho předkupního práva. Loňský krizový rok byl pro společnost 1. Art Consulting dokonce ve znamení rekordních tržeb na úrovni zhruba 230 milionů korun. V řádech stamilionů korun se pohybují tržby i v případě Adolf Loos Apartment and Gallery, která úspěšnost na těchto exkluzivních aukcích počítá na 90 procent s průměrnou cenou položky 1,75 milionu korun.
Ač zprávy o ekonomické krizi a jejích drtivých dopadech z médií nemizí, padají rekordy i ve světě. Například letos v květnu obsadil první místo mezi obrazy prodanými na aukci Picassův Akt, zelené listy a busta s přiklepnutou cenou 106,5 milionu dolarů.
Zatím nejdražší v Česku prodaný obraz je stále Élévation IV od Františka Kupky, který byl v roce 2007 vydražen za 22,1 milionu korun. Loni změna na prvním místě jen těsně (o sto tisíc) unikla dalšímu Kupkovu obrazu Zhroucení vertikál.
Pokud by se připočítaly aukční přirážky, bylo by pořadí obrácené – za Vertikály totiž ve výsledku kupec zaplatil necelých 26 milionů, zatímco za Élévation díky mimořádně nízké pětiprocentní přirážce „jen“ 23,2 milionu. „V zahraničí se Kupkovy abstraktní oleje prodávají ještě daleko dráže, v řádech milionů eur. Například před čtrnácti dny jsem byl v Paříži, kde byl jeden Kupka zabukovaný za 2,5 milionu eur,“ upozorňuje Vladimír Lekeš.
Evening Sale Prague nebyla jedinou aukcí minulého týdne, která hýbla českým aukčním trhem. V neděli 7. listopadu vydražila společnost Prague Auctions Vinobraní od Toyen za vyvolávací cenu 6,5 milionu korun či malbu Emila Filly Já som bača velmi starý za 3,7 milionu. Aukční síň Meissner-Neumann ve stejný den prodala například malbu Nevěsta od Alfonse Muchy za dva miliony nebo olej na plátně s názvem Jeune fille aux perles od francouzské malířky a grafičky Marie Laurencinové za tři miliony.

FIN25

NEJDRÁŽE PRODANÉ OBRAZY NA AUKCÍCH V ČESKU OD ROKU 1990
1. František Kupka: Élévation (Výšky) IV, 22,1 mil., prodáno v roce 2007
2. František Kupka: Zhroucení vertikál, 22 mil., 2009
3. Toyen: Spící, 20 mil., 2009
4. Oscar Kokoschka: London, Chelsea Reach, 19,5 mil., 2008
5. Emil Filla: Zátiší s lahví Cherry, 16,25 mil, 2010
6. Josef Šíma: Léda s labutí, 14,6 mil., 2008
7. František Kupka: Abstraktní kompozice, 13,4 mil., 2007
8. Toyen: Zbytek noci, 13,2 mil., 2010
9.-10. Josef Čapek: Děvče v růžových šatech, 12 mil., 2007
9.-10. Toyen: Smutný den, 12 mil., 2009
11. Georges Braque: Zelené umyvadlo, 11,5 mil., 2008
12. Emil Filla: Sklenice a noviny, 11,2 mil. 2009
13.-14. Emil Filla: Dívka s mandolínou, 11 mil., 2008
13.-14. Jindřich Štyrský: Maldoror, 11 mil., 2009
15.-16. patrně okruh Mistra Třeboňského oltáře: Umučení světice, 10,5 mil.,
2009
15.-16. Jan Zrzavý: Hornatá krajina, 10,5 mil., 2009
Pramen: ČTK
Pozn.: údaje od roku 1990; ceny jsou v korunách bez aukční přirážky

  • Našli jste v článku chybu?