„Pohostinství a s ním provázané pivovarnictví utrpělo v době koronakrizové krize výrazné ztráty. Většina hospodských sice v červnu znovu otevřela, ale o tom, jestli přežijí, budou rozhodovat následující týdny. Nejkritičtější je přitom situace v Praze, Karlových Varech a dalších lokalitách závislých na cestovním ruchu,“ sumarizuje Martina Ferencová, výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven.
Svaz společně s Centrem ekonomických a tržních analýz (CETA) zveřejnil studii, která sečetla a vypočítala ztráty byznysu během letošního března, dubna a května. Tedy za dobu, kdy se kvůli vládním restrikcím život v Česku téměř zastavil. Zatímco ztráta v tržbách pivovarů za tyto tři měsíce činí 1,104 miliardy korun, v pohostinství jde podle studie o 4,238 miliardy.
Podle Ferencové není reálné, že by se tyto ztráty do konce roku dohnaly. Navíc v nepřehledné situaci, kdy není zřejmé, jestli se restrikce a opatření opět ze dne na den nezpřísní.
Prodeje piva během jarní čínské chřipky | Balené pivo | Čepované pivo | Celkový výstav (prodej) |
Březen až květen 2019 | 2,397 milionu hl | 1,335 milionu hl | 3,733 milionu hl |
Březen až květen 2020 | 2,732 milionu hl | 0,607 milionu hl | 3,339 milionu hl |
Aleš Rod, ředitel výzkumu CETA, v té souvislosti připomíná nedávné dění v Ostravě, kde hygienici z hodiny na hodinu zavedli velmi tvrdá omezení, na něž doplatila řada hospodských a podnikatelů v čele s organizátory přehlídky Colours of Ostrava a jejího letošního Nefestivalu. „Tento případ má naprosto smrtící charakter pro podnikatelské aktivity v České republice,“ upozorňuje Rod.
Jarní statistika navíc ukazuje, že prodej piva baleného v láhvích a plechovkách, který se během uplynulých měsíců stal jediným kanálem většiny pivovarů, nevyvážil ztráty za čepované pivo. Zatímco sudového se prodalo je 607 tisíc hektolitrů, což znamená razantní 728tisícový meziroční pokles, baleného si lidé koupili 2,732 milionu hektolitrů, tedy o 335 tisíc hektolitrů více než loni. Celkově se tedy trh od března do května propadl o 393 tisíc hektolitrů.
„Poměr prodaného čepovaného a baleného piva dostal opravdu velkou ránu,“ ví Ferencová. Česko přitom dosud bylo na středoevropském trhu poměrně unikátní v tom, že piva v restauracích se ve srovnání s okolními zeměmi prodávalo relativně stále dost. Loni činil poměr prodejů čepovaného a baleného 35:65. Pivovary navíc do udržení hostů v restauracích každoročně investují nemalé částky.