Ocenit zaměstnance i jinak než mzdou je stále oblíbenějším lákadlem k získání pracovníků nebo jejich udržení. Od ledna se ale podmínky pro poskytování takzvaných benefitů zhorší. Favoritem může být pojištění.
ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Ocenit zaměstnance i jinak než mzdou je stále oblíbenějším lákadlem k získání pracovníků nebo jejich udržení. Od ledna se ale podmínky pro poskytování takzvaných benefitů zhorší. Favoritem může být pojištění.
Používat služební auto k soukromým účelům, bydlet na náklady zaměstnavatele nebo třeba kupovat firemní zboží se slevou jsou pracovní benefity, které se kvůli reformnímu balíčku od ledna příštího roku nejspíš prodraží. Firmě i pracovníkům.
Podle schválených pravidel totiž vše, co firma poskytuje zaměstnancům, musí být zahrnuto do základu daně z příjmu, a zaměstnanec nebo živnostník tak zaplatí vyšší daň i sociální a zdravotní pojistné.
Firma například zpracovává mléko a prodává máslo, sýry, joguty v určitém množství za výrobní cenu zaměstnancům. Výrazně levnější nákup nezvyšuje přitom daňový základ mzdy a není z něj třeba platit odvody pojistného. To se má od ledna změnit.
ZÁKON USNUL V POLOVINĚ CESTY
Rozdíl mezi běžnou prodejní cenou a cenou, za niž odebral pracovník zboží, by se měl připočíst k základu daně, což znamená vyšší daň i pojistné. „Zákon ale neříká, jak stanovit běžnou cenu výrobku,“ upozorňuje na nejasnost daňový expert Robert Bezecný ze společnosti Deloitte. Půjde o velkoobchodní cenu pro odběratele, nebo průměrnou cenu zboží na pultech? A kdo ji bude zjišťovat?
To je jen jedna z mnoha nejasností, kterou mzdovým účetním a daňovým expertům budou muset vysvětlit ministerstva práce a financí. Nejspíše dalšími prováděcími vyhláškami. Reformní batoh tak zjednodušení v právní oblasti rozhodně nepřinese.
Nejasný pojem „obvyklá cena“ budou muset podnikatelé rozklíčovat i při užívání služebního auta pro soukromé účely. „Pravděpodobně to bude jedno procento z hodnoty konkrétního auta, zákon to ale striktně nestanovuje,“ připomíná Bezecný.
TANEČKY MEZI PARAGRAFY
Mnoho firem, hlavně se sezonními pracovníky, bude muset řešit ubytování poskytnuté zaměstnancům, které bude osvobozeno od daně jen do částky 3500 korun měsíčně.
„Bude to klasický český taneček mezi paragrafy, takže zákon neporušíme, ale bude to na hraně a složitější,“ komentuje situaci personální ředitel jedné stavební firmy. Pochopitelně chce zůstat v anonymitě, aby nepřitáhl pozornost úředníků.
Jak bude onen tanec mezi paragrafy vypadat? Například tak, že po dohodě s ubytovatelem cena za ubytování skutečně nepřekročí oněch 3500 korun měsíčně. Firmy si ale dofakturují adekvátně vyšší částku třeba za úklid budovy.
Je nutné si uvědomit, že tato změna nedopadne jen na firmy, které platí byt svým špičkovým manažerům nebo zahraničním poradcům. Plošně zasáhne stavební, montážní a zemědělské podniky, ale také podniky, které vyšlou své zaměstnance na školení.
Se školením je spojena i další nepříjemná změna. Pokud firma zaplatí pracovníkovi rekvalifikaci (tedy proškolení na jinou profesi), je vše v pořádku. Zvýšení kvalifikace ovšem reforma od daně a pojistného neosvobozuje.
ZELENOU bude mít POJIŠTĚNÍ
Mírné změny se dotkly i příspěvků zaměstnavatelů na penzijní a životní pojištění. Oboje (sečteno) je od daně osvobozeno jen do částky 24 tisíc korun ročně. I přes toto omezení prorokují personální odborníci, že se tento benefit stane významným motivačním prvkem pro zaměstnance. Už dnes je podle letního průzkumu, který udělala Ogilvy PR u firem ze žebříčku Czech Top 100, penzijní připojištění na druhém místě poskytovaných benefitů. Hned za příspěvky na stravování.
Podle údajů Asociace penzijních fondů dosáhla průměrná výše příspěvku zaměstnavatele do penzijního připojištění zaměstnance 461 korun měsíčně. Roční limit tak zdaleka není omezující bariérou.
„Navíc jde o motivační prvek, firmě zůstává možnost ocenit pracovníka i jednorázovým příspěvkem a pořád se do ročního limitu vejde,“ vysvětluje Jan Šíbal z ING, která si průzkum objednala. Fluktuace pracovníků je kolem 15 procent, ve specifických oborech i třikrát vyšší. Některé profese navíc podniky těžko shánějí a výhodné benefity mohou být důvodem, jak odborníky nalákat.