Státní podnik přitahuje bývalé vojáky a zbrojaře
Státní Letecké opravny Malešice pravděpodobně nezískají výnosnou zakázku od české armády a nestanou se zprostředkovatelem dodávky švédských stíhaček Gripen pro české vojenské letectvo. Přijdou tak o provizi ve výši několika stovek milionů korun. Do podniku se přesto na významné posty přesouvají lidé, kteří až dosud pracovali pro armádu nebo ministerstvo obrany. Co bývalé zaměstnance resortu obrany do nepříliš známé a úspěšné firmy, navíc státní, tak láká?
Od výcviku po opravy.
V pozadí může být předpoklad, že budoucnost opraven bude ještě zajímavá i bez provize za stíhačky. Ministerstvo obrany prý počítá s tím, že v případě krachu Aera Vodochody dostane firma na starost údržbu všech jedenasedmdesáti armádních letadel L-159 Alca.
Letecké opravny Malešice (LOM) se navíc letos v lednu po rozhodnutí ministra obrany sloučily s také armádními Leteckými opravnami Kbely a Vojenským technickým ústavem letectva a protivzdušné obrany. Podnik má nyní v obchodním rejstříku zapsáno kmenové jmění 576 milionů korun a prakticky monopol na opravy vojenských vrtulníků a letadel.
Ještě k tomu bylo od dubna 2004 v Malešicích zřízeno Centrum leteckého výcviku, kam se by měl podle informací týdeníku EURO postupně přesouvat výcvik všech českých pilotů. LOM může navíc používat modernizované armádní letiště v Praze-Kbelích, výcvik povede na letišti v Pardubicích. Firma se pokouší získat zakázky i od civilních leteckých společností, jedná například s ČSA.
Ministerstvo obrany má zájem i o to, aby LOM pomohl „opancéřovat“ letadla české vládní letky tak, aby mohla bezpečně létat i do rizikových oblastí typu Irák či Afghánistán, kde má Česko momentálně své vojáky.
Mezi zaměstnanci opraven se proto již delší dobu šíří informace, že podnik má být zprivatizován. Zájem má údajně hned několik českých zbrojovek, například Pamco nebo Omnipol. „Není divu. LOM bude dělat úplně všechno, od výcviku po opravy. Pokud by ho dostala privátní firma, měla by zajištěnou budoucnost na desítky let dopředu,“ řekl týdeníku EURO informovaný zdroj.
Cítí kořist?
Malešické opravny nezajímají jen zbrojaře, ale i vojáky a úředníky ministerstva obrany, kteří se rozhodli svého dosavadního živitele definitivně opustit.
Velkou pozornost vzbudil už přestup bývalého šéfa vládní expertní komise pro hodnocení nabídek nadzvukových letadel pro armádu Radka Novotného. Ten se stal v malešických leteckých opravnách ředitelem Centra projektového managementu, které se mělo zabývat právě i gripeny. Podezření ze střetu zájmů odbyl ministr obrany Miroslav Kostelka větou, že „pan Novotný nebyl v komisi sám… Kde nyní pracuje, je jeho věc.“
Přechodem Novotného to ale nekončí, spíše naopak. V leteckých opravnách pracují i další bývalí vojáci a úředníci obrany, většinou jde o lidi, kteří se zabývali nákupem majetku, výběrem stíhaček nebo armádní reformou.
Šéfem podniku je nyní Vratislav Máslo, bývalý člen armádního týmu, který začal ještě na zadání exministra Jaroslava Tvrdíka pracovat na reformě ozbrojených sil. Máslo byl původně vrchním ředitelem sekce strategického plánování, později řídil odbor výstavby sil Centra pro reformu ozbrojených sil.
Z Centra pro reformu ozbrojených sil přešel do LOM i Zdeněk Dvořák, stal se hned náměstkem ředitele pro strategii a rozvoj podniku. Na ministerstvu obrany původně šéfoval středisku personálního marketingu hlavního personálního úřadu.
Rodinné vztahy.
Další bývalý ministerský úředník, Arpád Vrábel, pracuje v LOM v Centru projektového managementu, které řídí Radek Novotný. Vrábel dříve působil na majetkové sekci ministerstva. V odboru strategie a rozvoje LOM nyní působí Juraj Urban, bývalý vedoucí ministerského odboru řízení vyzbrojování, a další jeho kolega z obrany Pavel Vaculík. Ministerští exúředníci jsou i v obchodním úseku leteckých opraven. Z obrany tam například přešel Jaroslav Duchek. Provázanost je obrovská. Bratr referenta Vladislava Berana Pavel pracuje v Centru pro realizaci projektu nadzvukového letounu, která spadá pod sekci vyzbrojování ministerstva obrany.
Na koncentraci ministerských exúředníků nevidí obě zainteresované strany, LOM ani ministerstvo obrany, nic zvláštního. „Ano, v podniku pracují i bývalí zaměstnanci české armády,“ sdělila týdeníku EURO mluvčí opraven Hana Pustelníková. „Přijímáni jsou na základě svých zkušeností, schopností a kvalifikačních předpokladů, tak jako všichni ostatní zaměstnanci… Tento postup nemůže podnik poškodit, může ho jen obohatit o zkušenosti vyškolených specialistů,“ dodala mluvčí LOM.
Nijak znepokojen není ani náměstek ministra obrany Jaroslav Kopřiva. „V souvislosti s organizačními změnami na konci roku 2003 odešla část zaměstnanců z ministerstva a část z nich je nyní zaměstnána v podniku LOM. Jedná se o jejich svobodné rozhodnutí, nikoliv o organizovaný přesun.“
„Zaměstnanci resortu obrany nejsou nesvobodnými otroky,“ dodal pro týdeník EURO mluvčí ministra obrany Ladislav Šticha. „Mohou jako každý člověk v demokratické společnosti svobodně volit zaměstnání.“
Privatizace prý nehrozí.
Státní podnik Letecké opravny Malešice byl založen v červnu 1989 federálním ministerstvem národní obrany. Specializuje se zejména na opravy motorů armádních vrtulníků a letadel, opravuje a modernizuje i avioniku a elektroniku.
Už v roce 1995 se v médiích objevily první informace o tom, že ministerstvo obrany – které tehdy ovládali lidovci – navrhuje prodat většinu opraven společnosti Zenit. Tu tenkrát ovládal přítel ekonomického náměstka ministra obrany Miroslava Kalouska Richard Háva, který nyní řídí Omnipol, největšího českého obchodníka se zbraněmi.
V květnu 1997 ale byly Malešice vládní privatizační komisí z privatizace vyřazeny. Společně s Leteckými opravnami Kbely a Vojenskými opravnami v Novém Jičíně a Šternberku byly označeny za pro stát strategické podniky.
Ani teď, téměř o sedm let později, o privatizaci malešických opraven zatím nikdo oficiálně nemluví. „LOM je a zůstává státním podnikem,“ konstatuje stroze jeho mluvčí Pustelníková.
„Ministerstvo neuvažuje ani o prodeji ,a už vůbec ne o privatizaci. Máme zájem o další spolupráci, protože LOM má připravenou celou řadu velmi zajímavých a perspektivních projektů, které budou pro armádu velkým přínosem,“ tvrdí mluvčí obrany Šticha.