Italský výrobce sportovních vozů připomíná 50. výročí od zahájení prodeje modelu, který vytvořil kategorii „supersportovních“ aut.
Roger Beckermann (Rossano Brazzi) nedopadl dobře, když se v úvodních minutách snímku The Italian Job z r. 1969 vydal na projížďku do Velkého svatobernardského průsmyku v italských Alpách. Jeho jízdu ukončila exploze nastražená mafií. Minuty, které výbuchu v tunelu předcházely, však fanoušci řadí do zlatého fondu filmových automobilových scén. A Lamborghini je teď připomnělo v souvislosti s 50. výročím modelu Miura.
Velký Svatobernardský průsmyk bývá otevřený jen v létě; vede tudy hranice mezi Švýcarskem a Itálií
Automobilka vyslala ze svého muzea hned dvě Miury do míst, kde se původní záběry natáčely. Z továrny v Sant’Agata Bolognese pak vyrazil moderní doprovod v podobě modelů Aventador Coupé, Roadster, Superveloce a Superveloce Roadster. Akce se zúčastnili i konstruktéři Gian Paolo Dallara, Paolo Stanzani a Marcello Gandini, kteří stáli za návrhem původní Miury.
Miura zůstává mimořádně působivá i po letech
Lamborghini Miura je považovaná za první „supercar“ – v češtině používáme nejčastěji označení supersport. Před zadní nápravou uložený dvanáctiválec 3,9 l o výkonu 350 k ji dokázal rozjet až na tehdy fantastických 275 km/h. Vedle jízdních výkonů však Miura ohromila svět také svým exotickým vzhledem, jehož stopy se odrážejí i v designu dnešních supersportů. V letech 1966 až 1973 vyrobili u Lamborghini 764 kusů. Dnes patří Miura k ceněným sběratelským skvostům, její ceny však nedosahují tak astronomických výšek jako u některých Ferrari. Pohybují se přibližně v intervalu 25 až 40 milionů korun.
Zde je oficiální video z pamětní akce Lamborghini:
A pro úplnost ještě původní scéna, která automobilku inspirovala: