Menu Zavřít

Lanďákova pomsta

29. 10. 2018
Autor: Euro.cz

Odposlech Že mezi náměstky na ministerstvu obrany nepanují zrovna nejlepší vztahy, není žádná novinka. Teď to ale zašlo tak daleko, že jeden skončil v nemocnici se zlomenou nohou. Aby měl Jakub Landovský pokoj od kolegy a šéfa vyzbrojování Daniela Koštovala, nabídl mu svou motorku. Důvěřivý mušketýr Koštoval „kamarádovu" nabídku neprohlédl, a tak do nákupu - na rozdíl od strategických vyzbrojovacích kontraktů - velmi rychle šel. A že neudělal dobře a zřejmě padl do pasti, si s bolestí uvědomil před několika týdny.

Těžká motorka se na Koštovala převrátila a zlomila mu nohu. Zdroje Odposlechu se u Vojenského souboru Ondráš přimlouvají za nastudování speciálního čísla, které by Daniela Koštovala aspoň trochu rozveselilo: „Nechoď, Dane, s pány na led, mnohý příklad známe, že pán sklouzne a sedlák si za něj nohy zláme“

Nedaří se, zadotujte nás

Teplárenství bývalo snadným oborem podnikání, kde všichni vydělávali. Dnes už to neplatí. Na majitele uhelných tepláren se valí problémy ze všech stran.

Musejí investovat stovky milionů do ekologizace provozu, současně roste cena emisních povolenek. Zdražovat už není kam; ceny ve většině velkých měst jsou na limitu, od kterého se lidem v panelácích vyplatí odpojit se a pořídit si vlastní plynovou kotelnu.

Hlavní slovo v teplárenství mají velké skupiny EPH a ČEZ a ty si umějí poradit.

Přece nebudou teplo lidem dodávat s nulovou, či dokonce zápornou marží, že ano. Teplárníci proto spustili PR kampaň, aby upozornili na svůj těžký úděl. To není vše. Podle informací Odposlechu vyvíjejí nátlak na Energetický regulační úřad, aby jim zvedl bonus za kombinovanou výrobu elektřinu a tepla. A to údajně jedenáctkrát - z45 na 500 korun za megawatthodinu.

Tato dotace je poměrně nenápadná, protože je schována ve složce příspěvek na podporované zdroje energie. Jeho prostřednictvím dotujeme solární panely, větrné turbíny, bioplynové stanice, ale také teplárny. Dvě nebo tři miliardy navíc se v tomto dotačním balíku, který se loni vyšplhal na 43 miliard korun, docela ztratí. Kromě toho, vinu lze dál házet na solární barony.

Volanie prírody

Na Slovensku se zase dějí věci. Limuzína předsedy vlády Petera Pellegriniho měla nehodu, když srazila cestou do Kežmaroku jelena. Zatímco premiér skončil s ortopedickým límcem, jelen nepřežil. Dost možná to ale mělo být všechno trochu jinak.

Jak víme, Slovensko je specifická země a jisté věci tam mají tradici. Nechoďme kolem horké kaše. Možná znáte ten vtip začínající otázkou, kdy měl na sobě naposledy Vladimír Mečiar montérky a končící odpovědí, že ve chvíli, kdy seřizoval Dubčekovi brzdy. I premiér Pellegrini má ve svém okolí vroucně milující osoby, a tak by stálo za to zjistit, kdy měl na sobě naposledy Robert Fico mysliveckou kamizolu.

Kolem Kežmaroku se totiž širými lesy ještě ozývá zvuk vábničky na jeleny.

Kdo utne mýtné

Mýtná sága má před sebou další epizodu.

bitcoin_skoleni

Antimonopolní úřad prý v tomto týdnu rozhodne o tom, zda byl podpis mýtné smlouvy mezi ministerstvem dopravy a konsorciem CzechToll / SkyToll platný, nebo ne. Prý se rozhodne opět nějak šalamounsky a smlouva zůstane v platnosti s odkazem na veřejný zájem. Důležité je ovšem říci, že tyto informace je vždycky třeba brát s rezervou. Spor o desetimiliardovou zakázku je vyhrocený už několik měsíců a ze všech táborů čas od času zaručené informace přijdou. Prostý pozorovatel to musí vnímat tou optikou, že se hádají jedni, kteří podepsali s ministerstvem smlouvu v neděli odpoledne (!), s těmi, kteří uspěli díky rekordu v rychlosti státní správy. Toho dne 20. září mezi 11.22 a 13.56 stihlo ministerstvo dopravy zaregistrovat rozhodnutí antimonopolního úřadu, podat proti němu rozklad, úřad ten rozklad vyřídil a ještě se podepsala smlouva s dodavatelem. Vyberte si, komu fandit. •

  • Našli jste v článku chybu?