Regionální společnost je subdodavatelem velkých stavebních společností
Kovové stoly, radiátory či svítidla v pražském Anežském klášteře i v prezidentském zámku v Lánech jsou nejokázalejší vizitkou výrobního družstva Mechanika Prostějov. Družstvo samotné je pak důkazem, že i v této sféře lze úspěšně podnikat. Růst obratu prostějovské Mechaniky se za třináct let nezastavil. Asi 45 procenty k němu přispívá prodej a servis automobilů, stejný podíl tvoří zámečnická výroba oken a realizace fasád budov. Zbylých deset procent obstarává pasířská a kovotlačitelská produkce.
Patnáct statečných.
Výrobní družstvo Mechanika vzniklo v roce 1953. Tehdy patnáct drobných živnostníků založilo Lidové družstvo hodinářů a zlatníků. Později se jeho činnost rozšířila a překročila hranice prostějovského okresu. V roce 1990 se však družstvo muselo zamyslet nad další existencí. „Podnikatelské prostředí se radikálně změnilo. Přestali jsme shánět materiál, začali jsme hledat odbyt. Navíc bylo nezbytné rozdělit širokou činnost družstva na práce výrobně produktivní, a klasické živnostenské činnosti přenechat drobným řemeslníkům,“ vysvětluje generálního ředitel Mechaniky Jindřicha Zdráhal. Za vedení prostějovského družstva, které se každoročně se umísťuje v TOP 5 výrobních družstev soutěže Českých sto nejlepších, obdržel titul Úspěšný podnikatel roku 1995.
Dobrá investice.
Zámečnickou výrobu začala Mechanika rozvíjet počátkem devadesátých let. „Se změněnými ekonomickými podmínkami přišly nové materiály a nové technologie. Naši lidé se museli hodně učit,“ říká Zdráhal. Zlom přišel v letech 1991 až 1992. Mechanika dostala první významnou zakázku na výstavbě brněnského Boby centra za 35 milionů korun a byla nucena koupit nové stroje za pět milionů korun. Investice se však vyplatila - dnes se družstvo prosazuje zámečnickou výrobou na stavbách po celé republice a zejména v Praze. „Podíleli jsme se na výstavbě nového letiště v Ruzyni, pražského hotelu Alcron, budovy Mediatelu, České spořitelny, komplexu Nový Smíchov včetně hypermarketu Carrefour, Anděl Business centra a mnoha dalších,“ pochvaluje si Zdráhal.
Kopule pro Prahu.
Na většině velkých projektů se Mechanika podílí jako subdodavatel stavebních gigantů, společností Skanska, Metrostav či Subterra. „S Mechanikou spolupracujeme od roku 1999 a považujeme ji za spolehlivého partnera,“ říká zástupce výrobně-technického ředitele divize Pozemní stavitelství Čechy z divize Skanska Jaroslava Reidingerová. „Mechanika je schopna nabídnout řešení na dobré technické úrovni a za konkurenceschopné ceny. Další výhodou je to, že má na rozdíl od jiných firem vlastní projektanty,“ dodává Reidingerová.
Jan Švancer, obchodní ředitel společnosti Sipral, jednoho z konkurentů Mechaniky, považuje prostějovské družstvo za významného hráče na trhu fasádních plášťů. „Svojí produkcí se řadí do skupiny větších dodavatelů. Hlavními přednostmi jsou nízká cena a dobré osobní kontakty,“ říká Švancer. Tvrdí, že pro společnosti Sipral je Mechanika Prostějov konkurencí pouze v zakázkách s méně složitým technickým řešením.
S tímto tvrzením však zástupci Mechaniky nesouhlasí. „Příkladem technicky náročné úlohy, jakou zvládneme, je budova České spořitelny v Praze na Pankráci. Další technologicky zajímavou stavbou je řešení kopule nového pavilonu Indonéské džungle v pražské zoologické zahradě v Tróji. Střechu tohoto evropského unikátu tvoří 650 prosklených ploch, každá jiného rozměru,“ tvrdí Zdráhal. To potvrzuje i Reidingerová ze Skansky: „Jedinečné jsou užitné vlastnosti kopule. Konstrukce musí vydržet velké teplotní rozdíly a působení agresivních látek vylučovaných zvířaty.“
Mechanika se dostala i za hranice, a to prostřednictvím dodávek pro české konzuláty v Německu a Maďarsku. Před třemi lety získala dodávku do Ruska za 35 milionů korun. „Stavěli jsme luxusní manažerská sídla v krymské Jaltě, banku v sibiřském Nadymu. Loni jsme získali dodávku pro Kalifornii,“ usmívá se Zdráhal. Poslední velkou zakázkou, kterou družstvo získalo, je generální dodávka rekonstrukce obvodového pláště pražského paláce KOVO v Holešovicích za více jak sto milionů korun.
Škodovky.
Mechanika patří k významným tuzemským dealerům Škody Auto. Během letošního prvního pololetí, kdy prodeje mladoboleslavského výrobce klesaly, zvýšila Mechanika odbyt škodovek o 23 procent. „Mezi naše dlouhodobé zákazníky patří například Kooperativa, Ředitelství silnic a dálnic Praha, ISS, Univerzální správa majetku České pojišťovny, Leaseplan, Skanska a další. Servis pro Moravu zajišťujeme v Prostějově, pro Čechy máme pracoviště v Praze,“ vysvětluje Zdráhal. Kromě prodeje a oprav škodovek se Mechanika zaměří i na ostatní značky koncernu, především vozy a náhradní díly Volkswagen. „Perspektivní je také další rozvoj prodeje použitých a následně repasovaných vozidel. Ta by však měla mít zcela jasný původ. Při prodeji zákazníkovi doložíme celý životopis automobilu. Zákazník musí vědět vše o jeho hodnotě a kvalitě,“ uzavírá své plány Zdráhal.
Růst obratu se za třináct let nezastavil Rok - obrat (miliony korun)
- 1990 130
- 1991 162
- 1992 185
- 1993 205
- 1994 241
- 1995 267
- 1996 290
- 1997 320
- 1998 405
- 1999 412
- 2000 431
- 2001 576
- 2002 650
Zdroj: Mechanika Prostějov