Menu Zavřít

Lapání po dechu

22. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Jak rychlá může být nejrychlejší limuzína světa v Česku?

Dálnice z Prahy na Mladou Boleslav poskytuje poměrně přesný obraz české silniční infrastruktury. Zvláště prvních patnáct kilometrů k exitu Brandýs nad Labem. Zahrnuje totiž všechna tři stadia jejího bouřlivého rozpuku. A se smyslem pro drama. Nejdříve se člověk zhrozí nad úděsnými proláklinami, jež musejí vstřebávat tlumiče jeho automobilu, a následně zaregistruje investice ministerstva dopravy do jímavých značek varujících před tímtéž a doporučujících snížit rychlost na třicet kilometrů v hodině. O kousek dál projede koridorem mezi občas pracujícími dělníky, až se před ním vyloupne nový asfalt, který v centimetrové vrstvě kopíruje někdejší betonové velehory. Tomu se říká katarze. Bentley Continental Flying Spur pro ni pochopení nemá.

Ručička tachometru minula číslici dvě stě devadesát a pokračovala ve své cestě doprava. Vůz přitisknutý k povrchu vozovky nejevil nejmenší známky neklidu. Jako byste jeli stotřicítkou v passatu směr Plzeň, jen ta krajina okolo připomínala přetáčení videa. K orgasmu však nedošlo a trojka se dvěma nulami zůstala nepokořena. Konec testovací ranveje se blížil stejně neúprosně, jako rostly pochyby o brzdných schopnostech Flying Spuru. Až sešlápnutí levého pedálu je rozmetalo na prach.

Cestou necestou

Cesta z Prahy po mladoboleslavské dálnici, odbočka směr Česká Lípa, rychlostní test na letišti v bývalém vojenském prostoru Ralsko a patnáct kilometrů zatáček přes městečko Dubá po silnici číslo devět mířící na Mělník vám o schopnostech automobilu vypoví téměř vše. Mizerný povrch rádobydálnice vystřídají táhlé zatáčky, které po přestávce zaměřené na maximální rychlost přejdou do ostrých zákrut vyžadujících přesnost řízení, bystrost automatické převodovky a obratnost podvozku. Zatímco zpočátku je vysoká hmotnost výhodou při eliminaci nerovností, na konci tlačí vůz ven ze zatáček a stává se přítěží. Dvě a půl tuny Flying Spuru o tom vědí své.

Na prvním úseku nevykazoval sebemenší náznaky toho, že by se chtěl podvolit svéhlavosti českých správců silnic. Ať už bylo zvoleno jakékoliv nastavení tvrdosti tlumičů od komfortního po sportovní, bentley se tvářil, jako by nerovnosti neexistovaly. Ne že by mizely, pouze se měnily z elementů pohodlí narušujících na informace o stavu vozovky stejně nevtíravé, jako kdyby se zobrazovaly na displeji palubního počítače. S přitvrzováním odpružení množství informací stoupalo, avšak nikdy nepřekročilo míru slušnosti.

Jízda s Flying Spurem působí velmi uvolněně zejména díky dvanáctiválci předoucímu kdesi vpředu a díky brilantnímu šestistupňovému automatu ZF. Jelikož kroutící moment motoru vrcholí již v šestnácti stech otáčkách, pružnost spíše než slovo enormní vystihuje adjektivum dechberoucí. Lusknete prsty a osmdesátka na tachometru je minulostí a místo ní se v centru zájmu ocitá stodvacítka, stošedesátka… A automobil zrychluje a zrychluje. Než začne agregát hrozivě mručet, jak se dostává do oblasti nejvyššího výkonu 560 koní, pohybuje se vůz mimo jakékoli smysluplné hranice vnímání. Akceleraci (i tu na stovku za 5,2 vteřiny) přitom provází plavné řazení převodovky. Stupně se střídají bez škubnutí, byť minimálních, a jejich proměnu dává na odiv pouze melodie agregátu a tu a tam poklesnuvší ručička otáčkoměru. Při podřazování je klidné chování automatu ještě efektnější.

Kouzlo tří bliknutí

Široká a poloprázdná silnice z Mladé Boleslavi do České Lípy byla záludná. Mé vnímání rychlosti se ve Flying Spuru posunulo na úroveň, kdy se dvoustovka jevila jako rozumná cestovní rychlost, takže její snížení na polovinu navozovalo dojem strnulosti. Ševelící vítr coby znak pohybu vozidla významné vodítko nepředstavoval, jelikož zněl ve zmíněném rozmezí stále stejně. O to vítanější rozptýlení přinášelo občasné zjevení automobilu jedoucího stejným směrem. Tlumené klapnutí blinkru, pedál plynu na vteřinu na podlaze těsně následovaný plynulým podřazením automatu, a konec. Před třetím bliknutím byl Flying Spur zpět na své straně vozovky.

Exkluzivita nejrychlejšího sedanu světa kráčí prapodivnými stezkami. Značka je pevně ukotvena ve skupině Volkswagen, což napadne v kabině každého během prvních pěti vteřin. Na koncernovou spřízněnost totiž leccos upozorňuje. Na pádla pro řazení pod volantem dosáhnete posledním článkem prstů a jejich tvar vyvolá vzpomínku na terénní touareg, použité písmo a řeč symbolů zavdají důvod k myšlence na luxusní phaeton a architektura palubního počítače připomene Audi A8. Jenže přesto je všechno jinak. Stejně jako Malevičův čtverec není pouhým čtvercem a slova Jamese Joyce nejsou pouhými slovy, v kontextu Flying Spuru přestávají být prvky Volkswagenu… ehm… pouhými prvky Volkswagenu. Spolu s tradičními znaky Bentleye v podobě precizně obšité kůže, velkorysého dřevěného vykládání a jemných chromovaných doplňků tvoří jednolitý celek, o jehož sladěnosti není pochyb. Zatlačte na bílé B v černém podkladu uprostřed vroubkovaného vrcholu kovové hlavice řadicí páky a pochopíte.

Jako přilepený

Po extempore s pokusem o dosažení třístovky mimo silniční síť České republiky zbývala poslední etapa. Během ní měly hrát hlavní roli sportovní režim převodovky, podvozek nastavený na sportovní odpružení, největší brzdové kotouče na sériovém osobním automobilu současnosti a pohon všech kol. Nenucenost, s jakou se Flying Spur zbavil podstatné části ze svých dvou a půl tuny, představovala bonus. Teprve v zatáčkách na silnici za Dubou se ukázalo, jak dokonale věnec volantu padne do ruky a jak obtížné je řadit konečky prstů v zatáčkách. Naštěstí se lze i ve sportovním režimu spolehnout na automat, protože se s nástrahami podřazování o dva a více stupňů vypořádal se ctí jako jindy.

Uvolněná jízda se proměnila ve smršť. Posilovač příkladně ztuhl a řízení dovolovalo volit stopu s milimetrovou přesností. Působivější však byla rychlost, s níž se dokázal bentley prosmýkávat těmi nejostřejšími zatáčkami. Po prudkém zpomalení před každou z nich následoval mohutný tah všech kol, který bez náznaku zakolísání provedl Flying Spur obloukem na spojovací rovinku a k dalšímu brzdění. Čekat se dalo ledacos, ale že bude 5,3metrový sedan vynikat takovou stabilitou při prudkých změnách směru a přilnavostí, jež kromě supersportů o několik tříd předčí všechny současné automobily, bylo vcelku příjemným šokem.

Flying Spur má mnoho společného s kupé Continental GT. Kromě téměř šestimilionové cenovky a dvanáctiválce pod kapotou sdílejí spoustu komponentů. Ostatně zepředu vypadají navlas stejně a hlavní odlišnost tvoří pár dveří Flying Spuru navíc, větší rozvor náprav a objemnější zavazadlový prostor. Právě tyto odlišnosti činí z automobilu něco víc než jen svižné gétéčko, zatímco dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec z něj dělá něco víc než jen reprezentativní limuzínu.
V Česku se zatím k majiteli nedostal, ačkoli pět lidí Flying Spur netrpělivě očekává. V britském voze získají za své peníze kombinaci výjimečného luxusu snoubícího se s drtivým výkonem. Jakkoli to může znít nesmyslně, ta investice se jim vyplatí.

Co za to
Na kolik přijde nejrychlejší sériový sedan světa?
Cena Bentleye Continental Flying Spur se pro český trh vypočítává podle aktuálního kurzu koruny vůči euru v době fakturace. Začíná se na 144 400 eurech, k čemuž se připočítá 1950 eur za dopravu a po převodu na koruny přidá DPH. Na dodání Continentalu GT se v průměru čeká pět až šest měsíců, přičemž u Flying Spuru to má být podobné. Cena za hodinu práce v autorizovaném servisu činí 2375 korun bez DPH.

Přestože dosud převažovaly individuální dovozy, situace se s loňským zprovozněním opravny začíná obracet ve prospěch oficiálního zástupce značky, společnosti Auto-Exner. Letošní cíl je pro něj prodej patnácti automobilů Bentley. Zároveň má firma díky autorizovanému servisu přehled o počtu bentleyů pohybujících se po českých silnicích. V současné době je jich 26, z čehož dvoutřetinovou většinu tvoří Continental GT. Do konce roku hodlá Auto-Exner otevřít pro značku v Praze showroom, kde bude vozy Bentley nabízet spolu s další chloubou koncernu Volkswagen, italským Lamborghini.

Základní výbava
ABS, automatická šestistupňová převodovka s řazením pod volantem, airbag řidiče a spolujezdce, přední a zadní boční airbagy, automatická dělená klimatizace, elektricky nastavitelný volant, elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí, centrální zamykání na dálkové ovládání, palubní deska vykládaná dřevem, determální skla, dešťové čidlo, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektronický systém stability včetně brzdového asistenta, kontrola trakce, imobilizér, alarm, devatenáctipalcová hliníková kola, pneumatická regulace podvozku, kožený volant a manžeta řadicí páky, kožené čalounění, metalická barva, audiosystém s deseti reproduktory, CD přehrávač, bixenonové světlomety, tempomat, vyhřívaná přední a zadní sedadla, automaticky zaclonitelné zpětné zrcátko, navigační systém, textilní koberečky, denní čidlo včetně funkce coming home a leaving home, servotronic, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, parkovací asistent v předním a zadním nárazníku, stálý pohon všech kol, integrovaný handsfree set pro mobilní telefon, elektrické střešní okno, dveře se servomechanickým dovíráním.

Vybrané prvky příplatkové výbavy
interiér vykládaný leštěným dřevem (Dark burr walnut): 1195 eur
elektrické solární střešní okno: 775 eur
multifunkční volant kůže-dřevo: 1045 eur
předehřívač kabiny vozidla: 2690 eur
náhradní třetí klíč pro portýra: 205 eur
čtyřmístná verze včetně elektricky ovládaných a masážních sedadel: 5960 eur
sportovní řadicí páka v kombinaci kůže-chrom: 455 eur
koberečky z jehněčí kůže: 585 eur
osobní telefonní sluchátko: 240 eur
TV tuner: 1035 eur

Bentley Continental Flying Spur
motor: dvakrát přeplňovaný zážehový dvanáctiválec
objem: 5998 cm3
maximální výkon: 411 kW
převodovka: 6stupňová, automatická
maximální rychlost: 312 km/hod.
průměrná spotřeba: 17,7 litru/100 km

Klady
+ výjimečný ve všech ohledech
+ brilantní motor
+ kovová řadicí páka s vroubkovaným vrcholem

FIN25

Zápory
- na vyzkoušení třístovky musíte do Německa

  • Našli jste v článku chybu?