Manželé Pavla a Michal Francke spolu projeli kus světa, nakonec se ale vrátili zpět na sever Čech a společně s Technickou univerzitou v Liberci tvoří výjimečný projekt. I přes výraznou obchodní sílu korporátních světových značek se rozhodli vyrábět české karbonové hole na běžecké lyžování. A jejich plány nezůstávají jen u toho.
Nová firma Haakon přišla na trh v nelehkou dobu, totiž v létě roku 2020. Přesto Pavla Francke s manželem věřili, že jejich vstup na scénu se bude vyvíjet trochu jinak: „Jako všichni ostatní jsme mylně předpokládali, že koronavirová krize bude mít kratšího trvání. Když se v září 2020 otevřely školy a běžně se chodilo do restaurací, bazénů a kin, nás ani nenapadlo, že by se situace mohla znovu zhoršovat.“
Na podzim, kdy začíná lyžařům příprava na novou sezónu, bylo důležité, aby se firma dostávala do podvědomí sportovců. Manželé si na každý víkend od září do listopadu naplánovali sponzoring lyžařských sportovních událostí. Jednalo se především o přespolní běhy a závody na kolečkových lyžích. Jako nová a zcela neznámá firma se chtěli a potřebovali dostat do povědomí lidí, získat jejich důvěru a dát jim příležitost, aby viděli jejich hole naživo. Vybavení si zájemci mohli vyzkoušet i přímo při jízdě.
V průběhu září se plány dařily. Zpětná vazba na nové české produkty byla neuvěřitelně pozitivní a firma získala mnoho osobních kontaktů, které by jinak těžko sháněla. Možná i proto, že se oba manželé akcí osobně účastnili a prezentovali svůj vlastní produkt, kterému věří a tvrdě na něm pracují.
V říjnu loňského se ale museli vyrovnat s dalšími pandemickými omezeními. Došlo mimo jiného ke zrušení všech sportovních akcí na neurčitou dobu. „Byla to pro nás zásadní skutečnost, protože právě na osobní kontakt s lidmi jsme se spoléhali. Jistě jsme tímto krokem přišli o mnoho setkání, která pro nás znamenala velký posun nové značky dopředu. Museli jsme se tedy přizpůsobit a přesunout za naší cílovou skupinou. Došlo tedy ke změně strategie a veškerá prezentace nových produktů musela probíhat online. Tím se i podstatně zvýšily náklady na spuštění značky Haakon,“ vzpomíná Pavla Francke.
Renesance běžeckého lyžování
Významný obrat nastal letos v lednu, kdy celou republiku od Karlova mostu až po Sněžku zavalil sníh. „Jedinou možnou povolenou sportovní aktivitou v té době bylo právě běžecké lyžování,“ připomíná spoluzakladatelka. Halové sporty byly zakázané, sjezdové tratě byly nekompromisně uzavřeny a běh v závějích sněhu tolik nelákal. Proto běžecké lyžování zažilo obrovskou renesanci. K tomuto sportu se uchylovali i lidé, kteří na běžkách nikdy nestáli. Tito noví sportovci potřebovali základní vybavení a obchodníci a výrobci (včetně nás) zažívali výrazný nárůst poptávky. V konečném důsledku tedy koronavirová situace nahrála odvětví běžeckého lyžování, které tuto zimu zažilo nevídaný boom.“
Přestože se neuskutečnily žádné závody, kde by manželé mohli prezentovat nový produkt aktivním běžkařům, považují svou první sezónu za velmi úspěšnou.
Díky zvýšenému zájmu o běžecké lyžování byly nejžádanější modely běžeckých holí už v polovině února vyprodané. Výrobu v důsledku pandemie, oproti jiným odvětvím, nemuseli vůbec omezovat, problémem byly spíše dodávky od dodavatelů, kteří jsou závislí na lidské práci. „Jakmile došlo k onemocnění některých pracovníků, dodávky se zpozdily a my nebyli schopni včas pokrývat poptávku,“ vysvětluje Pavla Francke.
Design produktů je nadčasový a Haakon využívá i patriotismu. Vlajková loď - hole Haakonelite Ultra - jsou v českých barvách: „Pro tento pár holí jsme zvolili identické národní barvy, aby nás vystihovaly jako domácí českou značku. Protože když do něčeho jdou Češi s poctivým nasazením a nadšením, stojí to za to.“
Nad zákazníky se hůl neláme
Firma při svém vstupu na trh chtěla zaujmout, a zvolila k tomu i poměrně odvážný krok. Jedná se o výměnu tubusů holí zdarma, která funguje jako jistá forma pojištění.
Zákazník si při objednávce zvolí možnost, zda si chce zaplatit za právo výměny zlomených holí (dvou tubusů) po dobu tří let. Příplatek je v řádu stovek korun. Zpětná vazba na tuto službu je velice pozitivní, lidé myšlenku oceňují, ale v konečném důsledku ji využije jen přibližně 10 procent nakupujících.
Zákazníky se stávají jak amatérští nadšenci, tak profesionálové. „Zaměřujeme se na obě skupiny, ke každému ale přistupujeme jinak. Amatérští sportovci hledají nejlepší kvalitu za nejnižší cenu a potřebují cítit, že je v tom nenecháme, když hůlky zlomí. To u nás najdou. Sami jsme běžkaři, založili jsme tento projekt z lásky k tomuto sportu a chceme, aby to lidem dávalo smysl,“ popisuje majitelka filozofii firmy.
Mladá značka se zatím drží původní vize, kterou nemá v plánu měnit. „Chceme poskytovat vysoce kvalitní běžecké hole za příznivé ceny, nadstandardní servis zákazníkům a osobní přístup. Tyto kvality nás jednoznačně odlišují od konkurence, která se skládá především z velkých korporátních značek se zastoupením v ČR.“
Do budoucna ale plánují i další produkty „Pro příští rok chystáme hole na nordic walking a nordic running. Stále budeme ctít zásadu nejlepší kvality za příznivou cenu a budeme se opírat o české technologie a dodavatele,“ dodává Francke s tím, že v Haakonu pracují také na zakázkové výrobě. Spočívá v týmovém designu holí, který u nás prozatím není tolik běžný.
Velkou výzvou je otevření spolupráce na zahraničních trzích. „Podařilo se nám navázat kontakt s německým, rakouským a kanadským agentem a již registrujeme několik objednávek z těchto trhů. Budujeme velice úzké vztahy se slovenským trhem a Slovenskou lyžařskou asociací. Vážíme si také spolupráce se Svazem lyžařů ČR - reprezentačním týmem běžeckého lyžování. Letos bude tedy HAAKON viděn i u těch nejlepších z nejlepších v Česku,“ uzavírá Francke.