SLUŽBY A MALOOBCHODNa lásce a obecně mezilidských vztazích se dá vydělávat nejen během svátku svatého Valentýna. Důkazem je rychlý rozkvět svatebních salonů, seznamovacích kanceláří či internetových květinářství. Nelze ovšem opomenout ani detektivní agentury zaměřené na sledování nevěry nebo manželské poradny.
SLUŽBY A MALOOBCHOD Na lásce a obecně mezilidských vztazích se dá vydělávat nejen během svátku svatého Valentýna. Důkazem je rychlý rozkvět svatebních salonů, seznamovacích kanceláří či internetových květinářství. Nelze ovšem opomenout ani detektivní agentury zaměřené na sledování nevěry nebo manželské poradny.
Láska a mezilidské vztahy přinášejí do života štěstí i zklamání. V poslední době však začínají přinášet některým podnikatelům i slušné zisky. Do módy se například dostávají svatby na klíč, kdy vám agentura zorganizuje svatbu od začátku až do konce, rozesílání
květin prostřednictvím internetových květinářství či nájem detektivní kanceláře na vypátrání případné nevěry vašeho partnera. Slušně se na trhu uživí i někteří provozovatelé různých druhů seznamek nebo privátní manželské poradny. Hlavním hnacím motorem tohoto byznysu je bohatnoucí společnost. Stále více lidí si může takovéto služby dovolit.
ZAČALO TO U RANDE Pokud se budeme prodírat jednotlivými druhy podnikání se vztahy chronologicky, tak k navázání partnerského vztahu se potřebujete nejdříve s někým seznámit. Na českém trhu lze najít širokou paletu seznamovacích agentur, od těch internetových, přes video seznamky, víkendy pro nezadané až po novinku na českém trhu, takzvané rychlé rande.
„Fakt, že se lidé méně seznamují přirozeně a více přes seznamky a internet, souvisí také s tím, jak výrazně se zvyšuje věk vstupu do manželství. I proto si již nebereme tolik své spolužáky, případně partnery, s nimiž jsme se seznámili kdesi na diskotéce. Prostě když se rozhodneme mít vážný vztah, tak už tyto tradiční možnosti nemáme. V zaměstnání pak těch příležitostí také moc není a ulice ani bar nevalné pověsti nejsou zrovna tím nejlepším místem k seznámení,“ vysvětluje současnou popularitu seznamek psycholog Petr Šmolka.
Nejčastějším prostředníkem „nepřirozeného“ seznamování je v současné době internet. Největší virtuální seznamku v Česku provozuje na stránkách www.seznamka.cz společnost Tanger. „Neděláme to samozřejmě ve volném čase, živíme se tím. Je to ale byznys až v druhém plánu. Na internetu musíte nejdříve lidem nabídnout něco zdarma a až potom můžete vydělávat. A to dvěma způsoby, buďto reklamou či zpoplatněním svých služeb. U nás je to v současné době tak půl na půl,“ říká jednatel společnosti Tanger Jan Rychnovský. Za posledních pět let se podle něho zvýšil počet vložených inzerátů na stránkách jeho seznamky zhruba na dvojnásobek.
Majitel rychlo seznamky Jaroslav Šmíd i Ladislav Hanousek, provozovatel seznamky www.bezpartnera.cz, která se zaměřuje na víkendové pobyty, ale zatím v tomto oboru podnikají pouze „na vedlejšák“. Doufají však, že se to do budoucna změní. Šmídovi ale na konci února přibude v rychlo seznamování silná konkurence v již zmíněné společnosti Tanger, která chce také podobnou službu nabízet. Originálním způsobem, jak okouzlit potenciálního partnera, může být i využití internetových květinářství. Ta zajistí doručení květin včetně přiloženého vyznání lásky. „V současné době se zvyšuje počet těchto květinářství, ale nemáme přesnou představu o kolik procent,“ uvádí Jana Ischiová ze Svazu květinářů a floristů.
O tom, že to může být zajímavý byznys, svědčí i případ Veroniky Škrochové a její firmy Květiny - Online. Za loňský rok se jí podařilo tržby zvýšit o sto procent. Škrochová však připouští, že v tomto oboru velmi rychle roste konkurence.
SVATBA ZA VŠECHNY PRACHY
Když se seznámení podaří, může přijít na řadu svatba. A to už je práce pro takzvané svatební salony. Ty za vás vyřídí všechny potřebné formality, zajistí prostory, snubní prsteny, květiny, zhotovení fotografií či videozáznamu a půjčí nebo prodají také svatební šaty.
Přestože za deset let v Česku počet sňatků klesl ze 70 tisíc na 50 tisíc ročně, tržby firem zajišťujících svatby na klíč rostou o desítky procent Tento obor je perspektivní i do budoucna. Zatímco v České republice zajišťují specialisté 30 procent všech svateb, v Německu se toto číslo blíží devadesáti procentům. Majitelka pražské svatební agentury L’armonia Martina Batalová říká, že jejími klienty jsou především bohatí podnikatelé s nedostatkem času. „Ceny se pohybují od sedmdesáti tisíc až třeba po tři miliony,“ prozrazuje Batalová. Mezi klienty se však stále častěji objevují i nepodnikatelé.
ODVRÁCENÁ STRANA PARTNERA Uzavřením sňatku se ovšem odkrývá i odvrácená strana mezilidských vztahů. Vyřešit partnerské krize se snaží manželské či rodinné poradny. Vedle bezplatných poraden existují i privátní praxe. „Lze to ale těžko nazývat byznysem v pravém slova smyslu. Dost záleží na tom, jaké ceny si ten který poradce odváží nasadit. Běžná klientela si těžko může dovolit platit za každou konzultaci vysokou sumu. Někteří kolegové tak mají privátní praxi spíše jako nepříliš lukrativní hobby. Vydělávat na manželském poradenství mohou pouze ta nejznámější jména,“ popisuje situaci v manželském poradenství Šmolka.
Méně tradičním způsobem řešení partnerských rozporů je využití detektivní agentury. I tento byznys se v České republice pomalu zabydluje a už zde existují i agentury zaměřené speciálně na sledování nevěry.
„V praxi to probíhá tak, že nejčastěji ověřujeme, zda partner našemu klientovi lhal či ne. Zda skutečně šel hrát kuželky, či strávil tento čas jiným způsobem. Podáme o tom klientovi zprávu, kterou doložíme případně i fotografií, a je už na něm, jak s těmito materiály naloží,“ vysvětluje jednatel pražské společnosti HR Protection Jan Boček.
A jak výnosným podnikáním je ověřování nevěry? „Je to služba, a ta z vás nikdy neudělá milionáře, ale ten, kdo tuto službu poskytuje kvalitně, může vydělávat i desetitisíce měsíčně. Větší firma jako jsme my může mít roční obrat i několik milionů,“ říká podnikatel. Za jeden případ přitom klient zaplatí v průměru 10 tisíc korun.
PODVODNÍCI JSOU VŠUDE
Petr Šmolka však upozorňuje na to, že se byznysu s mezilidskými vztahy věnují i lidé, kteří své práci nerozumí. „Nemám nic proti svatbám na klíč, pokud ji agentura dobře zařídí a navíc vás neokrade. Tím méně proti rozesílání květin. Avšak zejména v oblasti seznamování a poradenství je velké riziko nekvalifikovaného zásahu. Mezilidské vztahy jsou totiž oblastí, ke které má prakticky každý co říci. Počínaje těmi, kdož si otevřou seznamovací portál, aniž by měli jakékoli ponětí o psychologických zákonitostech partnerské slučitelnosti. Totéž platí i pro různé šarlatány, kteří se vydávají tu za astrology, tu za ty, kdož dokáží číst v kartách. Snad nejnižší riziko představují manželští a rodinní poradci. Klient sám by se ale měl zajímat o jejich odbornost,“ varuje Šmolka.
O lásce a mezilidských vztazích se dají psát i knihy. Úspěšným příkladem z poslední doby je například kniha Tomáše Baránka Jak sbalit ženu. „Vydělat se na tom však moc nedá. Mé knihy se za čtrnáct měsíců prodalo pět a půl tisíce kusů, z každé přitom mám jenom pár korun. Jak sbalit ženu jsem prostě napsal proto, že mě odjakživa baví psaní o tom, čemu rozumím a čím můžu někomu pomoci,“ tvrdí Baránek.
Autor úspěšné knihy o navazování partnerských vztahů má i odpověď na to, které podnikání je v oblasti mezilidských vztahů nejvýnosnější. „Dovolím si tvrdit, že největší zisky z tohoto oboru mají rozvádějící se manželky milionářů a jejich právníci,“ uzavírá Baránek.