Ani po necelém půl roku od spuštění datových schránek není uživatelům jasné, jak je správně používat.
Autor: Martin Siebert
Právní oddělení ve firmách řeší situace, kdy nezkušenost a mnohdy neznalost principů elektronické komunikace zaměstnanců orgánů veřejné moci i soukromého sektoru mohou v konečném důsledku podniky výrazně poškodit. Unie podnikových právníků sdružující firemní právníky z celé republiky proto apeluje na zpřesnění právní úpravy, které by tyto problémy odstranilo.
„V současné době je toto téma mezi podnikovými právníky velice živé, neboť jejich zaměstnavatelé jsou v drtivé většině osoby, které mají ze zákona datovou schránku zřízenou. Nově zavedený revoluční institut doručování tak s sebou přináší nejen problémy technického charakteru, ale především obavy z důsledků jejich nesprávného používání,“ hodnotí zavedenou novinku Ondřej Běhal, odborník podnikové praxe z Unie podnikových právníků, který se problematikou datových schránek podrobně zabývá.
Zkušenosti s provozem datových schránek jsou prozatím minimální, ale podle Běhala patří mezi nejčastější problémy chybějící zaručený elektronický podpis na rozhodnutí obsažené v datové zprávě, časová pomíjivost elektronického podpisu, a nejednotné názory na potřebné náležitosti datových zpráv.