Prodeje ojetých aut se během pandemie koronaviru prakticky zastavily, statistiky mluví o téměř stoprocentním březnovém propadu a jen pozvolném růstu. Bez nadsázky lze první půlrok letošního roku označit za největší ránu do té doby pulzujícímu trhu. Češi podle dat autotržiště Carvago utratili v prvním půlroce za ojetá auta o 27 miliard méně než loni, což v meziročním srovnání znamená propad o 46,53 procenta. Ještě na začátku roku přitom trh rostl. „Do epidemie koronaviru o 1,7 procenta, tedy o 315 milionů korun,“ uvedl CEO společnosti Jakub Šulta.
Jen za dobu povinné karantény vygeneroval podle Petra Přikryla z Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) celý obor ojetých vozidel ztrátu asi půl miliardy korun. „Přibližně 55 bazarů ukončilo svoji činnost,“ doplnil.
Černé scénáře však nyní berou zasvé. „Září můžeme označit za bod zvratu, trh se dostává na úroveň před pandemií,“ uvedl Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA). Přesto o oživení trhu mluví oborové asociace a největší české autobazary oslovené týdeníkem Euro velmi opatrně. Šéfk a největší sítě tuzemských autobazarů AAA Auto Karolína Topolová například tvrdí, že se stále pohybují v meziročním srovnání na zhruba 80 procentech prodejů. V době uzavření poboček podle ní klesly prodeje zhruba na pětinu a namísto 250 vozů, které se denně běžně na pobočkách prodaly, jich firma přes online kanál prodávala jen několik desítek. „Navíc jsme museli razantně snížit ceny, abychom online prodeje podpořili, a tím se naše marže snížila prakticky na nulu. K tomu jsme museli ve skupině propustit zhruba 700 zaměstnanců,“ dodává Topolová. Ztráty jdou podle ní do stovek milionů korun, a nebýt vládního programu Antivirus, propouštění by bylo ještě mnohem razantnější.
O ztrátě milionů korun denně mluví v souvislosti s pandemií také ředitel marketingu společnosti AutoEsa Filip Kučera. „V posledních dvou měsících se čísla vrátila k devadesáti procentům prodejů před pandemií. Je však brzy na závěry, zda máme to nejhorší za sebou, neboť se z velké části mohlo jednat o odloženou poptávku,“ hodnotí aktuální stav. Pokud by však měla nastat podobná situace i na podzim, bude to podle něj pro značnou část prodejců „naprosto likvidační“. Optimističtější pohled nabízí Kateřina Vojtěchová z Davo Car: „Tím, jak je trh ojetin letos kvůli pandemickým vlivům nevyzpytatelný, se nedá s jistotou říct, jaký bude další vývoj. Osobně však neočekávám výraznější propad a současná situace by naopak prodejům mohla výrazně prospět, protože na trhu nyní budou chybět nová auta.“
Ojetiny zdraží
Zatímco v době největší krize se autobazary podbízely cenou, v následujících měsících bude trend zcela opačný.
Podle Kučery se pandemie podepsala především na výkupních cenách, které jsou o patnáct až dvacet procent vyšší.
„Lze předpokládat, že pokud bude poptávka po ojetinách pokračovat v podobném tempu, dojde ke zdražení ojetin v průběhu podzimu o deset až patnáct procent,“ dodává. „Podle našich analýz budou ceny nadále stoupat, během několika týdnů to může být až o desetinu,“ přitakává Topolová. Převis poptávky je podle Vojtěchové patrný už nyní na cenách vozů v zahraniční inzerci a aukcích. Do cenotvorby tak výrazně promlouvá i nedostatek kvalitních aut na trhu, které se sem nedostaly jednak kvůli zavřeným hranicím, jednak kvůli růstu cen. „Do Česka se každý rok doveze zhruba 175 tisíc ojetin z ciziny. Kvůli zavřeným hranicím se dovoz zastavil. V letních měsících se to zlepšilo, ale meziročně jsou letní čísla stále o jednotky tisíc vozů nižší než loni. V číselném vyjádření to znamená, že na trhu chybí zhruba 25 tisíc ojetin,“ uvádí Grund. Přikryl je v odhadech ještě příkřejší: „V srpnu bylo v nabídce asi o 60 tisíc ojetých vozů méně před rokem.“
Svaz dovozců automobilů (SDA) v minulém týdnu oznámil, že dovoz ojetých osobních aut za osm měsíců letošního roku klesl o 18 procent na 98 838 vozů. „Dnes jsme na přibližně šedesáti procentech dovozů před vypuknutím krize. Naštěstí jsme v začátcích krize nepozastavili výkup vozidel a dnes z toho profitujeme, neboť ojetin, respektive kvalitních ojetin, je na trhu nedostatek,“ přibližuje za AutoEsa Kučera. Nedostatek bazarových vozů přitom podle Přikryla pociťují více malé než velké autobazary. „Ty velké mají drtivou většinu prodávaných vozidel z českých zdrojů, ať jsou to leasingové společnosti, fleety, či soukromí majitelé,“ vysvětluje hlavní důvod.
Ze statistik SDA dále vyplývá, že průměrné stáří dovážených aut bylo 10,6 roku, což je o 0,3 roku víc než loni.
Podíl dovážených aut starších deseti let se zvýšil o dva procentní body na 53,6 procenta. Nejčastěji dováženou značkou je domácí Škoda (22 tisíc vozů), následuje Volkswagen (21 tisíc aut) a Ford (devět tisíc vozů). „Určitou zajímavostí je trend stoupajícího vývozu zánovních ojetin, který přišel uprostřed krize díky razantnímu poklesu kurzu koruny. Naše prodeje do zahraničí se zvedly o desítky procent,“ doplňuje k zajímavému trendu Topolová.
limity webu
Krize se nicméně neprojevila pouze v nižší poptávce či cenách. „Uplynulé měsíce nám jasně ukázaly, že dosavadní koncept prodeje automobilů pouze v offline prostředí není dostatečný a prodejci a dealeři budou nyní muset svůj přístup přehodnotit,“ tvrdí Šulta ze společnosti Carvago. Dealeři a prodejci ojetých aut jsou nuceni podle něj svůj byznys kompletně transformovat, nutnost vyšších investic do budování a vylepšování online kanálů ostatně zmiňuje i předseda AOOA Grund. Změny jsou přitom patrné už nyní – bazary přizpůsobují nejen prezentaci vozů na webu, která je mnohem detailnější než dříve, ale nabízejí často i vzdálenou virtuální prohlídku. „Pandemie naučila zákazníky i autobazary více se orientovat v online prostředí, kde lze vůz prohlédnout, vyřídit veškerou administrativu, financování a pojištění a pak již vůz jen fyzicky převzít,“ potvrzuje Přikryl.
V nabídkách prodejců však nadále zůstává i možnost fyzické prohlídky vozu, a to na ploše autobazaru i formou přistavení vozu přímo v místě bydliště zájemce.
Zatímco Češi na internetu auta rádi vybírají, stále preferují osobní nákup, ukázal průzkum agentury Ipsos pro Volkswagen Financial Services. Podle něj si skoro dvě třetiny z nich (62 procent) při výběru ojetého automobilu prochází nabídku na internetu, což však automaticky neznamená, že tak vůz i pořídí. Nejčastěji, v celých 38 procentech případů, sáhnou raději po vozu z autobazaru. Není proto divu, že prodejci ojetin pro ně dělají první poslední.
„Posílili jsme kontaktní centrum a rozšířili možnosti, jak s námi mohou zákazníci komunikovat. Zrychlil se také proces nákupu; zákazníci, jakmile u nás objeví vozidlo, které se jim zamlouvá, chtějí přijet a koupit co nejrychleji,“ říká Vojtěchová z Davo Car. „Přesvědčili jsme se, že existuje skupina zákazníků, která má zájem o koupi či prodej vozidla v online režimu, a toto bychom chtěli zachovat a dále rozvíjet,“ říká Kučera z AutoESA. A „áčka“ na tom nejsou jinak: „Zásadní změnou pro nás bylo zjištění, že v případě krize lze ojetiny poměrně dobře prodávat online, aniž by zákazník musel navštívit pobočku. Tuto možnost chceme nadále rozvíjet.“
Frčí kombi a SUV
Změnilo se zčásti i chování samotných zákazníků. Šéf marketingu AutoESA upozornil například na zajímavý trend u vozů na protiúčet. „Standardem bylo, že se do protiúčtu nabízela levná vozidla a zákazník si vybíral dražší s doplatkem, nyní se situace obrátila a do protiúčtu jsou nabízena spíše dražší vozidla s poptávkou po levnějším a menším voze,“ uvádí s tím, že si lidé takto pořizují druhé auto do rodiny.
Z pohledu volby typu auta nyní jasně dominují vozy kombi a SUV, podle Topolové i z toho důvodu, že Češi letos tráví dovolenou nejčastěji poznáváním Česka či na chatách a chalupách. „Roste také počet starších ‚prvořidičů‘ – zákazníků, kteří si pořizují své první auto třeba v padesáti letech. Dle našich zkušeností se obávají možnosti nákazy koronavirem v prostředcích veřejné dopravy a auto v tomto ohledu považují za bezpečnější způsob cestování,“ tvrdí Topolová.
Co se naopak nemění, je primární zaměření na cenu. Ta pořizovací je podle zmíněného průzkumu agentury Ipsos důležitá pro čtyři z pěti Čechů, následuje parametr spotřeby paliva (61 procent) a ostatní provozní výdaje jako pravidelný servis nebo nutné opravy (50 procent). Roste také poptávka po vozech v ceně 150 až 200 tisíc korun, což tlačí průměrnou cenu ojetin dolů. Ta se podle společnosti Cebia meziročně snížila o sedm procent z 228 tisíc na 212 tisíc korun.
Kolik aut mají české domácnosti (v %)
2 32 %
3 8 %
4 2 %
5 1 %
0 7 %
1 50 %
Zdroj: VolKsWaGeN FINaNCIal 212 000 korun je podle společnosti Cebia průměrná cena v Česku prodané ojetiny.
O autorovi| Michal Hron, hron@mf.cz