KAREL BOUČEK, ČSOB LEASING: Finanční leasing je v Česku velmi populární. Lze ale předpokládat, že strmě poroste i preference operativního leasingu, a to díky jeho flexibilitě a výhodnosti. Říká to Karel Bouček, generální ředitel tuzemské leasingové jedničky ČSOB Leasing.
KAREL BOUČEK, ČSOB LEASING: Finanční leasing je v Česku velmi populární. Lze ale předpokládat, že strmě poroste i preference operativního leasingu, a to díky jeho flexibilitě a výhodnosti. Říká to Karel Bouček, generální ředitel tuzemské leasingové jedničky ČSOB Leasing.
Leasing je alternativou k bankovnímu úvěru, neměl by ale být alternativou „zbytkovou“. Kdy je pro podnik výhodnější zvolit leasing a kdy naopak úvěr?
Leasing má oproti bankovnímu úvěru své nesporné výhody. Především je uzavření leasingové operace výrazně rychlejší než získání úvěru. Financování formou leasingu dnes nabízejí již přímo prodejci vozidel, kteří vše potřebné vyřídí za zákazníka přímo s leasingovou společností. Zákazník nemusí navštěvovat leasingovou společnost a ztrácet tak svůj čas vyplňováním smluv v jejím sídle. Ve standardních případech je schválení leasingu otázkou patnácti minut. Dalším významným přínosem pro zákazníka je možnost sjednání pojištění přímo v leasingových splátkách. Leasingová společnost je schopna klientům nabídnout výhodnější podmínky pojištění, než když si tyto podmínky sjednává zákazník individuálně. Je to další z položek, na které zákazník může zásadním způsobem vydělat. Leasing je také pro podnikatele dostupnější než úvěr, protože leasingová společnost v některých případech přihlíží k tomu, že vlastní předmět financování, který pohledávku zajišťuje. V neposlední řadě leasing přináší i nemalé daňové úspory, protože předmět financování odepisuje leasingová společnost ve zrychleném režimu.
Dominantním produktem našeho trhu je finanční leasing - obvykle jde vlastně o „jiný“ úvěr. Jaká je situace a hlavně perspektivy operativního leasingu?
Předně je finanční leasing důvěryhodný, osvědčený produkt financování investic, proto je zákazníky stále oblíben a je dominantním produktem na trhu. Operativní leasing je rapidně se rozvíjející produkt, který je v rozvinutých západních zemích využíván v podstatně vyšší míře než v Česku. Lze předpokládat, že preference operativního leasingu díky jeho flexibilitě a výhodnosti strmě poroste i v tuzemsku. Poslední statistiky tento trend potvrzují, v loňském roce podíl operativního leasingu vzrostl na 12 procent. Rostoucí obliba operativního leasingu jde ruku v ruce s postupnou změnou postoje podnikatelů k užívání automobilu po vzoru evropských trendů a současně s mírou důvěry ve výhodnost doprovodných služeb, které si zákazník platí a spoléhá se na ně. Při aktivním nabízení operativního leasingu je důležitá role „osvěty“ leasingových společností mezi zákazníky a schopnost kvalifikovaně vysvětlit jeho přínosy.
Proč je v Česku tak populární leasing dopravních prostředků a naopak třeba leasing nemovitostí nemá velký rozsah? Očekáváte ve struktuře produktů pořizovaných na leasing nějaké změny?
Podíl leasingu na investicích patří v České republice mezi nejvyšší v Evropě. V nejbližší době neočekáváme v této oblasti výrazné změny, komoditní skladba českého leasingového trhu se dlouhodobě příliš nemění. Ani z komoditní struktury jednotlivých evropských trhů nelze vysledovat žádné podobnosti ani jednotný evropský trend. Leasingový trh každé země má svá specifika daná historickým vývojem, nákupními zvyky zákazníků, legislativou a dalšími faktory. Takto jsme uvažovali i v minulosti a vývoj na trhu potvrdil, že naše uvažování bylo správné. Leasing nemovitostí se zatím neprosazuje tak silně. Jeho nevýhodou v Česku je dvojí zdanění převodu nemovitosti, které celou operaci prodražuje. Ve srovnání s úvěrem, až na výjimečné finanční situace, nemá leasing nemovitostí prakticky žádnou výhodu. Dosud se jeho rozvoj opíral ze značné části o financování velkých supermarketů a tento boom spíše končí. Naopak leasing na automobil, stroj či zařízení má téměř každá firma.
Vysoký podíl leasingu na investicích i HDP je historicky nejspíš důsledkem nedostupnosti normálních půjček v devadesátých letech. Jaký očekáváte z tohoto hlediska vývoj do budoucna ?
Tato skutečnost pomohla v devadesátých letech leasing zpopularizovat. Bylo pak na leasingových společnostech, aby si získaly a udržely přízeň a důvěru zákazníků. O tom, že se to povedlo, svědčí i objem leasingového trhu, který ročně představuje nějakých sto miliard korun, což je v české ekonomice významná položka. Leasing má na trhu díky svým specifickým výhodám pro zákazníky pevné místo.