Úpravy zákonů v posledních letech přinesly diverzifikaci nebankovních produktů. Řada leasingových společností začala kromě standardního finančního leasingu nabízet také spotřebitelské úvěry pro podnikatele i spotřebitele. Ty jsou využívány čím dál tím víc.
Foto: Profimedia.cz
V roce 2009, v době ekonomické recese, zaznamenaly nebankovní úvěry pro podnikatele jako jediný segment na nebankovním trhu meziroční růst, a to o 6,6 procenta. V loňském roce tento trend pokračoval, došlo k dalšímu navýšení o 1,1 procenta. V pololetních statistikách České leasingové a finanční asociace (ČLFA) z letošního roku vzrostly meziročně dokonce o 9,2 procenta.
Rekordní rok 2007 zatím zůstává nepřekonán
Objem leasingových obchodů dosáhl historického vrcholu v roce 2007, kdy obchody členských společností ČLFA u leasingu movitých věcí (včetně operativního leasingu) představovaly 122,7 miliardy korun.
Nicméně rok 2008 přinesl legislativní změny, které zásadně ovlivnily poptávku firem po finančním leasingu. Především byl zrušen daňový štít a zpřísnila se kritéria při jeho využití (například bylo zrušeno zkrácené odepisování). V té době začaly leasingové společnosti intenzivně vstupovat na trh s dalšími nebankovními produkty, především se spotřebitelskými úvěry.
Zatímco v roce 2001 tvořil objem nebankovních úvěrů necelá dvě procenta z výše objemu leasingu movitých věcí, v roce 2007 to bylo již 18 procent. V roce 2010 realizovaly leasingové společnosti formou nebankovních úvěrů už přes polovinu objemu obchodů v porovnání s výší objemu leasingu movitých věcí (47 miliard proti 26 miliardám korun).
Spotřebitelské úvěry pomohou s dotačními programy
Nebankovní úvěry podnikatelé využívají v obdobném měřítku jako u finančního leasingu. Firmy však mohou navíc financovat tituly podléhající dotacím z českých i nadnárodních evropských fondů, kde je financování leasingem ze zákona vyloučeno (financovaní je vázáno na vlastnictví financovaného předmětu). Nebankovní úvěry tak mohou využít kromě firem i zemědělci, veřejná správa, obce, rozpočtové organizace, družstva a další subjekty, které mají možnost čerpat prostředky z dotačních programů.
U dalších komodit jsou nebankovní úvěry voleny spíše z pohledu obchodních politik firem. Předmět financování se stává ihned majetkem firmy, která ho také odepisuje. Firma si může odečíst DPH jednorázově z kupní ceny na počátku splácení. Minimální doba splácení není limitována zákonem jako u finančního leasingu, firma tak může úvěr splatit již po šesti měsících od uzavření smlouvy. „Je třeba si uvědomit, že nebankovní produkty jsou nepostradatelné pro ekonomiku i společnost především při financování podnikatelských start-upů či restrukturalizačních projektů, jež potřebují přijmout cizí zdroje, na které banky svým instrumentářem nedosáhnou,“ říká Jiří Matula, odborník na nebankovní financování.
Mezi bankovním a nebankovním financováním jsou dva zásadní rozdíly. Především je to místo, kde se úvěr poskytuje. V případě využití nebankovních produktů například u automobilů se téměř 100 procent vozů financuje v místě prodeje. U menších předmětů financování, jako jsou vozidla či malý bagr, může mít klient teoreticky uzavřenou smlouvu včetně pojištění do 30 minut.
Na rozdíl od bank se leasingové společnosti v rámci krytí rizik spokojí s řádnou akontací a pojištěním. Proti tomu banky požadují mnohem složitější zajištění včetně dalšího ručení. Druhým zásadním rozdílem jsou doprovodné služby, zejména provozní a administrativní povahy, a to včetně nabídky výhodného pojištění.
Objem obchodů členských společností ČLFA od roku 2001 (v miliardách korun) | rok| leasing movitých věcí| podnikové úvěry a splátkové prodeje (movité věci)**|
2006 | 106,4 | 11,9 |
2007 | 122,7 | 14,7 |
2008 | 95,5 | 23,6 |
2009 | 44,2 | 23,2 |
2010 | 47 | 26 |
Zdroj: ČLFA