ŘEDITEL GE CAPITAL LEASING PETR ŠAŠTÍNSKÝ: Zatímco úvěrové produkty zlevňují, leasing (který u nás často slouží právě jako úvěr) vzhledem k přeřazení do základní sazby DPH naopak od 1. května podražil.
ŘEDITEL GE CAPITAL LEASING PETR ŠAŠTÍNSKÝ: Zatímco úvěrové produkty zlevňují, leasing (který u nás často slouží právě jako úvěr) vzhledem k přeřazení do základní sazby DPH naopak od 1. května podražil.
Jak se projeví zvýšená DPH na trhu? Přeřazení finanční služby u leasingu ze snížené sazby 5 % do základní 19 % bude znamenat navýšení splátek u nově uzavíraných smluv. Zvýšení se bude pohybovat pravděpodobně mezi 3 až 7 %. Součástí finanční služby, u které DPH stoupne, je totiž nejenom marže společnosti, ale většinou i havarijní pojištění, povinné ručení a podobně. Dalším ustanovením zákona o DPH, které znevýhodňuje leasing firmám-plátcům DPH, je zrušení možnosti odpočtu DPH z finanční služby u osobních automobilů. Může se vůbec leasing v těchto podmínkách vyrovnat s konkurencí spotřebitelských úvěrů, případně neúčelových hypoték, zejména při nákupu automobilů? V chování zájemců o koupi osobního automobilu se v poslední době projevuje zřetelný posun. Předpokládáme, že budoucností financování takových nákupů jsou právě spotřebitelské úvěry. Výhody úvěru jsou zřetelné - ihned se stáváte majitelem vozidla, také možnost předčasného umoření dluhu je schůdnější než v případě leasingu. Co se týká neúčelových, tzv. amerických hypotečních úvěrů, zatím je za konkurenci nepovažujeme - zejména kvůli povinnosti ručit nemovitostí. Jen málokdo asi zastaví dům, aby si mohl pořídit automobil. Leasingové společnosti ovšem mají možnost na tento vývoj reagovat. My jsem na trh uvedli úvěrový produkt autoCREDIT - jde vlastně o půjčku, takže změny DPH se ho netýkají. Jaká je budoucnost operativního leasingu? Zájem o operativní leasing bude podle našich předpokladů růst - a to takřka výhradně pro podnikatele či firmy. Běžní zájemci o automobil z řad fyzických osob budou preferovat spíše spotřebitelské úvěry. Očekáváte v rámci otevření finančního trhu zostření konkurence? Nepředpokládáme razantní vstup konkurence. Leasing je v ČR stále především nástrojem či cestou k získání motorového vozidla. A právě na tomto poli jsou rozhodující partneři - prodejci nových i ojetých automobilů. Leasingové společnosti, které na trhu už působí, takové partnery mají. Pro případné konkurenty bude těžké získat v přiměřené době velkou distribuční síť. Odpisový limit pro nákup vozu pro podnikání byl stanoven na 900 tis. Kč. Některé leasingové společnosti údajně „umí“ toto omezení obejít…
Naše společnost se řídí přísnými pravidly a striktně dodržuje veškeré legislativní ustanovení v zemích svého působení. Proto se nesnažíme hledat nějaké „neoficiální cesty“. My podnikatelům můžeme nabídnout už zmíněný autoCREDIT, který jim - na rozdíl od klasického leasingu - jisté daňové výhody i v tomto ohledu poskytuje.
Českému leasingu zatím kralují automobily
(komoditní zaměření leasingu v ČR v %, rok 2003)
49 % Osobní automobily
27 % Nákladní a užitková vozidla
20 % Stroje a zařízení
4 % Ostatní
Pramen: ALS ČR