Co u
právníků vlastně znamená „inovace“? Znamená nejnovější software nebo hardware v
naší kanceláři, že jsme inovativní? Je inovativní, když i ti nejmladší právníci
získají od své advokátní kanceláře moderní chytrý telefon, a to dokonce již při
nástupu do práce? Je inovativní, když advokátní kancelář přikládá váhu tomu,
aby v jejích řadách byly zastoupeny menšiny?
Myslím si,
že na všechny tyto otázky lze odpovědět jasným „ne“. Naši klienti mohou
očekávat, že budeme moderní a přiměřeně vybaveni době. Já sám jsem přesvědčen o
tom, že je výhodou, pokud se s mladými spolupracovníky zachází hned od začátku
jako s advokáty, neboť pouze tak mohou získat hluboký vhled do naší profesní
oblasti. Jako inovativní bych to osobně ale ještě neoznačil. A skutečnost, že
jsou menšiny zastoupeny v určité společnosti, nezakládá přeci žádnou inovaci,
ale mělo by to vlastně být považováno za samozřejmost.
Co ale tedy
dělá z advokátní kanceláře inovativní společnost? Moderní technologie i
v době pandemie víc než kdy jindy určuje náš každodenní život. Roboti a
umělá inteligence nám pomáhají stále více. Mnoho oborů je dnes těžké si bez
této pomoci představit (teď aktuálně třeba výroba roušek na 3D tiskárnách atd.).
V tomto ohledu lze však očekávat změny také v naší právnické profesi. Musíme
očekávat, že obory, které byly doposud vyřizovány standardizovaným způsobem,
budou moci být v budoucnu odpracovány se silnější technickou pomocí. Už
dnes již klienti nejsou ochotni platit vysoké hodinové sazby za tzv.
„komodity“.
Předně
musíme jako právníci akceptovat, že by měly naše advokátní kanceláře splňovat
moderní nároky. Musíme je řídit jako firmu, stejně jako v realitním či
automobilovém sektoru. Mám produkci a zaměstnance, a s náklady, které je třeba
analyzovat. Kromě toho musím komunikovat. Nejen interně se svými zaměstnanci,
ale také externě s klienty a médii. Public relations, marketing a business
development jsou proto v každé společnosti absolutní nutností. To vše sice
vytváří náklady, avšak použití těchto nástrojů odpovídajícím způsobem povede
k naší větší známosti u cílového publika, větší zákaznické základně a v
konečném důsledku také k vyšší spokojenosti lidí v rámci samotné společnosti.
Takto vedená
kancelář může být, v závislosti na své velikosti, velmi složitá. Podle mých
zkušeností je z tohoto hlediska mnoho menších a větších advokátních kanceláří v
Česku od těchto standardů ještě velmi daleko. Zároveň, zejména pro střední a
velké právnické firmy, se nedá v současné době tato nová podnikatelská
orientace obejít.
Inovace v
právu pro mě tedy znamená uvědomění si, že musíme přizpůsobit své advokátní
kanceláře dnešním požadavkům. Právní know-how, perfektně vzdělaní a zkušení
experti, jakož i technické znalosti a odpovídající vybavení tak samo o sobě
nedělá advokátní kancelář inovativní.
Pokud se mi
jako vedoucímu partnerovi podaří svou kancelář ve výše uvedeném smyslu řídit, pak
věřím, že se za inovativní můžete považovat.
Článek byl publikován v týdeníku Euro rámci série
komentářů k projektu Legal
Disruptors supported by Legito. Erwin Hanslik je vedoucím partnerem Taylor Wessing Česká
republika.