HUDEBNÍ PRŮMYSLPropad hudebního průmyslu se v loňském roce začal zpomalovat. Tržby za legální stahování hudby pomalu, ale jistě začínají kompenzovat ztráty z prodeje klasických cédéček.Český hudební průmysl i loni vykázal pokles, který byl však pomalejší než v roce 2005.
HUDEBNÍ PRŮMYSL
Propad hudebního průmyslu se v loňském roce začal zpomalovat. Tržby za legální stahování hudby pomalu, ale jistě začínají kompenzovat ztráty z prodeje klasických cédéček.
Český hudební průmysl i loni vykázal pokles, který byl však pomalejší než v roce 2005. Tržby gramofonových firem se meziročně snížily o téměř desetinu na 510 milionů korun a prodej hudebních alb a DVD se snížil o osm procent na 3,1 milionu kusů. Ztrátu v roce 2006 částečně kompenzovaly tržby z prodeje digitální hudby, které díky novým internetovým obchodům vzrostly o 57 procent na téměř 17 milionů korun.
„Obecně lze říci, že v roce 2006 se zpomalil pokles prodejů hudebních nosičů,“ říká ředitelka české pobočky Federace fonografického průmyslu (IFPI) Petra Malá-Žikovská. V roce 2005 totiž tržby firem podnikajících v tomto oboru klesly o 16 procent na 565 milionů korun a prodej se snížil o 13 procent na 3,4 milionu kusů.
STAHUJ, KDO MŮŽEŠ
Hudební vydavatelství si hodně slibují od rostoucího prodeje digitální hudby přes internet. Například portál i-legalne.cz od poloviny listopadu loňského roku, kdy byl zprovozněn, prodal do konce ledna přes 50 tisíc skladeb. Registraci nutnou k zakoupení hudby si již vyřídilo přibližně 32 tisíc zákazníků.
Podobné služby v Česku od loňského podzimu nabízí i portál www.allmusic.cz. Minulý týden také na český trh s legálním stahováním hudby vstoupil mobilní operátor T-Mobile. Nová služba posluchačům umožní kupovat statisíce skladeb od největších světových vydavatelství. „Očekáváme masivnější nárůst prodejů celých skladeb přes internet, přičemž doposud se příjmy z digitálních prodejů sestávaly pouze z prodejů vyzváněcích a uvítacích tónů do mobilních telefonů,“ podotkla Malá-Žikovská.
ZA VŠÍM STOJÍ PIRÁTI
Za dlouhodobým poklesem tržeb gramofonového průmyslu podle odborníků stojí hlavně nelegální stahování hudby, které se rozmáhá kvůli masovému rozšíření přístupu k internetu. Gramofonové firmy také stále trápí nelegální vypalování a prodej hudebních nosičů.
Například Česká obchodní inspekce loni v obchodech a na tržnicích zabavila padělky v odhadované hodnotě 743 milionů korun. Zhruba 83 procent falzifikátů tvořily nosiče s hudbou a filmy, což byl rekordní podíl v historii kontrol.
Podle Jaromíra Soukupa, zástupce české pobočky IFPI, se Česká republika v počtu pirátských nosičů už několik let drží na 11. místě na světě. „Každé druhé CD u nás není legální, ale pirátské,“ tvrdí Soukup. Podle něj pirátství způsobuje stomilionové ztráty autorům, umělcům a výrobcům.
Cena jednoho pirátského CD se na tržištích pohybuje mezi dvěma až čtyřmi eury (56 až 112 korun). Průměrná cena CD na pultech českých prodejen se podle Soukupa snižuje a loni byla kolem 300 korun.
CÉDÉČKA JSOU NA ÚSTUPU
Tržby z prodeje hudebních CD v roce 2006 klesly téměř o 13 procent na 434 milionů korun při snížení prodeje o pět procent na 2,7 milionu těchto nosičů. Loni se v Česku naopak výrazně zvýšil prodej hudebních DVD, kterých se prodalo 267 tisíc kusů, což je meziročně o polovinu více. Obrat z prodeje hudebních DVD se díky tomu loni zvýšil o 33 procent na 67 milionů korun.
Stále menšímu zájmu hudebních fanoušků se v posledních letech těší klasické magnetofonové kazety. Zatímco ještě v roce 2005 se jich v Česku prodalo přibližně 150 tisíc, loni již pouze 50 tisíc kusů.
Výrazné snížení obratu o 28 procent na 150 milionů korun v roce 2006 vykázala zahraniční populární hudba. Kromě méně prodaných titulů na to mělo vliv i snižování cen těchto titulů. „U popu domácího se propad prodejů v podstatě zastavil, neboť pokles obratu ve srovnání s rokem 2005 činí pouze dvě procenta,“ uvádí Malá-Žikovská.