Podvozek automobilu umožňuje akce až nepřirozené
Pětidveřových hatchbacků jezdí po Česku mračna. Ford Focus je ale čím dál tím více vyčnívajícím solitérem, který nechává své konkurenty typu golfu, Mazdy 3, nebo i30 daleko za sebou, přestože jde o rovněž skvělé vozy. Obrovská výhoda, z níž Ford těží už po dvě generace včetně posledního faceliftu focusu, je dokonalý podvozek a z něj plynoucí až extrémně vynikající jízdní vlastnosti. S tímto vozem se ve velikostní třídě může srovnávat možná Audi A3 nebo BMW řady jedna, nikoli však ve třídě cenové. Je to trochu podobný případ jako nedávno testovaná třídveřová Kia Pro_cee´d. Za velmi slušné peníze je u Fordu k mání ještě daleko slušnější auto. Stejně jako si obdiv zaslouží BMW, které svými klasickými tlumiči a podvozky například pětkové řady dokáže totéž, k čemu konkurence potřebuje vzduchové vaky s kompresorem, případně různé formy elektrohydraulického tlumení, tak i základ focusu je obdivuhodně obyčejný. Víceprvková zadní náprava, novinka v podobě vylepšeného stabilizátoru a dokonalé tovární nastavení – to je vše. Žádná elektromagnetická magie se za jízdním požitkem ve focusu neskrývá.
Aktuální prodávaná verze je stále ještě druhou generací, která kraluje své třídě ve statistikách importovaných vozů už několik let. Ford však usoudil, že je čas na facelift, a zvolil velmi správně jen drobné úpravy designu, které autu docela sluší. Agresivnější příď je nyní atraktivnější, materiál palubní desky kvalitnější, jen LED v zadních světlech moc nevynikají. Tedy například ve srovnání s excelentním designovým počinem jménem Audi A5, které s rozsvícenými světly zanechává za sebou doslova magický dojem. Z funkčního hlediska auto dostalo zmíněný nový stabilizátor zadní nápravy a účinnější akustickou izolaci motoru.
Interiér focusu zůstává víceméně beze změn. Až na ten vzpomínaný kvalitnější materiál palubní desky, kterého mohlo trochu zbýt i na obložení dveří, které je vyvedené v nepříliš vzhledném plastu. Sedačky vozu jsou široce nastavitelné a pohodlné i při dlouhém cestování na několik stovek kilometrů. S tím souvisí i dostatek místa na zadních sedačkách a logicky také bohužel menší kufr.
Z hlediska pocitu z jízdy se focusu hodně blíží pro_cee´d, šestnáctistovka je poměrně lehkonohá v nižších rychlostech do sta kilometrů v hodině. Podvozek přitom i při naplno makajícím motoru působí dojmem poflakujícího se, cigáro pokuřujícího šviháka, který znuděně korzuje po náměstí. V obou případech je 85 kilowattů málo, s tímto výkonem se podvozek nedostane ani na polovinu svých skutečných možností. Pro_cee´du i focusu chybí pořádný benzinový dvoulitr a šestikvalt. Bohužel, Kia zatím takovou variantu nemá vůbec, u Fordu je třeba pro dva litry benzinového objemu zabrousit až do nejvyšší z možných výbav. A to stále ještě není k dispozici šestistupňová převodovka a výkon motoru 145 koní také není nic moc úchvatného. Zkrátka, Ford si pečlivě hlídá pozici Focusu ST tak, aby mu sportuchtiví zákazníci nedejbože neladili na vyšší výkon nějaký nižší, a tím pádem levnější model.
Přesto je pro běžné cestování šestnáctistovka a jejích sto patnáct koní dostatečným výkonem. Zvláště v kombinaci s velice komunikativním řízením a unikátním podvozkem, který umožňuje s autem na silnici dělat až nepřirozené věci. Utáhnout v osmdesátce nebo ve stovce za hodinu prudkou zatáčku a ještě pod brzdami? Žádný problém. Ale s jiným autem to radši nezkoušejte.
tabulka:
Ford Focus
Motor: zážehový čtyřválec
Objem 1596 ccm
Maximální výkon 85 kW
Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 193 km/h.
Zrychlení 10,9
Průměrná spotřeba 8,7/5,4/5,6
cena 508 900 Kč - testovaný vůz
Klady
cena
kvalita
mimořádné řízení
vynikající podvozek
požitek z jízdy
Zápory
tvrdé plasty v interiéru
menší kufr