Slavná dánská firma Lego postaví další fabriku na barevné kostičky ve Vietnamu. Chce tím pomoci uspokojit poptávku po moderní stavebnici ze strany asijských dětí a jejich rodičů. Společnost se nechala slyšet, že do výstavby továrny investuje více než miliardu dolarů. Budova vyroste poblíž Ho Či Minova Města.
Bude se jednat o druhý asijský projekt firmy, svou první pobočku tu Lego otevřelo v roce 2016 v Číně. O tři roky později pak značka v asijské oblasti dosáhla dvojciferného růstu. Nyní tamější poptávka dále stoupá, viru navzdory, tak moc, že dodávky z čínské výroby jí brzy přestanou stačit. Provozní ředitel Lega Carsten Rasmussen řekl agentuře Reuters, že v Asii dlouhodobý zájem zákazníků dalece převýší současné možnosti továrny.
„Náš růst v Číně a Asii je fantastický a my vidíme, že po čase tu budeme potřebovat navýšit kapacity,“ uvedl ředitel a poukázal při tom na zvětšující se střední třídu v regionu. V jihovýchodní Asii se také rodí více dětí než v Evropě a Americe, takže tam žije více rodičů, kteří mohou potenciálně projevovat zájem o hračky. Lokaci nové fabriky si Rasmussen vybíral rok a půl, než získal nejlepší smlouvu. Továrna zabere plochu 44 hektarů.
Továrna v Ťia-singu, otevřená před pěti lety, bude nadále zásobovat kostičkami obchody v Číně, Japonsku a Jižní Koreji, zatímco ta vietnamská má obsluhovat zbytek světadílu. Mezinárodní investoři považují vietnamskou výrobu za ještě levnější než tu čínskou.
Blízko u zdroje
Nedávná pandemie rozvoji firmy Lego dokonce ještě pomohla. V první polovině roku dosáhly tržby dánské značky milníku – narostly o 46 procent. Společnost tak upevnila svou pozici hračkářského giganta, nacházejícího se v ziskovosti daleko před Mattelem a Hasbrem.
Lego se posledních deset let drží strategie, která klade důraz na to, aby stavebnice necestovaly přes půl světa. Místo investic do dopravy staví továrny poblíž klíčových trhů a obsluhuje každý region zvlášť. Tento přístup z dlouhodobého hlediska šetří peníze a chrání firmu před mnoha vnějšími vlivy. Stavebnice se například díky tomu netýkají potíže s lodní dopravou.
„Můžeme doručovat zákazníkům objednávky v kratším čase a rychleji reagujeme na poptávku. Naše firma je pak pružnější,“ vysvětluje Rasmussen a dodává, že rozhodnutí postavit pobočku ve Vietnamu nesouvisí s problémy v dodavatelském řetězci.
„To, co dělají oni, jsme měli všichni dělat už dávno, abychom pojistili svůj záměr. Pokud vidíte, že poptávka přichází z určitého směru, musíte tam mít alternativy,“ říká Paula Rosenblum, vedoucí partnerka poradenské společnosti RSR Research.
Proticovidových opatření a zastavování práce ve Vietnamu se Lego nebojí. Země si s pandemií dosud zvládala poradit velmi dobře a během poslední vlny se místním dokonce podařilo zajistit, aby výroba ve zdejších továrnách v rámci možností pokračovala. Na možnost dalších uzávěr jsou prý Vietnamci připraveni a tamější ekonomika by je měla ustát.
Nad plastem se smráká
Nová fabrika na stavebnici by také měla být první uhlíkově neutrální továrnou Lega. Veškerou energii potřebnou do výroby by měly zajistit solární články v jejím okolí a na střeše. Plastové kostičky se sice stále vyrábí z polymerové hmoty na bázi ropy, ale firma prý plánuje materiál do roku 2030 nahradit udržitelnými surovinami. Dle tiskové zprávy chce společnost do roku 2032 snížit svou uhlíkovou stopu o 37 procent, do čehož započítává i emise z dopravy. V ekologickém přístupu plánují firmu podpořit i vietnamští politici. Vedení Lega se navíc s místní vládou dohodlo, že zasadí 50 tisíc stromů, aby nahradilo plochu vykácenou kvůli stavbě.
Továrna by se měla otevřít v roce 2024 a měla by během patnácti let zajistit práci čtyřem tisícům lidí. Nyní Lego vyrobí přibližně sto miliard kostiček ročně a s novou pobočkou by se tohle množství mělo ještě citelně zvýšit. Rasmussen však odmítl sdělit tisku konkrétnější čísla.
Název značky vznikl z dánských slov „leg godt“, což v překladu znamená „hezky si hraj“, ale firma už dávno nepůsobí jen v Dánsku. V současnosti expanduje do Mexika, Maďarska a Číny a zároveň dodává nové vybavení do svých továren v Česku a ve svém domovském státě.