Menu Zavřít

Legoland v krabici

5. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Chytrý a tvárný vůz patří s turbodieselem na špičku svého segmentu

Když dojde na rodinu, každý ví, co je nejlepší. Zvláště pokud jde o rodiny těch druhých. Známý populační pokus provázený machinacemi s holčičkami a chlapečky nepřinesl až takové výsledky, jaké si čínští plánovači naplánovali. Osoba amerického prezidenta je zase živoucím důkazem, že ani výchova v heterosexuální rodině, ctící ty správné tradiční a prospěšné hodnoty, nemusí být zárukou pro zdravý vývoj osobnosti. Dokonce i automobilky, ti zvěstovatelé potřeb zákazníků, jsou velmi často s odhadem situace na štíru. Opel však nikoliv, protože má Zafiru.
Tvrdit, že se současná modelová řada Opelu honosí přitažlivostí záhonu květáku, by bylo odhalovat odhalené. Výjimku až donedávna představovala pouze Astra a občasné nápady sportovní divize OPC. Se Zafirou se však ukázala netušená schopnost automobilky: dát vzniknout automobilu založenému na principu krabice, který má kromě praktického ducha i nádech elegance a stylu. A nezapomíná na děti.
Malé bezkrké zrůdy, řečeno s kočkou na rozpálené plechové střeše, si totiž v Zafiře dost užijí. Zadní sedadla se chlubí flexibilitou lega a lze s nimi vyvádět mnoho úžasných a většinou užitečných věcí. A nejlepší není to, že v Zafiře najdete ještě dvě samostatná místa složená úhledně do rovné podlahy, jež tvoří třetí řadu a z velkého Opelu modlu sedmičlenné rodiny. Sedáky u prostřední řady lze sklopit k opěradlu, takže se před ně dá zasunout třeba knihovnička. S celou lavicí se navíc dá posouvat směrem dopředu až na doraz k předním sedadlům, díky čemuž za nimi vznikne prostor pro náklad o objemu osmnácti set litrů. Ze sedadla uprostřed druhé řady je zase možné vytvořit odkládací stolek a položit lze i opěradlo spolujezdce vpředu, jenže to až za příplatek. A manipulace je natolik jednoduchá, že s ní ani děti nebudou mít problémy. Dohromady můžete Zafiru vybavit zhruba třiceti schránkami, zásuvkami a poličkami, které se sice při jízdě tu a tam připomenou nezdravým zadrnčením, nápaditost nicméně Opelu upřít nelze.
Totéž platí o velkém lákadle druhé generace velkoprostorového modelu, panoramatické střeše. Plochu stropu tvořenou čtyřmi skleněnými obdélníky předěluje uprostřed tunel s odkládacími přihrádkami, táhnoucí se od čelního skla až po třetí řadu sedadel. Pohled na nebe znamená přínos pro prosvětlení kabiny, avšak nemalý příplatek 46 tisíc radost z něj pokazí. A elektricky zatahovatelné roletky roztrpčení nezaženou. Snadno se naopak smíříte s tím, že za systém kolejnic do zavazadlového prostoru, díky čemuž se do něj dají připevnit dělicí příčky, síťky či háčky, Opel požaduje pouze patnáct stokorun navíc. Nebo že dvojice sedaček ve třetí řadě je pohodlná pouze pro děti. Ostatně teprve se sedmi lidmi na palubě dojde Zafiře dech. To když se zavazadlový prostor zdrcne na mizivých 140 litrů, což kvůli neblahému tvaru nestačí ani na basu piv.
O devatenáctistovce s výkonem 150 koní naštěstí pro Opel poraženecké řeči v plném obsazení neplatí. Nejsilnější z turbodieselů pro Zafiru je pozůstatkem spolupráce General Motors s Fiatem a funguje stejně spolehlivě jako v libovolné Alfě Romeo. Kultivovaně tichý chod provází mohutný zátah od nízkých otáček, který se odráží na akceleraci na stovku za 10,4 sekundy. Přestože šestistupňová převodovka občas klopýtne, pocity v kabině vylaďuje talent vozu při jízdě, a to jak na dálnici, tak mimo ni. Pozice za volantem poskytuje dobrý přehled o dění okolo, aniž by si řidič připadal jako v dodávce, podvozek tlumí dobře nerovnosti a povolí i rychlejší průjezdy zatáčkami. A to vše při spotřebě kolem osmi litrů nafty na sto kilometrů. Na šetření na palivu ale nemyslete, jelikož verze s motorem 1,9 CDTi vyjde v základní výbavě na necelých 770 tisíc.
Taková částka není příliš s ohledem na to, co Zafira nabízí a že patří na špičku současných velkoprostorových automobilů. Pokud hodláte utratit kolem milionu, lze ji přikrášlit navigací, bi-xenonovými světlomety, samostatným audiovýstupem pro sluchátka ve druhé řadě sedadel, sportovním podvozkem či sportovními sedačkami Recaro (máte-li všech pět pohromadě, poslední dvě položky rozhodně vynecháte). Na druhé straně s některými výdaji k základní ceně je třeba počítat. Ať už s sedmi tisíci za palubní počítač, deseti za tempomat, nebo šesti sty za ISOFIX pro upevnění dětské sedačky. Jak je vidět, i Zafira je tu a tam s něčím na štíru. Je toho však obdivuhodně málo.

Opel Zafira 1,9 CDTi (150 koní)
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1910 cm3
Max. výkon 110 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 202 km/h
Průměrná spotřeba 6,2 litru na 100 km
Základní cena 768 900 Kč

Klady
- flexibilní interiér
- pružný a agilní motor
- dobré jízdní vlastnosti

FIN25

Zápory
- palubní počítač a tempomat až za příplatek
- velmi malý zavazadlový prostor v sedmičlenné konfiguraci
- občasné skřípání zásuvek

  • Našli jste v článku chybu?