Pořídit si navigaci do auta stojí často zbytečně mnoho peněz. Zavítáme-li například k domácí Škodě Auto, základní a zcela nevyhovující navigační modul do fabie přijde na více než 30 000 korun, za něž získáme monochromatický displej, na kterém se zobrazuje navrhovaný směr odbočení a název aktuální ulice. U superbu za to samé zaplatíte už přes 50 000 a za první použitelnou navigaci s barevným displejem ještě o dalších 20 000 více. Přitom u přenosné navigace se pořizovací náklady pohybují v hodnotách od pár tisíc korun za přístroj, jenž má shodné funkce jako navigace vestavěné. Zavrhneme-li tedy hamižnost automobilek, které na volitelné výbavě vozů bez skrupulí berou na hůl všechny své zákazníky (například když chtějí ze GPS 70 000 korun nebo za čtvereční metr a půl koberce 10 000), lze se k navigaci dostat i jinak. Sice s menším komfortem, zato ale s pořádnou úsporou.
Na trhu jsou k dispozici navigace v širokém cenovém rozpětí. Cena se odvíjí jak od kvality a šíře pokrytí dodávaných map, tak od často z hlediska účelu přístroje bizarních funkcí, jako je prohlížení fotografií nebo poslech hudby. Testovaný DG100 patří mezi velmi levné přístroje bez zbytečných přehrávačů a prohlížečů, ovšem zato s velmi propracovaným souborem map a dobrým navigačním programem. Mapy jsou v DG100 uloženy ve vnitřní paměti, což je dobré. Výrobci totiž často umísťují mapy na paměťové karty. Soubory map například pro Evropu nebývají kompletní, takže v praxi je často nutné při přejezdu hranic vyměnit kartu s Českou republikou a Německem za Francii, což není nijak pohodlné. Pokud jsou mapy na vnitřní paměti jako v případě DG100, stačí vložit SD kartu s doplňkovou mapou nepodporované země. DG100 konkrétně obsahuje ve standardním balení celou Evropu. Pouze Gibraltar, Finsko, Lichtenštejnsko, Monako, Norsko, Španělsko, Švédsko a Velká Británie se do vnitřní paměti navigace nevešly a jsou k dispozici na DVD. Kromě map k navigaci výrobce dodává držák do auta, síťovou autonabíječku a datový kabel s rozhraním USB. Tady se ke slovu dostává zmíněný menší komfort. Autonabíječka má totiž velmi krátký kabel, takže pokud je zásuvka zapalovače umístěná jen trochu dál než těsně u středové konzoly, bude kabel překážet.
DG100 používá navigační aplikaci iGo, která umožňuje navádět k cíli, identifikovanému adresou i číslem popisným, umí navést do centra zvolené obce i k zadaným souřadnicím zeměpisné šířky a délky. Zadání trasy na dotykovém displeji je intuitivní, navíc přístroj postupně znepřístupňuje písmena, která by vedla k vložení neznámé nebo neexistující adresy. Navigace propočítá nejvhodnější trasu a uživatel ještě může přidat body, přes které chce jet. Po spuštění navigace se DG100 přepne do klasického módu s mapou trasy volitelně dvou nebo třírozměrnou s různým stupněm naklonění vpravo a informačním sloupkem vlevo. Na sloupku je k dispozici popis následujícího manévru, vzdálenost k němu, celková délka trasy a předpokládané časy do dalšího průjezdního bodu a do dosažení cíle. Pokud někdo preferuje hlasové komentáře k navádění, setká se při používání DG100 s druhým nedostatkem. Instrukce navigace jsou totiž z hlediska kvality češtiny poměrně diskutabilní. Například upozornění „Po dvou stech metrech zvolte další odbočku vlevo“, připomíná asi nejvíce dialog s asijským trhovcem. To je ale jen drobnost, protože dle výrobců většina uživatelů stejně preferuje pohled na grafické navigační údaje.
Dva nedostatky se malé, lehké a levné navigaci s kvalitními mapami dají prominout. Už jen pro těch několik desítek tisíc, za něž se do auta dá pořídit třeba některý z elektronických bezpečnostních systémů, což lze považovat za rozhodně lepší investici. Nehledě na to, že DG100 si můžete vzít s sebou třeba na cyklistický výlet. U vestavěné navigace ve voze to tak jednoduché nebude.
Klady
cena
kvalita a počet map
design
displej
navigační aplikace
Zápory
krátký kabel k autonabíječce
zmatené hlasové navádění
Tabulka:
Dreim Go DG100
Cena 7194 Kč s DPH
Displej: 320×240
GPS: Centrality Atlas II
Uložení map: vnitřní paměť
Slot na karty: SD
Výdrž: 5 hodin
Rozměry: 100x75x17mm
Hmotnost: 165 g