Kdo o sobě může říct, že je nejšťastnější člověk na světě? Skoro bych měl sklony se na ten post pasovat. Pochopitelně, samolibý zrcadlový úsměv Davida Ratha člověka nahlodá, ale v životě „automobilového žurnalisty“ se najde tolik věcí, které se ho snaží přesvědčit o jedinečnosti jeho bytí. Ta z předminulého týdne se jmenuje Palazzo della Fonte. Libertinský Grand Hotel z počátku dvacátého století v lázeňském městečku Fiuggi zhruba hodinu jízdy automobilem z Říma oplývá pětihvězdičkovým luxusem, měsíc v něm ve vší skromnosti vyjde na stejný peníz jako nová Fabia, a náklady na jednodenní pobyt s dopravou hradí Lexus. Tedy jak komu.
Zatím nejzdařilejší designérský počin relativně mladé odnože automobilky Toyota do honosného prostředí zapadá se stejnou samozřejmostí jako příplatková aparatura Mark Levinson do jeho interiéru. Nový Lexus IS disponuje značnou mírou vnější i vnitřní vytříbenosti a ze seznamu jeho základní výbavy by se měly vytvářet instruktážní dokumenty pro ostatní výrobce. Tvary karoserie osvěžují dynamicky zešikmené světlomety či půvabně vykousnutá linie zadních dveří, v kabině díly lícují s dokonalou přesností a povrch materiálů uspokojí vaše prsty. Detailnost zpracování sahá do takové hloubky, že sluneční clony jsou vyrobené z materiálu, který pohlcuje část hluku uvnitř vozu, za příplatek senzory klimatizace poznají zvýšený obsah oxidů dusíku ve vzduchu a přepnou ji na vnitřní oběh, nebo že se uprostřed otáčkoměru rozsvítí tenký červený kroužek, kdykoli Lexus IS dospěje k přesvědčení, že byste měli přeřadit.
Pohříchu si představy o správném způsobu jízdy automobil důrazněji vynucuje v jiném směru. Přestože poháněnou nápravou je ta zadní a přestože IS disponuje slušnou přilnavostí v zatáčkách, což by mohlo skýtat naději na vzrušením nabité kilometry, bezpečnostní systémy drží vůz při zdi. Řidič se klidně může pokusit vypnout elektronickou stabilizaci, jenže stejně se jejích umravňujících zásahů nezbaví. A ještě se pokaždé dočká varovného pípání.
Jakkoli je neochota Lexusu poskytnout člověku za volantem samostatnost protivná, od české sociální demokracie se japonská automobilka podstatně liší tím, že ostatní prvky v IS fungují dobře. Tlumiče zprostředkovávají posádce komfortní svezení a řidiči dodávají jistotu v zatáčkách, odhlučnění kabiny je vynikající, šestistupňová manuální převodovka precizní a rychlejší převod řízení nabízí aspoň závan adrenalinu. Ostatně, málokterý manažer chce ve svém sedanu projíždět zatáčky bokem.
Testovací jízdy v okolí Říma zahrnovaly obě verze, které se chystají na evropský trh - IS 250 s benzinovým šestiválcem a 220d s turbodieselovým čtyřválcem. Jelikož naftové motory jsou v oblibě, ta druhá by měla tvořit přes tři čtvrtiny prodejů v Česku. Agregát o výkonu 177 koní se zpočátku dává poznat charakteristickým dieselovým zvukem, nicméně po zahřátí ztichne a neprobudí ho k hlučnějšímu projevu ani vytáčení k červenému poli otáčkoměru. Na stovku s ním vůz akceleruje za necelých devět vteřin a spojení pohodlné jízdy s rychlostí na dálnici zaslouží obdiv. Zvláště připočte-li se k tomu skromná spotřeba kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů.
Základní cena Lexusu IS pro Česko zatím oficiálně stanovena nebyla. Každopádně několik parametrů je jistých. Levnější bude verze s turbodieselem, jejíž cena by měla začínat na podobné úrovni jako u konkurence s podobnými motory (BMW 3, Mercedes-Benz třídy C či Audi A4), tudíž lehce nad hranicí 900 tisíc korun. I nejlevnější Lexus IS přitom bude disponovat v základní výbavě třinácti reproduktory a měničem kompaktních disků, bi-xenonovými adaptabilními světlomety, tempomatem, spoustou airbagů včetně dvou kolenních či elektronicky řízenou klimatizací. Pro konkurenci tak bude příští rok možná zajímavější, než tušila. V Česku by měl být IS 250 ještě před Vánoci, diesel přijde po Novém roce.
Existuje velmi málo důvodů, proč zvolit za místo panevropské prezentace Lexusu IS okolí Říma. Automobil separuje řidiče od okolí s neúprosnou tvrdošíjností a vytváří pro něj vlastní svět. Naštěstí je plný luxusu a pohodlí, takže se člověk ochotně části vlády nad vozem vzdá. Třeba jako v Palazzo della Fonte. Ani tak nevadilo, že Italové stávkovali a pět stupňů nad nulou netvořilo ideální podmínky. Hlavně že David Rath nebyl ve Fiuggi ani v televizi.
LEXUS IS 220d
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2231 cm3
Max. výkon 130 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 215 km/h
Průměrná spotřeba 6,3 litru na 100 km
Základní cena zatím nestanovena
Klady
- bohatá základní výbava
- kvalitní zpracování interiéru
- komfortní podvozek
Zápory
- systémy omezují řidiče až příliš