Menu Zavřít

Lepidlo na dluh

12. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Drážní nemovitosti

bitcoin_skoleni

PRAHA (bor) – Ministr dopravy Milan Šimonovský chce začít s prodejem nemovitostí, které mají ve svém portfoliu České dráhy (ČD), již příští rok. Ministerstvo totiž musí vyřešit dluh téměř ve výši 16,5 miliardy. Ten zdědila po Českých drahách její nástupnická organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které kvůli zadlužení hrozí exekuce majetku.
Finance ve výši 2,5 miliardy korun na zaplacení akutních položek, jako je sociální a zdravotní pojištění, poskytne SŽDC do měsíce Česká konsolidační agentura. Tato půjčka by měla být splácena právě z prodeje nepotřebného drážního majetku. Prodej má být rozložen do deseti let, přičemž už v příštím roce počítá Šimonovský s půlmiliardovým výnosem.
Postupně mají dráhy prodat pozemky a nemovitosti, jejichž cena je odhadnuta na 2,2 miliardy korun. „Očekávaný výtěžek bych formuloval s jistou dávkou opatrnosti. Zhruba 700 milionů mají totiž hodnotu rizikové budovy, u nichž bude zdlouhavé vyřešení majetkových vztahů,“ řekl týdeníku EURO vedoucí úseku financí a ekonomiky ministerstva dopravy Antonín Tesařík.
Na trhu chtějí České dráhy nabídnout bytový fond a desítky realit včetně zdravotnických a rekreačních zařízení. Nejcennější nemovitosti vlastní ČD v Praze. Developeři a realitní makléři již roky projevují zájem o rozsáhlé nevyužívané lokality v okolí pražských nádraží. Mezi nejlukrativnější patří pozemky u stanic Praha-Bubny, Praha-Dejvice, Praha-Vršovice a Praha-Libeň. Realitní odborníci tvrdí, že drážní nemovitosti představují v pražském centru poslední rozsáhlé celistvé nezastavěné plochy pro developerské aktivity. Zdroje týdeníku EURO ale namítají, že drážní pozemky jsou lukrativní jen do určité míry. Na některé z nich se vztahuje stavební uzávěra, u dalších nejsou dořešeny územní plány. Problémem jsou také ekologické zátěže.
Mezi nejatraktivnější budovy, které nabídnou ČD v Praze k prodeji, je například Palác Sevastopol v ulici Na Příkopě nebo objekt v ulici Politických vězňů. Na trh se naopak nedostane Ústřední kulturní dům železničářů na Vinohradech, který bude převeden na ministerstvo kultury pro potřeby památkového fondu. „Nezdálo se nám citlivé jej zahrnout do prodeje. Vzdali jsme se i patnáctimilionového ročního výnosu,“ vysvětluje rozhodnutí Šimonovský.
Již dnes je jasné, že plánový prodej budov nebude jednoduchý. „Většinou jsou plně pronajaty, a to i dlouhodobě. Někteří nájemci do jejich modernizace navíc investovali, což si budou chtít odbydlet. Budeme muset řešit majetková vypořádání,“ uvádí Antonín Tesařík. Způsob zhodnocení miliardového majetku zatím není úplně dořešen. „Do prodeje chceme zapojit soukromé subjekty. Měli bychom spolupracovat s renomovanými realitními kancelářemi,“ řekl týdeníku EURO Šimonovský.
Ministr počítá, že s prodejem majetku by se mělo začít na začátku příštího roku. Předpokladem je schválení novely transformačního zákona, který v Poslanecké sněmovně zatím prošel prvním čtením. Novela umožní převést majetek na SŽDC a využít jej na oddlužení, což dosud nebylo možné.
Plán prodat drážní majetek není novinkou. Už koncem roku 1995 vláda rozhodla, že se dráha zbaví nemovitostí, které nepotřebuje ke svému hospodaření. K tomu ale nikdy nedošlo.

  • Našli jste v článku chybu?