Menu Zavřít

Lepší, než bylo nutné

24. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Nová generace A6 nepotřebovala být nějak zvlášť dobrá. Ale naštěstí je!

Kdyby v Audi konstruovali novou generaci A6 jen pro své dosavadní zákazníky, ani by se nemuseli moc snažit. Ingolstadtský model vyšší střední třídy je totiž celosvětově nejprodávanějším prémiovým automobilem ve svém segmentu. Situace na českém trhu víceméně odráží tu globální: třebaže v loňském roce byla letitá A6 s 357 registracemi nucena sklonit hlavu před novými generacemi BMW řady 5 (544 registrací) i Mercedesu třídy E (554 registrací), dlouhodobě v Česku segmentu vládne. Zajímavá věc, uvážíme-li, že v předchozích dvou generacích nebyla A6 v kontextu své třídy nijak zvlášť dobré auto.

Dieta z oceli a hliníku

Nový model, v pořadí generací už sedmý, naštěstí svědčí o tom, že konstruktéři „té druhé“ bavorské automobilky nepodlehli svodům pohodlnosti. Hliníkový prostorový rám, jak ho známe z limuzíny A8, by byl pro tento segment příliš nákladný, ale „hybridní“ stavba z hliníku a vysokopevnostní oceli pomohla srazit hmotnost karoserie o třicet kilogramů.
Proč je těch pár desítek kilo tak důležitých? Protože znamená obrat hmotnostní spirály. Čím těžší vůz, tím silnější potřebuje motor. Čím silnější motor, tím více váží. Těžší auto vyžaduje rozměrnější brzdy – to jsou další kila navíc. V důsledku zvýšené hmotnosti je zapotřebí tvrdších a masivnějších pružin, které zhoršují komfort jízdy. A také více váží. S přibývajícími kily klesá schopnost akcelerace a stoupá spotřeba. Potřebujete silnější motor… A tak dále.
Funguje to však i obráceně. Každé kilo uspořené v základní konstrukci dovoluje použít menší a lehčí komponenty podvozku i hnacího ústrojí, což prospívá spotřebě, dynamice, ovladatelnosti i cestovnímu komfortu. A kompletní Audi A6 je v závislosti na výbavě a motorizaci až o 80 kilogramů lehčí než dřívější model.
Na pohled byste to do něj ovšem neřekli. S délkou bezmála pěti metrů se blíží limuzínám nejvyšší třídy, ale výška pouhých 1,46 m v kombinaci s dlouhou kapotou mu dává neobyčejně dynamické proporce. V postoji nové A6 na silnici se zračí opravdová noblesa – alespoň pokud je auto osázeno nádhernými dvacetipalcovými koly (za příplatek 75 865 korun).
Design nicméně postrádá jasnější odlišení: na ulici můžete být někdy na pochybách, zda jste právě spatřili A4, A6 nebo A8, zatímco uvnitř vás může napadnout, že vás omylem posadili do dražší a exkluzivnější A7 Sportback. Honosné dřevo, precizně zpracované ovladače a nádherná palubní deska s velkým barevným displejem mezi přístroji a širokoúhlou obrazovkou ovládacího systému MMI uprostřed mají v sobě kousek starobyle útulného luxusu, typického spíše pro britská auta, aniž by ovšem pozbyly něco z tradiční teutonské preciznosti a promyšlenosti. Kabina pětkového BMW působí vedle A6 nudně, zatímco kokpit mercedesu byste po přesednutí nemohli označit než za laciný. I bez příplatkových libůstek typu aparatury Bang & Olufsen (168 558 korun) je tento interiér nejpříjemnějším místem k pobytu v rámci celého segmentu a sám o sobě by mohl být legitimním důvodem, proč přimhouřit oko nad případnými nedokonalostmi jízdního projevu. Ne snad, že by to tentokrát bylo zapotřebí.

Neohrabanost je minulostí

Kde byla předchozí A6 těžkopádná, protahuje se nový model s dávkou nadšené agility. Spíše než pohon všech kol quattro v tom hraje roli lepší rozdělení hmotnosti mezi nápravami a konečně také zvládnuté naladění podvozku, který byl v případě testovaného vozu osazen pneumatickým pérováním. Na obrazovce systému MMI si můžete pomocí rotačního ovladače vybrat některý z předvolených režimů (komfortní, automatický, dynamický), popřípadě zvolit položku „Individual“ a nakombinovat chování motoru, převodovky, řízení a podvozku sami. Lokalizace MMI do češtiny je jistě krok správným směrem, ale testování patrně nebylo z nejdůslednějších. Hlášení jako „Car systémy se inicializují“ nekorespondují s jinak všudypřítomným důrazem na kvalitu a pečlivost.
Audi nabízí novou A6 se dvěma benzinovými a dvěma naftovými motory, přičemž pod kapotou testovaného auta pracoval ten nejsilnější z celé nabídky: šestiválcový diesel 3.0 TDI dodávaný sériově s pohonem všech kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S Tronic. Svými parametry dnes tento motor neohromí, ale co postrádá v oblasti čísel, dohání svým projevem. Je nádherně kultivovaný, při akceleraci se ozývá příjemně bručivým zvukem a díky tomu, že maximální točivý moment odevzdává už při čtrnácti stech otáčkách, v praxi nikdy nečekáte, až se mu uráčí zareagovat na přidání plynu.
K největšímu zlepšení nicméně došlo tam, kde měla předchozí A6 svoji Achillovu patu – v komfortu odpružení. Zatímco dřívější model na nerovnostech nadskakoval, otřásal se a občas potupně zavadil dlouhým předkem o hrbolatý asfalt, pneumatický podvozek nové generace překonává výmoly a retardéry s grácií. Nikdy nepůsobí vyloženě poddajně, ale nikdy také nepošle do vaší páteře ránu, která vám zkazí den. Konečně luxusní audi, které i luxusně jezdí! O to více zamrzí nepřeslechnutelný hluk pneumatik, který bude na dálnici vaším stálým společníkem a nenechá se přehlušit ani rádiem. Chceme věřit, že je to způsobeno dvacetipalcovými koly a u jiných provedení to bude lepší.

Dobrovolně výborná

Sedmá generace Audi A6 je bezesporu zdařilý produkt. Zvláštní sympatie si však získává tím, že představuje ohromný posun právě v oblasti, která byla největší slabinou jeho předchůdce – totiž v kultuře jízdního projevu. Tato skutečnost svědčí o tom, že ingolstadští konstruktéři se čas od času chtějí snažit, i když je k tomu trh nenutí. Kéž by tomu tak bylo vždy a u všech automobilek!

Audi A6 3.0 TDI quattro

Cena: 1 324 400 Kč Motor: přeplňovaný šestiválec 3,0 l, 180 kW, 500 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,1 s Nejvyšší rychlost: 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 5,9 l/100 km

Plusy

+ Vytříbený chod motoru
+ Vynikající interiér
+ Důstojné chování na silnici

bitcoin_skoleni

Minusy

- Hluk od pneumatik
- Vysoké ceny příplatků
- Nedotažená česká lokalizace

  • Našli jste v článku chybu?