Karel Kratina
Česká pošta (ČP) sklidila nedávno ostrou kritiku Českého telekomunikačního úřadu za úroveň svých služeb. Nestará se prý o své zákazníky a neposkytuje jim dostatek informací. Generální ředitel Karel Kratina ujišťuje, že pokrok ve zlepšování služeb České pošty je daleko zřetelnější, než by se dalo usoudit ze zprávy ČTÚ.
EURO: ČTÚ ostře zkritizoval poštu za kvalitu poskytovaných služeb. Bude to mít nějaké důsledky, změní se něco v řízení firmy?
KRATINA: Změny v organizaci a řízení začala pošta připravovat už v minulém roce při formulování strategie rozvoje na léta 2006 až 2010, schválené dozorčí radou. Cílem změn je optimální a ekonomicky efektivní fungování ČP a z toho vyplývající větší spokojenost všech zákazníků.
Pošta přitom nečekala na zprávu ČTÚ, protože z dikce zákona o poštovních službách vyplývá, že zpráva se soustředí pouze na základní služby, které tvoří jenom část činnosti firmy. Ani tyto základní služby však nejsou ve zprávě hodnoceny komplexně, jde pouze o výčet náhodně zjištěných nedostatků, které jsou zevšeobecňovány.
Nelze přehlédnout, že ČP je podnikem, který poskytuje zhruba 80 různých druhů služeb, má 3400 poboček, 38 tisíc zaměstnanců, 4300 vozidel, za loňský rok přepravil 660 milionů listovních zásilek, 24 milionů balíků. Na přepážkách provádí další desítky milionů peněžních, pojišťovacích a jiných operací. To zpráva ČTÚ naprosto pomíjí.
EURO: Služby monopolních firem většinou nemají příliš dobrou pověst. Neslušela by českému trhu poštovních služeb přece jen širší liberalizace? KRATINA: Dosažený stupeň liberalizace poštovních služeb je v Česku jedním z nejvyšších v Evropě, je zde velké množství domácích i zahraničních firem. Žádná z těchto firem asi nemá zájem působit na dosud vyhrazené části poštovního trhu, protože je to spojeno s povinností zajistit všeobecnou dostupnost základních poštovních služeb na celém území státu podle kvalitativních podmínek stanovených regulačním orgánem. V minulém roce byla ČP jediným zájemcem o udělení poštovní licence. Ostatní zřejmě dávají přednost podnikání bez regulace telekomunikačním úřadem, který u nás reguluje pouze držitele poštovní licence, tedy ČP, a ne poštovní trh jako celek, jak je obvyklé v Evropě.
EURO: Jak chcete čelit nástupu privátních doručovacích firem, které se zaměřují na lukrativní trh kusových zásilek z internetových obchodů? KRATINA: ČP může čelit nástupu konkurence pouze nabídkou kvalitních služeb, přizpůsobováním svých dosavadních produktů požadavkům zákazníků a vývojem nových služeb. Nelze přehlédnout v posledních letech zavedené produkty, jakými jsou například hybridní pošta, registrovaná elektronická pošta či provozování centrální adresy. Ve spolupráci s ministerstvem informatiky máme také rozpracovány projekty pro poskytování informací z registrů státní správy občanům, například výpisy z některých rejstříků.
EURO: Vždy platí, že o spokojenosti zákazníků rozhoduje přístup zaměstnanců. Děláte něco s kvalifikační strukturou a kvalitou lidí? KRATINA: Firma klade na své pracovníky vysoké nároky. Zaměstnanec pošty již nevystačí se znalostmi tradičních poštovních služeb, ale musí se orientovat i ve službách bankovních, pojišťovacích i jiných. Zaměstnanci procházejí každý rok různými druhy školení, orientovanými na služby a zejména na rozvoj obchodních dovedností a profesního chování vůči zákazníkům. Jsme zainteresováni na pracovnících s úrovní kvalifikace odpovídající přinejmenším vykonávané činnosti.
EURO: Na poštách nebyly vždy nejlepší platy. Jste zajímavým zaměstnavatelem pro vysokoškoláky či lidi s vyšší kvalifikací? KRATINA: Nové pojetí pošty vyžaduje i větší počet vysokoškolsky vzdělaných pracovníků. Vedle nominálního platu, který je u této skupiny zaměstnanců na úrovni srovnatelné s obdobnými firmami, nabízí ČP další benefity a zejména možnost profesního rozvoje. Průměrný plat zaměstnanců roste v souladu s kolektivní smlouvou tak, aby byl udržen růst reálné mzdy, ovšem tento proces je podmíněn růstem produktivity práce. Chceme, aby se pošta stala atraktivním zaměstnavatelem pro kvalifikované pracovníky.
EURO: Podstatná část vašeho zisku plyne nyní ze služeb finančním institucím. Hodláte tento segment dále rozvíjet? KRATINA: Finanční služby sice představují zajímavý zdroj ČP, ale většina jejích příjmů pochází z jiných oblastí činnosti. Lze však očekávat, že význam finančních služeb bude v příštích letech stoupat. Budeme rozvíjet všechny služby, které přinesou prospěch našim zákazníkům a příjem firmě, tedy nejen finanční, ale i nové služby pro nové zákazníky. Ty zatím nebudu z pochopitelných důvodů konkretizovat, neboť konkurence nespí.
EURO: ČSOB tvrdí, že kontrakt s ČP má pro ni hodnotu 17 miliard korun. Jakou hodnotu má pro poštu? KRATINA: Novou smlouvu s ČSOB považujeme za oboustranně výhodnou a vyváženou, na rozdíl od té předešlé. I pro nás má proto velkou hodnotu, jejíž výše samozřejmě závisí na úspěšnosti poskytování bankovních služeb v síti ČP. Může to být zmíněných sedmnáct miliard, ale i více.