Na trhu existuje pět let, během kterých se dokázala rozrůst už do devíti evropských zemí. Má čtyři tisícovky zaměstnanců, pomocí nichž poskytuje své služby hned 130 milionům spotřebitelů. Přesto všechno je, respektive ještě nedávno byla Mall Group z různých důvodů ztrátová. Vše změnil až fiskální rok 2021.
V období od loňského dubna do letošního března utržila česká e-commerce společnost, která platí za největší svého druhu v rámci celé střední i východní Evropy, 20,7 miliardy korun. To v meziročním srovnání znamená, že si polepšila o 26 procent. Celkově pak stihla firma odbavit 14 milionů objednávek, tedy bezmála o třetinu víc než v roce 2020.
Tehdy skupina evidovala masivní ztrátu 1,7 miliardy korun. Letos je její EBITDA poprvé kladný, ačkoliv přesnou výši zisku vedení firmy spoluvlastněné investičními společnostmi Rockaway Capital Jakuba Havrlanta, PPF a EC Investments miliardáře Daniela Křetínského a Patrika Tkáče, neuvedlo. Co se naopak zmínit nezdráhalo, bylo předsvědčení, že pandemie měla na černých číslech zásluhu jen částečnou.
„Covid-19 samozřejmě přispěl k našemu růstu, ale rozhodně nebyl hlavním důvodem našeho hospodářského zlepšení,“ uvedl šéf Mall Group Jakub Hanuš. Co konkrétně tedy podle něj za zvratem v hospodaření firmy stálo?
„Meziroční tempo růstu se oproti předchozím letům lehce zrychlilo, zásadním zlepšením ovšem prošla transakční ekonomika. Ozdravili jsme téměř všechny poměrové ukazatele, provedli důslednou revizi byznys modelu, zefektivnili logistiku a mimo jiné také vsadili na růst našeho tržiště, což je model prodeje, který nám dává obrovský smysl a v mnoha segmentech je pro nás jednoznačně efektivnější. Rovněž jsme zrevidovali fixní a interní náklady,“ vysvětlil Hanuš s tím, že dosažený výsledek je o rovnou půlmiliardu lepší, než on a jeho kolegové původně očekávali.
Přibylo zákazníků ve středním věku
Zdaleka nejprodávanějším zbožím holešovické společnosti, pod kterou spadá například i internetový obchod CZC.cz, se stala elektronika. Konkrétně televize, mobily a notebooky. Dařilo se ale rovněž ledničkám a ostatním „bílým“ spotřebičům.
Co pandemii podle vedení Mall Group rozhodně upřít nelze, je zvýšený zájem o online nakupování ze strany lidí ve středním věku. Právě zákazníci, kterým je aktuálně mezi 45 až 54 lety, zrealizovali více než 15 procent veškerých objednávek, díky čemuž se zároveň stali i nejrychleji rostoucí skupinou jejích klientů. Lidé důchodového věku pak byli zodpovědní za zhruba každý desátý obchod uskutečněný na některém z webů skupiny.
Operátoři zákaznického centra stihli vloni vyřídit 1,17 milionu příchozích hovorů. Celkově telefonováním se zákazníky strávili 51511 hodin, což se rovná ekvivalentu 2146 dní, potažmo 5,88 roku.
Do tří let 15krát větší objem nabízeného zboží
Mall Group na svých stránkách nabízí na dva miliony položek. Dosáhnout takto vysokého počtu prodávaného zboží není jednoduché. Umožnil to právě až start zmíněného online tržiště, na němž své produkty nabízejí více než dvě tisícovky maloobchodníků. Právě to je podle Hanuše jedním z hlavních důvodů, proč se skupina dostala poprvé v historii do černých čísel.
„Tržiště Mall Partner je pro nás jedním z tahounů růstu, od kterého si do dalších let hodně slibujeme. Díky tržišti se nám opakovaně podařilo náš výkon i počet položek meziročně až ztrojnásobit a s podobnou ambicí vidíme i další roky. Úspěšný model marketplace budeme plnohodnotně implementovat do všech zemí, kde působíme, což znamená, že našim obchodním partnerům nabídneme nejen jednoduchý start mezinárodního obchodu prostřednictvím Mallu, ale zároveň jim k tomu poskytneme silnou prodejní i logistickou infrastrukturu a návazné služby,“ vysvětluje šéf skupiny.
V příštích letech hodlá prodejce významně zainvestovat do svého IT. Stejně tak by ale chtěl též zefektivnit uživatelům orientaci na webu a jeho jednotlivé sekce lépe přizpůsobit konkrétnímu segmentu nabízeného zboží. Počet produktů prodávaných skrze jeho stránky se má dle Hanuše navýšit na rovných 30 milionů, a to navíc už do roku 2024.