Odkládat výplatu bonusů by pomohlo přesunout pozornost managementu na dlouhodobé výsledky, ...
Celý podtitul:
Odkládat výplatu bonusů by pomohlo přesunout pozornost managementu na dlouhodobé výsledky, ale udělat to správně je složité
(text)
Některé firmy, které jsou si vědomy směru regulačních tendencí ve Washingtonu a dalších metropolích, přijímají preventivní opatření k přepracování programů, jež používají pro odměňování vrcholových pracovníků. Jednou z myšlenek, která získává na přitažlivosti, je myšlenka „bonusové banky“. Společnost UBS vytvořila bonusovou banku koncem loňského roku poté, co švýcarská vláda hodila této instituci záchranné lano v podobě 60 miliard dolarů. Investoři naléhají, aby podobné plány přijaly společnosti E*Trade Financial, Charles Schwab a JPMorgan Chase.
V UBS funguje bonusová banka takto: třetina ročního bonusu vrcholového manažera se vyplatí a zbytek se uloží na účet. Peníze je možné vyčerpat do tří let za předpokladu, že banka splní nebo překročí předem stanovené provozní cíle a další ukazatele. Pokud ne, manažer může očekávat, že přijde o některé nebo o všechny prostředky na účtu. V očích odborníků na odměňování spočívá půvab této myšlenky v tom, že zaměstnance odrazuje, aby zvyšovali výsledky v jednom roce na úkor roku následujícího. „Pro banku je to příležitost, aby přešla na systém, který je daleko udržitelnější,“ prohlašuje profesor Raghuram G. Rajan z Boothovy obchodní školy na Chicagské univerzitě.
I když je bonusová banka v zásadě nekomplikovaná, její praktické fungování může být obtížné. Firma Briggs & Stratton v Milwaukee, která prodává motory pro taková zařízení jako sekačky trávy za více než dvě miliardy dolarů ročně, vytvořila bonusovou banku už počátkem 90. let. Ta dosti dobře fungovala až do roku 2005, kdy období sucha snížilo poptávku po výrobcích firmy. Takže ačkoli společnost Briggs & Stratton předčila soupeře, nedosahovala cílů kapitálové návratnosti, tedy klíčových ukazatelů stanovených v plánu. V roce 2008 se bonusové účty dostaly do minusového pásma, což znamenalo, že se vedoucí pracovníci budou muset vzdát části svých budoucích odměn. Bonusový plán se stal pro manažery „odrazujícím faktorem“, aby zůstali na svých postech, říká generální ředitel John S. Shodly. Představenstvo se tedy rozhodlo, že ztráty bonusové banky pokryje a vytvoří dočasný, doplňkový bonusový program. Jak uvádí William F. Achtmeyer, člen výboru společnosti Briggs & Stratton pro odměny a šéf strategické poradenské firmy Parthenon Group: „Je to model, který je teoreticky vynikající, ale z realizačního hlediska má i své meze.“
***
PŘEKLAD: Jiří Kasl
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek