Menu Zavřít

Let po kolejích

22. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Bezpečné a levné cestování rychlovlakem mezi Prahou a Ostravou

Chcete vyzkoušet, jaké to je letět v letadle, a bojíte se výšek? Nebo se vám snad zdá letenka příliš drahá? Od prosince pro vás máme řešení – bezpečné a levné cestování rychlovlakem Českých drah pendolino. Svým interiérem připomíná skutečné letadlo a také doba cesty, kterou v něm strávíte mezi Ostravou a Prahou, bude srovnatelná s časem, který byste pro překonání vzdálenosti obou měst potřebovali s leteckou dopravou.
„Pendolino přináší na naši železniční síť kvalitu vlaků srovnatelnou s takovými evropskými spoji, jako jsou TGV, Thalys, ICE nebo EuroStar,“ říká náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiří Kolář. Rychlovlak bude jezdit mezi Ostravou a Prahou pod novou obchodní značkou SC Pendolino a svým cestujícím nabídne nejen vysokou rychlost, ale také řadu doplňkových služeb.

Bezpečný sprint mezi Ostravou a Prahou Pendolino je skutečným sprinterem mezi moravskoslezskou metropolí Ostravou a hlavním městem. Z ostravského nádraží ve Svinově dojede do Prahy Holešovic za 3 hodiny 24 minut, což odpovídá průměrné rychlosti přibližně 104 km/h. České koleje přitom zatím rychlovlaku neumožňují jet vyšší rychlostí než 160 km/h, přestože by to dokázal. Je totiž konstruován na provoz až dvěstětřicítkou. Hlavní výhodou pendolina je však jeho schopnost „tancovat“ v obloucích. Jak Kolář upozorňuje, jeho předností oproti klasickým vlakům je speciální naklápěcí technika, kterou vyvinuli technici společnosti Alstom Feroviarria v Itálii. Ta podle něj umožňuje projíždět oblouky o 20 až 30 procent vyšší rychlostí než klasické vlaky. Na adresu úspěšného evropského využití této technologie Jiří Kolář říká: „Stejný systém naklápění využívají velmi úspěšně například německé rychlovlaky ICE, švýcarské Cispalino nebo britské rychlovlaky. Pendolino v různých modifikacích dnes jezdí v téměř deseti zemích Evropy.“ Železniční doprava je přitom nejbezpečnějším druhem dopravy. Ze statistik EU je zřejmé, že na silnici hrozí nejméně šestnáctkrát vyšší riziko smrtelné nehody, a pokud bychom měli porovnat skutečné statistiky v České republice, byl by rozdíl ještě vyšší. Unie dokonce tvrdí, že větší rizikem než jízda vlakem jsou domácí práce.

Pohodlí jako v letadle O zcela nové úrovni cestování se přesvědčíme nejen při pohledu na elegantní vnější design pendolina zakončený „nosem“, tak typickým pro moderní rychlovlaky. Ještě více každého určitě zaujmou vnitřní prostory připomínající bez nadsázky letadlo. Jeden viditelný rozdíl tu však je – mnohem více místa na nohy, více místa pro rozložení dokumentů nebo pro práci s notebookem. „Vlak nemá klasické oddíly, ale velkoprostorové uspořádání s místy za sebou jako v letadle nebo s místy proti sobě s rozkládacím stolečkem,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Upozorňuje i na další přednosti, které rychlovlak nabízí. Souprava je například klimatizovaná a celá nekuřácká. Samozřejmostí jsou polohovací sedačky, v první třídě jsou k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení přenosné elektroniky, například již zmíněných notebooků. Pendolino si díky těmto drobnostem můžete přeměnit v pojízdnou kancelář a čas potřebný pro cestu výhodně využít. „Během jízdy z Ostravy do Prahy pro sebe získáte přibližně tři hodiny, o které by vás auto připravilo. V letecké dopravě zase platí řada bezpečnostních omezení na používání mobilních telefonů a notebooků, která mohou omezovat vaši práci,“ říká Šťáhlavský.

Občerstvení až na místo V pendolinu je k dispozici také bistro s nabídkou drobného občerstvení a nápojů. Pro mnohé pak může být skutečným lákadlem nefalšované české točené pivo. „Ve vlaku není klasický restaurační vůz, protože cesta strávená na cestě bude díky vysoké rychlosti poměrně krátká,“ podotýká Petr Šťáhlavský, ale hned doplňuje, „ve vlaku však počítáme s nabídkou občerstvení na místa cestujících prostřednictvím minibaru, v první třídě bude drobné občerstvení součástí našeho servisu.“ SC Pendolino je rovněž uzpůsobeno pro cestování rodičů s malými dětmi. Ve vlaku jsou prostory pro objemná zavazadla a pro umístění kočárku. Na WC se pak nachází sklápěcí přebalovací stůl. Jeden vůz je také speciálně upraven pro cestování vozíčkářů. Prostor u dveří, chodba a samotné dveře jsou širší, aby se v těchto místech mohli zdravotně hendikepovaní cestující pohodlně pohybovat. Samozřejmostí je pak bezbariérová toaleta. Nástup vozíčkářů do vlaku je zajištěn prostřednictvím mobilních plošin umístěných ve stanicích na nástupištích. Ve vlaku jsou k dispozici také stojany pro omezený počet jízdních kol. Ta bude možné přepravovat po rezervaci místa.

Konec přeplněných vlaků „Další novinkou spojů SC Pendolino je garance místa k sezení,“ říká náměstek generálního ředitele Jiří Kolář. „Vlaky SC Pendolino budou obsazovány jen do vyčerpání kapacity míst k sezení. Proto musí mít všichni cestující rezervaci, kterou bude možné si vyřídit i těsně před odjezdem vlaku. To samozřejmě platí pro případ, že ve vlaku budou volná místa. V SC Pendolino proto již nebudou přepravování stojící cestující, jako se to občas stává v některých rychlících. Doporučit ale lze včasnou rezervaci místa, kterou České dráhy nabízejí až dva měsíce před plánovanou cestou.“ Další možností pohodlné rezervace místa bude podle Koláře nákup jízdenek prostřednictvím internetu. Spoje SC Pendolino mezi Ostravou a Prahou budou první vlaky v České republice, pro které dráhy nabídnou jízdenky přes internet. Zájemci proto nebudou muset na nádraží a cestu si zajistí přímo ze své kanceláře nebo domova. Této služby určitě využijí především obchodníci a manažeři různých firem, kteří nemají čas chodit na nádraží dvakrát – jednou pro jízdenku a po druhé na svůj spoj. Zkušební provoz internetového prodeje jízdenek pro SC Pendolino má odstartovat na počátku prosince.

Zpoždění? Vrátíme vám část jízdného České dráhy dodržují jízdní řády z více než 92 procent. Proto u vybraných vlaků garantují přesnost spojení a v případě zpoždění nad 60 minut vracejí část jízdného. U vlaků EuroCity a InterCity je to příplatek ve výši 60 Kč. U mezinárodních spojů je to až 20 procent z ceny jízdenky a rezervací. Podobné garance nabídnou České dráhy také u spojů SC Pendolino na trase Ostrava – Praha. Při zpoždění přes hodinu získá cestující zpět až pětinu ceny globálního jízdného nebo plnou hodnotu rezervace, tedy 200 Kč. SC Pendolino bude prvním českým vlakem, u kterého vám vrátí při zpoždění část peněz za cestovní doklady. A proč právě hodinový limit? „Hranice 60 minut pro návrácení jízdného je evropský standard. Převzali jsme ho z Evropské charty cestujícího, která platí pro mezinárodní vlaky v celé Evropské unii, ale i ve Švýcarsku a Norsku,“ vysvětluje mluvčí drah Šťáhlavský. Stejný limit předpokládá i Evropská komise v rámci svého nařízení zaměřeného na kvalitu služeb v železniční dopravě. O spolehlivost a přesnosti SC Pendolino se pak může každý přesvědčit na internetu nebo prostřednictvím textové zprávy ze svého mobilního telefonu. České dráhy tímto způsobem informují své zákazníky on-line o aktuální poloze každého rychlíku a expresu na české železnici. Jak jste se mohli přesvědčit, výčet novinek, jež přinese zákazníkům zavedení kategorie spojů SC Pendolino Českých drah na lince Ostrava – Olomouc – Pardubice – Praha, je opravdu bohatý. Nezbývá tedy, než vás přivítat na palubě a popřát vám šťastný let po kolejích.

MM25_AI

  • Pendolino přináší na naši železniční síť kvalitu vlaků srovnatelnou s takovými evropskými spoji, jako jsou TGV, Thalys, ICE nebo EuroStar.
  • Pendolino má velkoprostorové uspořádání s místy za sebou jako v letadle.
  • Pendolino si můžete přeměnit v pojízdnou kancelář a čas potřebný pro cestu výhodně využít.
  • Během jízdy z Ostravy do Prahy pro sebe získáte přibližně tři hodiny, o které by vás auto připravilo.

Srovnání jízdních dob dopravních prostředků Ostrava – Praha

  • SC Pendolino 3 h 24 min. (Ostrava-Svinov – Praha-Holešovice)
  • Autobus 5 h 30 min.
  • Letadlo 1 h 5 min. (čistá doba letu) cca 3 h 30 min. s dobou na odbavení a transfery na a z letiště

Jak zrychlovaly vlaky mezi Ostravou a Prahou V 50. letech trvala cesta rychlíkem mezi Ostravou a Prahou obvykle šest hodin. Výjimkou byl jediný „bleskový“ spoj – motorový expres Ostravan – který ujel tuto trasu za přibližně čtyři a půl hodiny. V šedesátých letech doba jízdy zabrala přibližně pět hodin a jen pomalu se dále zkracovala. Na počátku devadesátých let trvala cesta mezi Ostravou a Prahou nejrychlejším vlakům kolem čtyři a čtvrt hodiny a tyto časy výrazněji překonal pouze expres SC Manažer. Začal jezdit ve druhé polovině devadesátých let a byl to ojedinělý spoj, který překonal trať Ostrava – Praha za méně než čtyři hodiny. Pendolino v letošním roce jako první vlak překoná hranici tří a půl hodiny jízdy mezi Ostravou a Prahou a vytvoří tím nový železniční rekord mezi oběma městy. Ale ani tato hranice není konečná. Po dokončení celého koridoru za několik let se cestovní doba strávená ve vlaku přiblíží ještě více pouhým třem hodinám.

  • Našli jste v článku chybu?