Úsporný letoun 7E7 z uhlíkových kompozitů má před sebou řadu velkých překážek
Na předloňské pařížské letecké přehlídce ujistil generální ředitel společnosti Boeing Commercial Airplanes Alan R. Mulally celý svět, že jejich projekt superrychlého letounu Sonic Cruiser je dlouhodobě perspektivní. “Mám-li ohodnotit pravděpodobnost jeho úspěchu známkou od jedné do deseti, dávám jedenáctku,” prohlásil tehdy před novináři. “Jsem si naprosto jistý, že Sonic Cruiser bude sloužit na komerčních letech.” Ještě že se Mulally neživí v sázkové kanceláři. O dvanáct měsíců později Boeing projekt zastavil kvůli prudkému propadu letecké dopravy.
Nyní společnost přišla s novým nápadem. Na letošní pařížské letecké přehlídce, která probíhá od 15. června, výrobce letadel prozradí poslední novinky o svém novém velkém projektu 7E7. Supervýkonné letadlo, které by mohlo sloužit ke komerčním letům od roku 2008, rozhodne o budoucnosti společnosti. Boeing musí investovat do nových letounů, jinak čím dál víc zákazníků přejde ke konkurenční společnosti Airbus Industrie, a jak se mnozí obávají, Boeing skončí. “Je to kriticky důležitý projekt,” potvrzuje viceprezident společnosti Michael Bair, který má program 7E7 na starosti. “Pokud uděláme chybu, bude to mít dopad na naši budoucnost v oboru.”
Zdá se, že Boeing uvedení palivově úsporného letounu dobře načasoval. Přepravci, kteří utrpěli velké ztráty v důsledku propadu letecké přepravy, se zoufale snaží snižovat náklady. Boeing se domnívá, že by v příštích dvaceti letech mohl prodat dva a půl tisíce kusů modelu 7E7, protože bude třeba vyřadit stárnoucí stroje 767 a stoupne poptávka po nových letounech.
Jde o velmi ambiciózní projekt – pesimisté však prohlašují, že 7E7 má před sebou ještě mnoho překážek. Předně se Boeing nevyhne přestavbě svých výrobních závodů. Dále bude muset zvládnout všechna technická úskalí, aby mohl být model využíván pro krátké i dálkové lety. Vzhledem k tomu, že společnosti nevyšel projekt model Sonic Cruiser ani plány na modernizaci modelu 747, přepravci zatím vyčkávají. Ředitel jistých asijských aerolinek prohlásil: “Už několikrát změnili plány, a nakonec s ničím novým nepřišli. Boeing nemůže do nekonečna slibovat hory doly.“
Co tedy Boeing slibuje tentokrát? Tryskové letadlo pro 220 až 250 cestujících, které spotřebuje méně paliva než současné stroje obdobné velikosti, jako jsou Airbus A330-200 a Boeing 767. Model 7E7 by byl prvním komerčním letounem vyrobeným převážně z kompozitních materiálů. Uhlíkové kompozity jsou pevnější a lehčí než hliník, který se používá pro výrobu většiny tryskových dopravních letadel. Společnost tvrdí, že lehčí letadlo spotřebuje o dvacet procent méně paliva a jeho provoz bude o deset procent levnější než v případě modelů A330-200. Ve značně zadluženém leteckém odvětví může taková úspora představovat rozdíl mezi ztrátou a ziskem.
Boeing chce rovněž snížit výrobní náklady, aby získal navrch v cenové válce s konkurenčním Airbusem. Cílem je vyrobit monolitní konstrukci, ke které se přidá jen pár komponent. Na kompletaci modelu 7E7 plánuje firma pouze tři dny, zatímco svařování a nýtování modelu 767 jí zabere asi dvacet dní. Pokud budou dodavatelé dodávat hotové části letadla, na montáž modelu 7E7 nebude potřeba tolik zaměstnanců.
Zdaleka však nejde o laciný projekt. Náklady na pětiletý výzkum se mohou vyšplhat až na osm miliard dolarů. Analytici polemizují, zda Boeing dokáže držet náklady pod hranicí 3,5 procenta ročních výnosů, jak slibuje. Společnost nicméně trvá na tom, že finanční prostředky potřebné k realizaci projektu má. Ačkoli letecká přeprava prochází nejhorší krizí v historii, firma je prý finančně silná. Její divize vyrábějící komerční letadla letos vykáže čtyřprocentní provozní zisk. Dceřiným společnostem, vyrábějícím vojenské stroje, se také daří dobře. V loňském roce Boeing vykázal provozní zisk ve výši dvou miliard dolarů, přičemž výnosy činily padesát čtyři miliard. Letos očekává hotovostní zisk ve výši dvou miliard.
Skeptiků je skutečně hodně. Výroba modelu 7E7 je sice teoreticky možná, ale podle odborníků nesmírně komplikovaná. Využití kompozitních materiálů je složité, zvlášť pokud s tím firma nemá zkušenosti. Navíc se kompozity dosud pro komerční letouny příliš nevyužívaly. Společnosti Lockheed Martin trvalo třináct let, než vyřešila problém s laminací u své stíhačky F-22, která je kompletně z kompozitních materiálů. Airbus sice využíval uhlíkové prvky v ocasní části svých letadel, právě to však zřejmě způsobilo předloňskou leteckou katastrofu v New Yorku. Jakýkoli dopravní letoun, který by byl kompletně zhotoven z kompozitních materiálů by musel projít důkladným schvalovacím procesem.
Výroba letadla by si vyžádala radikální změnu výrobních postupů – a s takovými změnami měla společnost v minulosti obrovské potíže. V roce 1997, kdy se rovněž snažila snížit náklady, omezila výrobu příliš rychle na základě nereálných předpokladů. Vzápětí se jí koordinace výroby vymkla z rukou. Dalším problémem je, že má letadlo uspět hned na dvou trzích: jako stroj pro krátké lety po Asii i pro dálkové lety přes Atlantik. Jinými slovy, Boeing musí připravit dvě verze letadla s různým rozpětím křídel. “Něco takového si vyžádá nepředstavitelné technologické schopnosti,” říká Richard Aboulafia, hlavní letecký analytik poradenské firmy Teal Group. Podle zasvěceného zdroje z Boeingu by možným řešením mohl být snímatelný nástavec křídel, což by však bylo nákladné a technicky velmi složité.
Manažeři Airbusu si jsou těchto překážek vědomi, a tak údajně zůstávají klidní. John Leahy, obchodní ředitel, zavrhuje myšlenku modelu 7E7 s tím, že jde o “letoun z kategorie snů: snu obchodníků a noční můry techniků”. Boeing se ho na pařížské přehlídce bude snažit vyvést z omylu. Jelikož konkurence značně roste, Boeing nemá jinou možnost, než se pokusit svůj riskantní plán realizovat. Pokud uspěje, obnoví svou důvěryhodnost a stane se opět jedničkou na trhu. Že by to mohlo dopadnout jinak, na to firma radši nemyslí.
Nové dítě Boeingu
Panují obavy, zda letoun skutečně někdy vzlétne.
- Finance – Boeing přislíbil, že náklady na výzkum nepřesáhnou hranici 3,5 procenta ročních výnosů. Analytikové však velmi pochybují a odhadují náklady na sedm až osm miliard dolarů.
- Trh – Boeing chce vyvinout letadlo pro krátké i dálkové lety. Kritici oponují, že dojde ke zvýšení nákladů na vývoj.
- Technika – Použití ultralehkého uhlíkového kompozitu je nutné ke snížení spotřeby paliva. V takovém měřítku však tento materiál ještě nikdo nepoužil. Nový letoun bude muset projít přísnými technickými prohlídkami.
- Výroba – Aby Boeing snížil náklady, chce zkrátit čas kompletace modelu 7E7 na tři dny, i když výroba modelu 767 trvá asi dvacet dní. To nebude snadné.
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Tomáš Skřont, www.LangPal.com