Menu Zavřít

Létající auta „útočí“. Podívejte se na budoucnost dopravy

27. 4. 2017
Autor: Lilium Aviation/lilium.com

Kromě slovenské firmy AeroMobil, jež minulý týden představila svůj model na světové výstavě Top Marques, vyvíjí i další firmy automobily, které dokáží létat. Některé z nich by mohly výrazně změnit dosavadní způsob dopravy ve městech. Jak vypadaly první snahy o létající auto a kolik firem se nyní pokouší vyrobit svůj vlastní létající vůz?

Jaká je historie létajících automobilů? Jako první začal s myšlenkou masové produkce osobních letadel Henry Ford. Jeho Ford Flivver byl prvním testovaným lehkým letadlem, měla to být „létající fordka T“. Henry Ford chtěl produkovat toto letadlo v masovém měřítku jako úspěšný vůz Ford T.

Prohlédněte si historii vývoje létajících aut:

Prototyp byl představen v roce 1927. Projekt byl posléze ukončen, když v roce 1928 pilot Harry Brooks zemřel po zřícení stroje do Atlantiku.

První létající fordka

V roce 1931 začal vývoj stroje Skycar divizí Stout firmy Ford. Postupně byly představeny verze Skycar I až Skycar IV. Poslední v roce 1944.

Americká armáda vyvíjela „létající džíp“ Piasecki VZ-8 Airgeep. Vzlétl v roce 1958. Nakonec od dalšího vývoje americká armáda ustoupila a zaměřila se na vývoj vrtulníků.

Létající džíp

Další Skycar vynalezl Brit Giles Cardozo. Měl maximální rychlost 160 km/h a dolet 322 kilometrů. V roce 2009 měl z Londýna letět do Timbuktu v Mali. Ve vzduchu ale byl na cestě dlouhé devět tisíc kilometrů jen minimálně.

Parajet Skycar

Komerční projekty poslední doby

Americká firma Terrafugia v roce 2012 oznámila dokončení testovacího letu. Letoun Transition, který může jezdit po silnici rychlostí až 110 km/h, má dvě sedadla a osmimetrová křídla, jež se dají složit.

Potřebuje ale rozjezdovou dráhu dlouhou 762 metrů. Dolet má mít 787 km. Odhadovaná cena je sedm milionů korun. Stroj TF-X se má podle vyjádření firmy z dubna tohoto roku prodávat do tří let.

Reklamní spot na stroj Transition

Nejblíže komerčnímu prodeji je slovenský výrobce AeroMobil. V Monaku představil 20. dubna na autoshow Top Marques model létajícího auta, které se má již letos prodávat.

Mělo by tak být jako první na světě komerčně dostupné. První dodávky pro zákazníky mají být realizovány v roce 2020. Cena se pohybuje mezi 1,2 až 1,5 miliony eur (32 až 40 milionů korun).


Přečtěte si:

Nová doba letová. O česká letadla je zase zájem


Dolet má mít 750 kilometrů. Rychlost ve vzduchu by měla dosahovat 360 km/h. Jeho vynálezce Štefan Klein na vývoji pracuje přes 25 let a jako inspirace mu posloužil film Fantomas se zlobí, kde filmově létal vůz Citroën DS.

Vozidlo vznášející se jako vírník zkonstruovala firma Nirvana Systems v Přerově. Ve vzduchu by měl mít rychlost 180 km/h, na silnici 40 km/h. Šéf společnosti Pavel Březina hovoří o ceně mezi 2,5 a 4 miliony korun. Firma chce vyrobit v první sérii 40 kusů.

Do vzduchu hodlá dostat létající auto i Airbus Group. Její divize Urban Air Mobility pracuje na projektu helikoptér pro několik osob. Projekt má fungovat na principu sdílení.

Rovněž jeden ze zakladatelů firmy Google Larry Page investuje do „svého létajícího auta“ přes nizozemskou firmu PAL-V. Mělo by být na elektrický pohon. Vírník, který může jezdit i po silnici, představila nizozemská firma už v roce 2012.

Vlastní létající auto vyvíjí i firma Uber, jež provozuje taxislužbu. Současně pracuje i na projektu autonomního vozu.

Jaká létající auta již existují?

Elektrické auto dostala do vzduchu i německá firma Lilium. Dolet má mít okolo 300 kilometrů, rychlost 300 km/h. „Hlavní problémy jsme vyřešili,“ řekl pro Wired ředitel firmy Daniel Wiegand. Nyní ale přijde na řadu několik let standardního testování, než dojde k sériové výrobě.

Specifikem projektu je, že stroj umí vzlétnout i přistát vertikálně, a je tak vhodný do provozu ve městech. V roce 2025 by měl být už realitou, slibují autoři projektu.

Více k projektu čtěte na serveru Autobible.cz:

bitcoin_skoleni

Takhle vypadá stroj, který má nahradit automobily

K letectví dále čtěte:

Hybridní letadla nejen pro hipstery mají změnit letectví

Kříženec vzducholodi s letadlem opět vzlétá a míří na burzu

 Vzducholoď Airlander v hangáru


  • Našli jste v článku chybu?