Prudce rostoucí ceny ropy...
Celý podtitul: Prudce rostoucí ceny ropy zlikvidují dopravce a sníží počet přímých letů - a to je jen začátek
Abychom si plně uvědomili dopad, který měly zvyšující se ceny ropy na sužované odvětví letecké dopravy, uvažme, že američtí dopravci utratí letos za palivo do tryskových letadel pravděpodobně 60 miliard dolarů - čtyřikrát více než v roce 2000. Kvůli prudkému růstu cen paliv aerolinky v současnosti ztrácejí na jedné zpáteční letence v průměru 60 dolarů. To je pomalé pouštění žilou, které vede toto odvětví k rekordní ztrátě 7,2 miliardy dolarů v roce 2008. „Žádná letecká dopravní společnost, která není pojištěna (pro případ dražšího paliva), není připravena na současné provozní prostředí,“ prohlašuje Gary Kelly, generální ředitel společnosti Southwest Airlines, jež je zisková díky dlouhodobým kontraktům na nákup paliva.
Samozřejmě že to není poprvé, kdy američtí letečtí dopravci procházejí těžkým obdobím. Na rozdíl od krize po teroristických útocích v roce 2001, která dotlačila čtyři ze šesti největších aerolinek k bankrotu, je však možné, že tento kritický moment povede v příštích letech k zásadnímu přetvoření odvětví letecké dopravy. Experti na letecké společnosti předvídají, že v budoucnosti bude mnohem méně dopravců. A ti, kteří přežijí, budou muset přehodnotit každý aspekt svého podnikání. Počínaje stanovením ceny letenek a konče tím, kam létají. „Myslím, že (naše) odvětví se bude více podobat evropskému: několik velkých dopravců a pak spousta drobných podniků,” prohlašuje Roger E. King, analytik leteckých společností u newyorské výzkumné firmy Credit-Sights.
Jestliže ceny ropy uvíznou v trojciferných číslicích - vysoko nad 80 až 90 dolary, což je pro většinu aerolinek cenová hladina uhrazující náklady -, urychlí to zeštíhlování, které už probíhá. Přestože mnoho dopravců v minulosti využilo bankrot ke snížení nákladů, odborníci tvrdí, že každá letecká společnost v úpadku podle kapitoly 11 (amerického zákona o bankrotu - pozn. red.) tentokrát narazí na neochotu investorů financovat reorganizaci. Pak je jedinou cestou likvidace. Tedy osud, který letos potkal tři menší dopravce. „Myslím, že existuje skutečné nebezpečí, že některé aerolinky prostě zmizí,“ domnívá se člen vedení jedné přední americké letecké společnosti.
Jakmile trýznivá vlna krachů a slučování opadne, analytici si představují odvětví se dvěma superligovými hráči - s největší pravděpodobností sloučené společnosti Delta a Northwest a možná zfúzované aerolinky American a Continental - společně s několika diskontními hráči, jako je Southwest.
Ropný šok by rovněž mohl přimět Washington, aby po letech přestal klást odpor zahraničnímu vlastnictví amerických aerolinek. Taková změna by vedla k nové generaci skutečně globálních leteckých dopravců. Například společnost British Airways dlouho pomýšlí na společnost American a Lufthansa by se mohla pokusit o spojení s JetBlue Airways, v níž už má devatenáctiprocentní podíl. „Americké aerolinky nutně potřebují více kapitálu, aby přežily, a jedinými hráči s prostředky na nákup podílů jsou (bohatí) evropští dopravci,“ tvrdí Robert W. Mann mladší, letecký konzultant z Port Washingtonu ve státě New York.
Slučování však bude něco stát. Experti se domnívají, že aby se americké odvětví zmenšilo na velikost, která by dopravcům umožňovala zisk, bude muset poklesnout kapacita v řádu od dvaceti do 25 procent. Na to by nejvíce doplatila menší města, jako jsou Cedar Rapids v Iowě a Baton Rouge v Louisianě, která si zvykla na několik desítek letů denně. Ropa za 130 dolarů za barel však způsobila, že menší trysková letadla, jež dopravci zpravidla používají na těchto linkách, jsou neekonomická. Aerolinky budou patrně létat každý den s jedním větším letadlem. Možná že omezí i přímé transkontinentální lety, protože jejich provozování je dražší.
Rovněž skončí éra levných letů - od deregulace v roce 1978 reálné ceny letenek poklesly o více než 50 procent. Aerolinky budou muset najít cesty, jak z každého pasažéra vyždímat více peněz. To by mohlo zahrnovat příplatky za výběr místa u okna, do uličky a sedadel v řadě u východu nebo zavedení nových tříd služeb, z nichž by každá měla své výhody.
Přesto by to znamenalo jen nepatrnou částku v porovnání s tím, co by aerolinky mohly ušetřit, kdyby snížily náklady na provoz svých letek tryskových letadel, jež mají obrovskou spotřebu paliva. Společnost Boeing zažila vášnivý zájem o svůj nový stroj z uhlíkových vláken 787 Dreamliner, který údajně šetří dvacet až 22 procent pohonných hmot. Jenže tento tryskový letoun se staví pro dálkové lety, a pro domácí trh se neočekávají žádné podobně revoluční projekty.
Letecké společnosti mezitím zkoumají další způsoby, aby nemusely být natolik odkázány na tryskové palivo, které je podobné petroleji a jehož současná cena je 4,09 dolaru za galon, tedy o 98 procent vyšší než v uplynulém roce. Vývoj alternativy není snadný. Jednou z překážek je, že většina biopaliv ve vysokých výškách tuhne. Průlom však nastal, když společnost Virgin Atlantic Airways uskutečnila v únoru zkušební let Boeingu 747 poháněného směsí olejů z kokosu a brazilských palem babassu. „Situace se vyvíjela velmi rychle. Domníváme se, že do pěti let bychom mohli mít na trhu komerční biopaliva pro tryskové letouny,“ uvádí Billy Glover, ředitel společnosti Boeing pro environmentální strategii. Plánovaná cena: asi dva dolary za galon. V současnosti by to stačilo k tomu, aby nejeden řídící pracovník aerolinek začal shánět kokosové ořechy.
Box s. 30:
7,2 miliard dolarů
Plánované ztráty letecké dopravy v USA v roce 2008
Pramen: JPMorgan Chase
Popisek s. 30:
Ceny paliva do tryskových letadel, jež se během jednoho roku zdvojnásobily, mají dopad na americké a další dopravce
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jiří Kasl