Menu Zavřít

Létání zadarmo nevěřím

13. 12. 2004
Autor: Euro.cz

Majitel easyGroup

První návštěva Steliose Haji-Ioannou v Česku byla krátká. Nabitý program měl za cíl jediné: objevit možnosti pro rozjezd dalšího byznysu v Praze. „A teď se můžeme najíst u McDonald's,“ prohlásil chvíli po skončení rozhovoru s týdeníkem EURO. Přestože šlo o vtip, k britskému miliardáři se řeckými kořeny se podobná slova hodí. Když totiž jde o obchod, čas neztrácí. Jeho soukromá společnost easyGroup zaměstnává přes čtyři tisíce lidí a zahrnuje čtrnáct „easy“ firem, specializujících se na všechno možné od rozvážení pizzy a prodeje kosmetiky až po půjčování peněz a leteckou dopravu. Základem přitom je poskytovat kvalitní služby, jak šéf easyGroup často zdůrazňuje, za přiměřené ceny. Stelios Haji-Ioannou s týdeníkem EURO hovořil o vyhlídkách evropských aerolinek a o svých plánech na podnikání v Česku.

EURO: Každá z vašich firem působí v jiné oblasti. Není při podnikání riskantní mít tak roztříštěné oblasti zájmu?
HAJI-IOANNOU: Byznys je v první řadě o riskování. Pokud někdo tvrdí, že v podnikání neriskuje, tak lže. Někteří lidé jsou zaměření na jeden obor, já mám zájmů víc. EasyGroup je moje soukromá společnost a já se pouštím pouze do oborů, které mě baví, proto ten rozptyl. Každá z firem patřících do skupiny je však velmi přesně soustředěna na svoji činnost. Diverzifikace navíc pomáhá svým způsobem riziko snižovat. Hlavní je vybírat si opatrně partnery, s nimiž spolupracujete.

EURO: Do kterých oborů se chystáte vstoupit v nejbližší době?
HAJI-IOANNOU: Nedávno jsme uzavřeli ve Velké Británii smlouvu s T-Mobilem a budeme od počátku března příštího roku nabízet služby mobilní telefonie. Je to oboustranně výhodné. Zaplatíme T-Mobilu za část sítě, a přitom mu značka easyMobile nebude přímo konkurovat, neboť se orientuje na jiný typ zákazníků.
Jiným místem, kde jak se domnívám, existuje na trhu mezera, jsou prázdninové pobyty na lodi ve Středomoří. Dosud byly velmi drahé, takže zajímaly zejména starší a movitější zákazníky. My je ale chceme učinit cenově dostupnější a přilákat k nim mladé lidi. Proto nyní rozjíždíme společnost easyCruise. A poslední novinkou je, že od prosince je v Británii k dostání kosmetika pro muže pod značkou easy4men.

EURO: Aerolinky easyJet již na Ruzyni nějakou dobu přistávají. Které další z vašich firem se v Česku objeví?
HAJI-IOANNOU: Podnikl jsem tuto cestu, abych zjistil co nejvíce o vaší zemi. Proto se také nyní snažím zorientovat a objevit, jaké investiční příležitosti se tu nabízejí, jaká partnerství můžeme uzavřít s místními společnostmi. Zatím je příliš brzy na to hovořit o konkrétních projektech, ale minimálně dva obory jsem jako zajímavé identifikoval velmi rychle: hotely a mobilní telefonie.
Praha je rušným městem, které přitahuje spousty turistů, a pro řetězec kvalitních hotelů za přiměřenou cenu se na trhu místo určitě najde. EasyHotel buduje ubytovací zařízení v centrech měst, a přestože ve středu Prahy příliš místa na novostavby není, jsme schopni využívat i starší budovy a na hotel je přestavět. Co se týče mobilních sítí, budeme se snažit jednat s některým ze zdejších operátorů podobně, jako tomu bylo v Británii s T-Mobilem.

EURO: V jiném směru vás Praha zatím neupoutala?
HAJI-IOANNOU: Zatím jsou prioritou dva zmíněné obory, ale člověk nikdy neví. Viděl jsem na cestě středem města pár internetových kaváren, takže možná se najde prostor také pro rozšíření franšízy easyInternetcafé.

EURO: Mezi nízkonákladovými leteckými společnostmi letos začíná přituhovat. Myslíte, že zkrachují po italských aerolinkách Volare i další?
HAJI-IOANNOU: Loni vzniklo v Evropě 52 nízkonákladových aerolinek a to je příliš mnoho. Jejich majitelé se domnívali, že mohou vydělat peníze tím, že založí firmu, a poté ji prodají buď nám nebo Ryanairu. V minulosti však byla hodnota těchto leteckých společností podstatně vyšší. Když easyJet v roce 2002 kupoval Go, byla zhruba na vrcholu, takže za ně zaplatil 374 milionů liber. Od té doby šla cena prudce dolů. A když jste majitel ztrátových aerolinek, jako Volare nebo V Bird, musíte se rozhodnout, zda do firmy nalévat další peníze a věřit ve zlepšení situace, nebo ji zavřít. Proto odhaduji, že polovina ze současného počtu nízkonákladových leteckých společností skončí. Evropa nepotřebuje 25 národních a 54 nízkonákladových aerolinek.

EURO: Situaci levným přepravcům komplikuje také to, že národní vlády svým leteckým společnostem často finančně pomáhají a narušují tím konkurenční prostředí…
HAJI-IOANNOU: Je pravda, že třeba řecké Olympic Airways by vůbec létat neměly, protože fungují za vypůjčené peníze. Nečekáme však, že se to vyřeší ze dne na den. Pomalu se to zlepšuje a takové financování ztrátových firem nemůže trvat věčně.

WT100

EURO: Výkonný ředitel irského Ryanairu, hlavního konkurenta easyJetu, přišel nedávno s vizí budoucnosti. Prohlásil, že velká část zákazníků nebude za letenky platit vůbec a náklady pokryjí zisky ze služeb, jako jsou hotely či půjčování vozů. Považujete to za reálné?
HAJI-IOANNOU: Přestože easyGroup vlastní aerolinky, hotely či půjčovny automobilů, v žádném případě to jako možnost nevidím. Průměrný zákazník easyJetu zaplatil loni za letenku asi 44 liber. Nedokážu si představit, jak by se dalo na maržích ze všech přídavných služeb včetně ubytování a pohostinství vydělat na zaplacení celého letu. Ta myšlenka zní sice dobře, ale nemyslím si, že má šanci na úspěch.

  • Našli jste v článku chybu?