Menu Zavřít

A nakonec ještě letecké neštěstí. Loňský rok byl pro Boeing katastrofální, stal se nejhůře výkonnou firmou v indexu Dow Jones

2. 1. 2025
Doba čtení: 3 minuty
  • Akcie Boeingu se vloni kvůli nejrůznějším problémům propadly o 32 procent, což je nejhorší výkon ze všech 30 společností v prestižním indexu Dow Jones
  • Americký výrobce letadel navíc pravděpodobně zůstane ve ztrátě i během letošního roku, a to navzdory očekávanému propouštění
  • Konkurenční firmě Airbus se oproti tomu daří mnohem lépe. Její akcie loni vzrostly o přibližně 11 procent

Na rok 2024 v Boeingu příliš v dobrém vzpomínat nebudou. Zatímco 1. ledna měly akcie této společnosti hodnotu asi 257,5 dolaru, přesně o 12 měsíců později už stály „jen“ 177 dolarů. To podle agentury Reuters značí jednak meziroční pokles o zhruba 32 procent, ale zároveň i fakt, že se americký výrobce letadel stal z pohledu výkonnosti tou vůbec nejhorší firmou v rámci celého prestižního indexu Dow Jones. Do něj kromě Boeingu patří ještě dalších 29 tamních společností – Applem počínaje, Coca-Colou konče. 

Série mnoha různých problémů a krizí pro Boeing odstartovala hned 5. ledna, kdy došlo k upadnutí dveří letounu 737 MAX-9 patřícímu společnosti Alaska Airlines. Tento incident vedl k zahájení rozsáhlého vyšetřování ze strany amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA), který navíc nařídil i dočasné uzemnění inkriminovaných strojů do doby důkladné kontroly problematických součástek.

Outstream Placeholder

V rámci vyšetřování následně došlo také k omezení produkce nových letadel 737 na maximálně 38 strojů měsíčně, což opět nařídil americký FAA, a to hlavně kvůli obavám z nedostatečného zajištění bezpečnosti a kvality celého výrobního procesu. Tento krok ovšem nakonec neměl na firmu téměř žádný dopad, jelikož Boeing zkrátka nestíhal vyrobit ani omezený počet letadel.

Strasti nového vedení

Za propadem produkce stály podle vedení společnosti především problémy s dodavatelským řetězcem a rovněž s kvalitou jednotlivých součástek. Ostatně, i kvůli tomu (a také vinou všech předchozích skandálů) se akcionáři firmy nakonec rozhodli vyměnit jejího generálního ředitele, takže Davea Calhouna v srpnu nahradil Kelly Ortberg.

Nový šéf se měl podle Boeingu vypořádat především s potížemi na straně výroby, už krátce po svém nástupu do funkce ale musel řešit mnohem závažnější problém. V září totiž vstoupilo do stávky asi 33 tisíc dělníků Boeingu, kteří požadovali především značný nárůst svého platu v následujících letech.

Ztráta ve výši 32 miliard dolarů. Boeing poslední roky trápí závažné finanční problémy, ve vzduchu ho ale drží duopol
Přečtěte si také:

Ztráta ve výši 32 miliard dolarů. Boeing poslední roky trápí závažné finanční problémy, ve vzduchu ho ale drží duopol

Stávka nakonec skončila zhruba po sedmi týdnech, přičemž jejím výsledkem byla dohoda s odbory o navýšení mezd o 38 procent během příštích čtyř let. Dobrá zpráva pro zaměstnance ovšem přinesla celé firmě, která za posledních pět let vykázala provozní ztrátu v celkové výši 31,9 miliardy dolarů (asi 740 miliard korun), ještě větší finanční potíže. Ty byly způsobeny skutečností, že kromě segmentu komerčních letadel se Boeingu nedařilo ani v rámci jeho vojenských či vesmírných programů.

Firmě mají pomoci škrty

Aby se Boeing dostal do alespoň trochu lepší finanční kondice, oznámil Ortberg záměr snížit počet zaměstnanců firmy o přibližně 10 procent a zároveň i snahu prosadit některá další úsporná opatření. Což spolu s dohodou s odboráři sice vedlo k nárůstu akcií firmy, ty ale těsně před koncem roku kvůli nehodě letounu 737 společnosti Jeju Air na letišti v jihokorejském Muanu, při níž zemřelo 179 lidí, opět mírně klesly.

FIN25

Nevyjde to ani napodruhé. Kvůli zpoždění Boeingu se Trump během svého příštího mandátu novým Air Force One neproletí
Přečtěte si také:

Nevyjde to ani napodruhé. Kvůli zpoždění Boeingu se Trump během svého příštího mandátu novým Air Force One neproletí

Z dosavadních informací se přitom zdá, že ani letošní rok nebude pro Boeing nijak zvlášť jednoduchý, ba naopak. Ortberg totiž očekává, že firemní dluh se bude i nadále zvyšovat a společnost se do zisku hned tak nedostane. 

A kdo že ze současných trablí Boeingu těží nejvíce? Přirozeně především jeho hlavní konkurent, a sice evropský Airbus. Jeho akcie si v uplynulém roce naopak o přibližně 11 procent polepšily. 

  • Našli jste v článku chybu?