Nezvykle ostrými slovy se vůči omezením spojeným se snahou omezit šíření nemoci covid-19 vymezil Willie Walsh, ředitel Mezinárodní asociace letecké dopravy (International Air Transport Association, IATA). Letecký průmysl podle něj přijal drakonická omezení mezinárodního cestování příliš ochotně.
„Zakázali nám cestovat a my jsme všichni sklapli podpatky a řekli ‚oukej, dává to smysl‘, čímž jsme jim zavření hranic moc usnadnili,“ řekl Walsh na konferenci FlighPlan. „Byli jsme příliš měkcí, měli jsme víc tlačit,“ komentoval snahu leteckých společností sladit své obchodní zájmy se zájmem veřejným. Dopravci podle něj měli víc diskutovat o oficiálních datech a požadovat lepší důkazy o souvislosti leteckého cestování se šířením nemoci.
„Kdybychom se víc bránili, nebyla by míra restrikcí tak velká,“ domnívá se šéf IATA. Obor podle něj potřebuje silnější hlas, který nabízí ve své osobě. „Nikdy jsem se neostýchal pojmenovat problémy, když na něj narazím,“ pronesl ve svém projevu.
Údaje a důkazy, jimiž se omezení přeshraničního pohybu zdůvodňují, jsou podle Walshe nedostatečně podložené. Vlády nadále omezují pohyb přes hranice „tak, jak jsme to dělali v době, kdy bezprostřední obavou bylo, že dojde k zahlcení zdravotních systémů“, což podle něj „dnes není problém“. Například v Indonésii ale kolabuje zdravotní systém právě v těchto dnech, jak informuje například iRozhlas.
Walsh se domnívá, že svět se musí naučit s virem žít. Fakt je, že právě obor, jehož asociaci řídí, byl epidemiologickými opatřeními zasažen jako málokteré jiné odvětví.
V roce 2020 poklesl počet cestujících meziročně o 64,6 %, na několik měsíců se prakticky přestalo létat. Dopravci odstavovali celé flotily, rušili objednávky letadel a propouštěli. Třeba nad Českem poklesl letecký provoz o 58 procent, vrátil se na úroveň roku 2002. Německá Lufthansa vygenerovala za loňský rok ztrátu 6,7 miliardy eur, což byl nejhorší hospodářský výsledek v její historii. Další společnosti na tom nebyly o nic lépe.
Známky výraznějšího oživení přicházejí až nyní. Americké Delta Airlines, aktuálně největší aerolinky světa, nabírají více než tisícovku pilotů a věří, že ve druhé polovině letošního roku se trvale vrátí do černých čísel. Velký nábor a expanzi připravuje podle serveru Zdopravy.cz také evropský nízkonákladový Ryanair.