V květnu došlo v Evropě ke 117 tisícům případů zpožděných nebo zrušených letů. Je to čtyřnásobně více než o rok dříve. A během letní sezóny může být situace podtatně horší, varují zástupci společností Ryanair, Easyjet nebo Lufthansa. Na vině je nedostatek personálu na letištích, tvrdí aerolinky. Zejména u řízení letového provozu. Letiště rušení letů odůvodňují špatným počasím, podle šéfa Raynair Michaela O´Learyho to často není pravda.
Pokud se chystáte během letních měsíců cestovat letecky po Evropě, obrňte se trpělivostí a počítejte s problémy u vašeho letu. Na takový scénář připravují klienty zástupci leteckých společností.
Nejkritičtější je v tomto ohledu šéf nízkonákladové společnosti Ryanair Michael O´Leary. „Evropská centra řízení letového provozu jsou na pokraji zhroucení. Stovky letů denně jsou zrušeny jen proto, že řízení letového provozu nemá dostatek personálu, aby lety zvládli,“ tvrdí irský podnikatel.
Dokládá to květnovými čísly. V tomto měsíci došlo ke 117 tisícům zpoždění nebo zrušení letů v Evropě. Což je čtyřikrát více než tomu bylo v květnu 2017. 61 procent těchto případů jde na vrub nedostatku personálu na letištích nebo ke stávkám letištního personálu. V 39 procentech případů za to mohlo nepříznivé počasí.
Podívejte se, jaká jsou nejhorší letiště na světě:
10 nejhorších letišť na světě. Podívejte se, odkud pravděpodobně neodletíte včas
Počasí přitom může za zpoždění v 60 procentech během pátků a sobot. To podle šéfa Ryanair znamená, že letečtí dispečeři používají nepříznivé počasí jako výmluvu na nedostatek lidí. Firma Ryanair tak musela v květnu zrušit tisíc svých letů. O rok dříve to bylo 43 letů.
Podobně hovoří i ostatní přepravci. Firma Easyjet zrušila v květnu 974 letů, o rok dříve to bylo 117. Šéf skupiny IAG William Walsh, která sdružuje British Airways a Iberia, rovněž tvrdí, že v řízení letového provozu panuje chaos. Mluvčí německé Lufthasy potvrdil, že společnost musela zrušit stovky letů během druhého kvartálu.
Ryanair požaduje, aby Evropská komise zaujala k tomuto problému stanovisko a začala tlačit na jednotlivé vlády států EU, aby se zlepšilo „alarmující zhoršení služeb letového provozu“.
Problémy nad Berlínem:
Příliš mnoho zavřených letišť. Berlín vyhlíží kolaps
Výrazně se na rušení letů podílejí stávky zejména ve Francii. V Německu se hovoří o nedostatku leteckých dispečerů, který souvisí i s nárůstem letového provozu po Evropě. V ČR řízení zajišťuje státní podnik Řízení letového provozu.
Jeho ředitel Jan Klas uvedl, že současné kapacity Letiště Václava Havla v Praze-Ruzyni jsou téměř vyčerpány. Proto je potřeba kromě výstavby nové ranveje i nová vyšší řídící věž. Loni bylo na území ČR zaznamenáno 853 420 letů letadel, nejvíce v historii.
Související články: