Menu Zavřít

Letecký průmysl: odvětví s rostoucími křídly

8. 6. 2013
Autor: E15 Michael Tomeš

Letecký průmysl jde nahoru navzdory recesi. České i zahraniční společnosti v tuzemsku rozšiřují výrobu

Zatímco česká ekonomika se pohybuje již druhým rokem po sobě v záporných číslech, letecký průmysl v tuzemsku naopak roste. A to ve všech kategoriích. Tržby z leteckých činností sedmnácti firem a šesti asociovaných členů Svazu českého leteckého průmyslu (SČLP) se ve srovnání s rokem 2011 zvýšily o 24,5 procenta. Loni rostl také export těchto podniků, investice do vývoje a tržby za prodej dalším členům SČLP.

Rozjetý Jihlavan i Aero

České firmy dnes dodávají produkci do všech velkých leteckých společností, jako je Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier anebo specialista na vrtulníky Sikorsky Aircraft. A přibývají nové zakázky. Jihlavan například ve druhém květnovém týdnu podepsal dlouhodobou smlouvu se španělskou firmou CASA. Jedná se o dodávky hydraulických lineárních pohonů a ventilů pro ovládání podvozků a nákladních plošin letadel Airbus A350, pro nový vojenský dopravní letoun Airbus A400M, vojenský dopravní letoun CASA C295 a evropský bojový letoun Eurofighter. Podpis smlouvy by měl během následujících deseti let přinést jihlavské společnosti zakázky v objemu 600 až 700 milionů korun. Daří se i letňanské továrně GE Aviation.

Aero Vodochody počátkem roku oznámilo podpis nového kontraktu s italským leteckým výrobcem Alenia Aermacchi vztahujícího se na dodávky sad trupových panelů na letoun Airbus A321. Hodnota kontraktu přesahuje tři miliardy korun. Ze čtyř panelů dlouhých přibližně 4,3 metru sestaví italský zákazník oddíl 14a trupu největšího letounu z rodiny A320. Aero vyrobí až 96 sad panelů ročně. „V letošním roce jsme získali významné zakázky i v oblasti generálních oprav. V případě Tunisu se jedná o šest kusů L-59. Jméno dalšího partnera, s nímž jsme uzavřeli smlouvu na sedmnáct L-39, zatím nemohu kvůli probíhající notifikaci zveřejnit. V oblasti,aerostructures‘ jsme rozjeli tři nově podepsané kontrakty z loňského roku. Výroba S70i (takzvaná mezinárodní verze Blackhawk) běží, dva kusy byly již dodány. Letos také dodáme dveře k servisním vstupům na airbusy,“ vyjmenovává aktivity Aera Vodochody jeho prezident Ladislav Šimek, který je zároveň předsedou Svazu českého leteckého průmyslu založeného v červnu roku 2011. Informace o případném prodeji firmy, kterou nyní vlastní skupina Penta, odmítl komentovat. „V současné době prodejní proces neprobíhá,“ uvedl pouze.

Tržby Aera Vodochody loni překročily 2,9 miliardy korun, čistý zisk představoval 230 milionů. V následujících šesti letech chce firma podle Šimka tržby výrazně zvýšit. „Mohly by být více než dvakrát větší,“ dodává.

„České společnosti se ale nechtějí profilovat pouze jako výrobní partneři. Chceme nabídnout zákazníkům full service včetně designu,“ vysvětluje postoj všech členů svazu.

Zájem o nové pracovníky

Více kuchyní pro Airbus Nové kontrakty leteckých firem v Česku přinášejí příležitosti pro zdejší kvalifikované zaměstnance. A to jak v oblasti výroby, tak předvýrobních fází. Svaz momentálně inzeruje na svých webových stránkách 214 volných pracovních míst. Háček je však v tom, že v drtivé většině případů se jedná o specializované posty, při jejichž obsazování představuje odborné vzdělání jednu ze základních podmínek. V loňském roce zaměstnávali členové SČLP celkem 3280 leteckých specialistů a 1089 ostatních pracovníků.

„V České republice skutečně nenajdete odvětví, které by za poslední dva roky zvýšilo počet lidí, kteří v něm pracují, přibližně o jednu čtvrtinu. Jedná se o významný nárůst. Tento trend navíc nadále pokračuje. Samotné Aero přijímá letos sto nových zaměstnanců,“ vysvětluje Ladislav Šimek. Společnost Zodiac-Driessen Aerospace CZ na Borských polích v Plzni zase v polovině května otevřela novou výrobní halu. Firma patří do divize Zodiac Galley’s & Equipment francouzského koncernu Zodiac Aerospace, jenž je jediným dodavatelem kuchyňských modulů nového typu letadel Airbus A320 a drží téměř stoprocentní tržní podíl ve výrobě odpočinkových místností pro posádky letadel Airbus A330. „Výroba pro letecký průmysl klade velké nároky na pracovní postupy, přesnost a kvalitu práce. Jde převážně o ruční montáž modulů,“ říká Čechokanaďan Joe Maxant, ředitel plzeňské pobočky. Zodiac-Driessen Aerospace CZ se specializuje na výrobu kuchyňských modulů, které se následně v Hamburku nebo v Toulouse zabudovávají na montážních linkách Airbusu do letadel. Momentálně opouští plzeňský výrobní závod každý měsíc přibližně 30 setů modulů a odpočinkových místností. V příštím roce se počítá s nárůstem produkce na 35 setů měsíčně. Česká pobočka očekává letos obrat ve výši 60 milionů eur, který by se měl vyšplhat na 80 milionů.

Kvůli nové zakázce společnost přibírala zaměstnance. Loni jich přibylo 125 a od začátku letošního roku dalších sedmdesát. Nyní v areálu v Plzni pracuje 520 lidí, přičemž jejich počet patrně poroste až k šesti stovkám. „I když nejvíce narostl počet výrobních montérských pozic, zároveň přijímáme další specialisty, především inženýry. Montáž vyžaduje od našich pracovníků na rozdíl od automobilového průmyslu vysoce specifické technické dovednosti. Vstupem jsou tisíce drobných nakupovaných komponentů a výstupem je výrobek, který míří přímo do letadla,“ tvrdí Joe Maxant.

Na východ určitě ne

Definitivní rozhodnutí, že Zodiac Aerospace začne působit v České republice, padlo v roce 2001. O rok později se v Plzni začalo vyrábět. „Měli jsme výrobní závod v Nizozemsku a úkolem vedení bylo najít zemi, kde jsou lidé schopni technicky myslet a kde zároveň můžeme dosáhnout nižších výrobních nákladů,“ sdělil týdeníku Euro Jean-Michel Condamin, člen představenstva a generální ředitel divize Zodiac Aerospace Galley’s & Equipment, která patří mezi deset hlavních firem vyrábějících vybavení letadel. Po světě zaměstnává 26 tisíc lidí a tržby společnosti loni dosáhly 3,44 miliardy eur.

V roce 2004 se do České republiky přestěhovaly i ostatní části produkce, takže v Nizozemsku nezůstala žádná výroba. „Zvažovali jsme více zemí v regionu, ale Česká republika vyhrála. Pokud jsme chtěli zůstat konkurenceschopní, bylo důležité zachovat vysoký standard našich výrobků co do kvality a designu v kombinaci s kompetitivními náklady. V žádném případě to neznamenalo nejnižší možné náklady,“ prohlašuje Condamin. Vedení společnosti nikdy svého rozhodnutí umístit výrobu v Plzni, v jejíž prospěch hrála infrastruktura a dobrý přístup do západní Evropy, nelitovalo. „Proto naši produkci v České republice rozšiřujeme,“ zdůrazňuje Condamin. Zodiac Aerospace ani do budoucna o dalším posunu směrem na východ ne-uvažuje. „Spíše se snažíme být efektivnější. Letecký průmysl je jedno z mála odvětví, které roste každým rokem. A to i přes recesi v Evropě a dalších zemích,“ dodává Condamin, který se po čtyřech letech, kdy vedl plzeňskou pobočku, loni přestěhoval do ústředí společnosti nacházejícího se na předměstí Paříže.


O leteckém průmyslu čtěte více:

Letecké motory z Letňan míří za úspěchem v Číně a USA

FIN25

Milan Šlapák: Český letecký průmysl musí jít do světa


  • Našli jste v článku chybu?