Velcí evropští dopravci srážejí ceny, aby levní přepravci zkrachovali
Ještě nedávno se přední nízkonákladové aerolinie Ryanair a easyJet klidně vznášely nad bouří otřásající leteckou dopravou. Tržby a zisky jim prudce rostly a největší evropské letecké společnosti si jich – což bylo vůbec nejlepší – nevšímaly. Teď se však obloha zatáhla i nad levnými dopravci. Evropská komise Ryanairu 3. února nařídila vrátit pět milionů dolarů, jež utržil díky úlevám poskytovaným belgickým letištěm Charleroi. Nové rozhodnutí si bere na mušku strategii irského přepravce – používání málo vytěžovaných oblastních letišť, kde platí jen nízké letištní poplatky. Následné obavy z poklesu zisků srazily hodnotu akcií Ryanairu téměř o třetinu. Rovněž londýnské aerolinky easyJet oznámily, že v daňovém roce zakončeném 30. září minulého roku, její zisky klesly o 34 procent.
Stagnující ekonomika a neúprosné regulační orgány, to je jen část problémů levných aerolinek. Větší starosti jim dělají velké společnosti, jako jsou British Airways a Air France. I ony totiž rozpoutávají starou dobrou cenovou válku letenek. Zpáteční let z Londýna do Paříže s British Airways nyní stojí pouhých 119 dolarů. Je to sice více než 62 dolarů, které si za let účtuje v polovině týdne a mimo špičku easyJet, ale v jinou dobu se u easyJetu zaplatí zhruba stejně. Navíc cestující nedostanou u easyJetu body za nalétané míle. “Kompletní servis za ceny běžné u nízkonákladových aerolinií teď nabízíme na více než sto sedmdesáti evropských trasách,” uvádí marketingový ředitel British Airways Martin George.
Levné aerolinky zavádějí na oplátku ještě levnější letenky. Poté, co irský Aer Lingus začal prodávat jeden let z Dublinu do Londýna za 14,50 dolaru, Ryanair cenu letenek na stejné trase snížil až na třináct dolarů.
Celkově za poslední čtvrtletí loňského roku Ryanair zlevnil v průměru o jedenáct procent, zatímco ceny letenek společnosti easyJet minulý rok klesly o 6,7 procenta. “Zlevňováním letenek vyhrajeme,” tvrdí generální ředitel Ryanairu Michael O'Leary. Poukazuje na americké Southwest Airlines, která přestály tvrdou cenovou válku v devadesátých letech tak úspěšně, že se nakonec staly dominantním nízkonákladovým dopravcem na lukrativním kalifornském trhu.
Konkurenční boj je však obzvláště tvrdý pro levné aerolinky, jež se za ztráty utrpěné na krátkých trasách, na nichž zuří tvrdá konkurence, nemohou zhojit zisky z dlouhých letů a luxusního servisu poskytovaného v prvních třídách. British Airways a jiní obři navíc převzali některé novinky zavedené levnými aerolinkami, jako jsou rezervace přes internet a zrušení některých omezení u zpátečních letů s návratem druhý den. Chris Tarry, britský poradce zabývající se leteckou dopravou, míní, že mnozí Evropané stále raději létají starými dobrými společnostmi, i když je to u velkých aerolinek stojí o něco víc. “Ukazuje se, že zákazníci Starého kontinentu se až tolik cenami neřídí a pár eur za letenku navíc pro ně nehraje roli,” říká Tarry. A opravdu: i když Ryanair zlevňoval, průměrná obsazenost jeho letů klesla v posledním loňském čtvrtletí ze 76 na 71 procent.
Každá bitva něco stojí.
Vleklá cenová válka by mohla levné aerolinky přinutit k omezení plánů na expanzi. Ryanair uzavřel s firmou Boeing smlouvu o nákupu dvou set padesáti nových letounů 737 a easyJet se chystá koupit dvě stě čtyřicet Airbusů A319. Ani jeden z dopravců nemá v úmyslu krátit počty dodávaných strojů, takže jejich přepravní kapacita vzroste přibližně o dvacet procent. Hlavním cílem obou je zvýšit podíl na německém trhu, největším v Evropě, z něhož se pokusí vytlačit více než půl tuctu místních, nově vzniklých nízkonákladových konkurentů. Ryanair začal rychle maximalizovat počet letů na své hlavní letiště Hahn ležící u Frankfurtu a easyJet si na jaře zřídí uzlové letiště na berlínském Schönefeldu.
V porovnání s těmito problémy je rozhodnutí Evropské komise namířené proti společnosti Ryanair pouhým píchnutím špendlíkem. Orgány Evropské unie došly k závěru, že Ryanair uplatňoval praktiky nekalé konkurence, když využíval dotace od oblastními úřady vlastněného letiště Charleroi. Ačkoliv O'Leary nad rozhodnutím naříká, pět milionů dolarů z miliardy v hotovosti Ryanairu příliš neukousne. Podle názoru analytiků bude Ryanair pravděpodobně schopen dohody s dalšími letišti přeformulovat, a vyhnout se tak sankcím Evropské unie, aniž by musel podstatně zdražit letenky.
Prozatím na tom nejvíce vydělávají cestující dychtící po výhodných cenách letenek. Jestliže jste zatoužili po dovolené na francouzské Riviéře, s easyJetem se z Paříže do Nice dostanete za pouhých 84 dolarů. Air France, které předloňský příchod levné konkurence na pařížské letiště Orly nejprve pohrdavě přehlížely, letenky na trase Paříž-Nice zlevnily na něco málo přes sto dolarů. Raději už začněte balit kufry - takové ceny nemusí vydržet věčně.
Graf:
KLESAJÍCÍ CENY LETENEK
INDEX: I. ČTVRTLETÍ 2002 = 100 %
PRŮMĚRNÉ CENY LETENEK V TURISTICKÉ TŘÍDĚ V RÁMCI ZÁPADNÍ EVROPY
Popisek:
STÁLÝ RŮST
Letadlový park společnosti easyJet se rozšiřuje
Zdroj: American Express
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Hana Synková, www.LangPal.com