Nový prezident ČSA Miroslav Dvořák předpokládá, že také v příštím roce bude firma, do jejíhož čela ho postavil stát, prodělávat. V odhadu, kdy se zadlužené aerolinky, jejichž prodej vláda před pár dny odmítla, vrátí k zisku, sám sebe Dvořák označuje za "konzervativního".
Autor: Martin Siebert
V rozhovoru pro Aktuálně.cz prozrazuje, jakým způsobem chce především zastavit propadání ČSA do dalších dluhů. Zmiňuje prodej letadel - nikoliv ovšem bezhlavý a za každou cenu, zmiňuje i propouštění či soustředění se na „správný byznys“.
A.cz: Jaké připravujete nejbližší kroky? Budete vycházet z restrukturalizačního plánu, který připravilo bývalé vedení v čele s Radomírem Lašákem?
Budoucnost Českých aerolinií má z mého pohledu dvě fáze. Nejprve je nutné společnost dlouhodobě stabilizovat a poté se zaměřit na její trvale udržitelný rozvoj. Má vize spočívá v tom, že ve střednědobém horizontu začneme v Českých aeroliniích rozvíjet potenciál síťového přepravce se zaměřením na transferové cestující, což koresponduje s posílením pozice Prahy jako významného středoevropského hubu.
Vraťme se ale na začátek. Nejprve musím se svými kolegy provést důkladnou analýzu stavu Českých aerolinií, a to z pohledu nákladů i výnosů. Naštěstí už nejsme v situaci, že by nám každou chvíli mohla dojít hotovost. V oblasti nákladů došlo k významné úspoře 1,6 miliardy korun ročně postavené na dohodě se všemi odborovými organizacemi. Zároveň vláda přistoupila ke kapitalizaci půjčky od Osinku. To vše nám otevírá prostor pro to, abychom zvážili, které záležitosti jsou pro core business Českých aerolinií bezpodmínečně nutné a které logicky patří mimo firmu, a navrhli další postup.
A.cz: Tedy pro upřesnění: hodláte pokračovat v prodeji Boeingů 737, prodeji Duty Free shopů a propouštění? Co se týká prodeje letadel, nyní intenzivně analyzujeme flotilu ČSA, její využití a strukturu provozu. Nechci se soustředit na okamžitý efekt, který by mohl být ve svém výsledku nižší, než nám přinese během například tří let. Tzn. že se nechci bezhlavě zbavovat letadel, která by se nyní dala prodat, ale která potřebuji k provozu, který je a bude výnosný. Duty free obchody, to už je jiný příběh. Jak jsem zmínil, odděluji to, co je core business aerolinek a čím by se zabývat neměly. Prodej duty free není standardně provozován leteckým dopravcem, ale většinou mezinárodním operátorem. V této věci otevřené výběrové řízení pokračuje, do konce měsíce mají jednotliví uchazeči potvrdit svůj vážný zájem. A do třetice: stabilizační opatření zahrnují propuštění maximálně 860 zaměstnanců. A.cz: V plánu bývalého managementu se výrazně sázelo na Letiště - krom propojení handlingu měly ČSA s jeho pomocí získat půjčku od bank až dvě miliardy korun a Letiště mělo vstoupit i kapitálově, a to až jednou miliardou. Jsou tyto plány reálné a pracujete na nich? **
O těchto plánech nic nevím. Mohu pouze konstatovat, že nejsou postaveny na reálném základě. Na čem pracujeme, to je definování synergií a paralelních procesů. Otázka handlingu byla v médiích mnohokrát zmiňována, ne však zcela přesně. Nejedná se o sloučení fyzického odbavení letadel, ale o koordinaci pozemního provozu, což přinese významné úspory. Namátkou zmíním například odmrazovací techniku. Tu musí mít v souladu s mezinárodními směrnicemi každá odbavovací společnost, včetně rezervního vozu.
Tím, že spojíme techniku, ušetříme odmrazovací stroj, který stojí okolo 15 milionů korun. Navíc spojení odmrazení do jednoho místa přinese časovou úsporu při minimalizaci zpoždění. Takových příkladů existuje celá řada - od tahačů letadel, přes nástupní schody po klimatizační jednotky. Konsolidace techniky mezi ČSA a Letištěm Praha přinese úspory v řádu stovek milionů.
Více na Aktuálně.cz.