Trh s pivem
PRAHA (hns) – Svaz pivovarů a sladoven ani Výzkumný ústav pivovarnický a sladařský (VÚPS) zatím sice nemají k dispozici konečné údaje, přesto je zřejmé, že horké letní týdny vylepšují domácím pivovarům bilanci. “Ještě nemáme výsledky všech tuzemských pivovarnických skupin, ale už se ukazuje, že zatímco v červnu a květnu kvůli špatnému počasí prodej piva na domácím trhu stagnoval, v červenci a v srpnu rostl. Výpadky v chladnějších měsících pivovary nahrazovaly zvýšeným exportem,“ říká Petr Brynych z VÚPS. Jeho slova potvrzuje tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin. „Za prvních sedm měsíců jsme se dostali zhruba na loňskou úroveň výstavu. Zvýšená poptávka v červenci a srpnu kompenzuje slabší prodeje ke konci prvního pololetí. Za srpen předpokládáme zvýšení odbytu na tuzemském trhu v řádu několika procentních bodů,“ sdělil týdeníku EURO. Simona Krautová z druhé největší tuzemské pivovarnické skupiny, společnosti Staropramen, nechtěla průběžné výsledky firmy komentovat. „Naše výsledky zveřejňujeme jen na konci roku,“ řekla.
Zástupci Budvaru, Starobrna a moravské pivovarnické skupiny PMS byli sdílnější. „Červenec a srpen budou lehce nadprůměrné. Například Holba prodala oproti červnu o deset procent víc. Kromě tuzemského trhu se nám dařilo stabilizovat především export na polský a slovenský trh. Vstupem do Evropské unie se zvýšila míra bezpečnosti exportu na tyto trhy – výrazně se totiž omezila možnost svévolně zavádět omezení dovozu do těchto zemí,“ tvrdí obchodní ředitel skupiny PMS Přerov Antonín Chytil. Skupina sdružuje pivovary Litovel, Holba a Zubr.
Obdobný vývoj zaznamenal Budvar a Starobrno. „V prvních sedmi měsících se prodej na tuzemském trhu pohyboval zhruba na loňské úrovni. Výjimkou byl květen, kdy jsme zaznamenali pokles. Naopak první dny měsíce srpna naznačují oživení prodeje,“ řekl Daniel Albrecht z oddělení marketingu Budějovického Budvaru. „V červenci a srpnu zaznamenáváme dramatický nárůst oproti předchozím měsícům. Kromě zlepšení počasí je za tímto vývojem i fakt, že roste počet Čechů, kteří dovolenou místo v zahraničí tráví doma,“ vysvětluje obchodní a marketingový ředitel Starobrna Jiří Imrýšek.
Dařilo se i tuzemské pětce, severočeské skupině Drinks Union. „Kromě prodeje lahvového a točeného piva nám stoupala i produkce piva v plechovkách. Například prodej plechovek půllitrových jedenáctek Zlatopramen se ve srovnání s minulým rokem ztrojnásobil. Jenom v průběhu chladného června prodal Zlatopramen 134 000 půllitrových plechovek,“ říká manažer značky Zlatopramen Boris Rajdl.