ZAHRANIČNÍ OBCHOD Loňský mimořádně dobrý výsledek zahraničního obchodu by se podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana měl letos ještě zlepšit. Exportéři tak optimističtí nejsou.
ZAHRANIČNÍ OBCHOD Loňský mimořádně dobrý výsledek zahraničního obchodu by se podle ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana měl letos ještě zlepšit. Exportéři tak optimističtí nejsou. Rok 2004 byl z hlediska zahraničního obchodu úspěšný. Výměna zboží a služeb se zahraničím skončila pro Česko schodkem 20,6 miliardy korun, což je nejnižší deficit od roku 1993. Předběžný výsledek zahraničního obchodu zveřejnil minulý pátek Český statistický úřad. Ministr Milan Urban přičítá tento výsledek zejména tomu, že česká ekonomika je otevřená a její produkce konkurenceschopná. Letos očekává Urban vyrovnanou bilanci zahraničního obchodu. „Chtěl bych mít Zátopkovy nohy, Rotschildovy peníze a optimismus pana ministra,“ kontruje prezident Asociace exportérů Jiří Grund. POČKÁME NA TOYOTU Na rozdíl od ministra a analytiků, kteří hodnotí loňský výsledek jako excelentní, vidí Grund i problémy. „Jako exportéři to nepřeceňujeme. Za tímto výsledkem je za prvé jen několik firem hlavně z automobilového průmyslu. Za druhé je časově omezen, protože se týká zahraničních společností, které čerpají investiční pobídky, respektive mají ještě daňové prázdniny,“ uvedl. Úspěch zahraničního obchodu není podle něho postaven na zdravém podílu středně velkých firem, které jsou páteří každé fungující ekonomiky. Nevznikl jako důsledek podpory podnikání tuzemských firem. „Střední podnikatelé nestojí v České republice dost pevně na nohách. Mají vysoké daňové zatížení, problémy jim dělá silná koruna, rostou ceny elektrické energie,“ upozornil Grund. I když loňský výsledek českého zahraničního obchodu hodnotí jako vynikající, říká, že je třeba počkat na vývoj ve střednědobém horizontu. Urban věří, že tuzemské firmy jsou natolik konkurenceschopné a strategie vstupu na mimoevropské trhy, kterou ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje, natolik účinná, že rok 2005 vyrovnanou bilanci přinese. Vize, na nichž se teprve pracuje, nebo které jsou sotva odsouhlasené, však těžko ponesou ovoce v tak krátké době, aby výrazně zasáhly do letošní bilance zahraničního obchodu. Svým dílem by však k exportu měl začít přispívat kolínský společný závod automobilek Toyota, Citroen a Peugeot. Ve chvíli, kdy začne tato automobilka chrlit osobní vozy, stane se Česko podle Urbana největším producentem aut na světě v přepočtu na jednoho obyvatele. S UNIÍ OBCHODOVAT UMÍME**
S faktem, že za zvýšením vývozu stojí jen omezený počet firem a hlavně zahraniční společnosti, které v tuzemsku podnikají a využívají investičních pobídek, souhlasí i vyjádření ministerstva průmyslu a obchodu. Zahraniční investoři počítají od počátku projektů s tím, že naprostá většina jejich produkce skončí mimo český trh. Vývozní efekty se pak stále silněji projevují především v odvětví výroby dopravních prostředků, telekomunikačních zařízení, spotřební elektroniky a výpočetní techniky.
„České firmy dokázaly využít našeho vstupu na jednotný trh,“ podotkl k nejnižšímu deficitu zahraničního obchodu v posledním desetiletí náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Povzbudivě působí na český export také rychlý ekonomický růst Polska, Slovenska a Maďarska a oživení v Německu, které je naším nejvýznamnějším partnerem.
Zatímco obchodování s Evropskou unií tuzemským firmám jde, s mimounijními partnery jsou výsledky horší. Náš obchod s evropskou „patnáctkou“ v roce 1997 končil záporným saldem přes sto miliard korun, vloni dosáhl přebytek více než 208 miliard. Naproti tomu s Čínou, Vietnamem, KLDR, rozvojovými zeměmi a SNS je trend obchodování přesně opačný. Nejzápornější saldo, které se stále prohlubuje, máme s ČLR.