PODLE OFICIÁLNÍ STATISTIKY BYLO LETOS V ŽENEVĚ PREZENTOVÁNO HNED 38 SVĚTOVÝCH PREMIÉR, K TOMU 21 EVROPSKÝCH A 49 ŠVÝCARSKÝCH. PO PRAVDĚ ŘEČENO ŠLO O RUTINNĚ DOBŘE PŘIPRAVENÝ, AVŠAK NA VYSLOVENÉ TRHÁKY CHUDÝ AUTOSAL O N.
Nejprestižnější evropský autosalon oslnily koncepty Volvo, Škoda Octavia II. a Seat Altea. Rozpaky vzbudily Ford a VW
I DÍKY TOMU NOVÁ OCTAVIA SKUTEČNĚ ZÁŘILA.
Mezi nejzajímavějšími novinkami, které na rozdíl od designerských pokusů a továrních konceptů budou brzy na silnicích skutečně k vidění, byly především Audi A6, facelift Fiatu Multipla, Mercedesy SLK, SLK AMG a facelift třídy C, Seat Altea, Peugeot 407 a Toyota Corolla Verso. Za koncepty velmi silně bodoval model YCC Volvo, Nissan Quashqai Crossover a Mazda MX Flexa. V nepříjemné pozici byl letos ve Švýcarsku Volkswagen, který si velkou slavnou premiéru odbyl vloni s pátou generací Golfu ve Frankfurtu a pro Ženevu připravil „z nouze“ alespoň verzi Caddy Life pro sport a volný čas. I když je interiér z původně užitkového vozu s pěti sedadly příjemně prostorný, patero dveří nepříjemným plechovým boucháním dává najevo, jaký původ tenhle Caddy skutečně má. Podobně vlažná byla i prezentace Opelu, který mezi velmi pěknými, ale již dobře známými vozy, poprvé prezentoval jen Tigru Twin-Top - líbivé coupé s trochu fádním interiérem a elektricky otevíraným kufrem. Opel má ale velkou vlnu zájmu těsně před sebou. Během pár týdnů se v praktických jízdních zkouškách začne představovat nová Astra. N aopak značný zájem byl o nový malý-velký Seat Altea. Všímavým neušlo, že koncern uvádí zároveň na trh dva vozy, u nichž jednou znejsilnějších zbraní je prostor na zadních sedadlech. Octavia II. aAltea ho mají pozoruhodně dost. Ale zatímco nová Octavia se snaží zasáhnout i střední třídu, Altea spokojeně zůstává ve svém nižším patře. Je na ní však třeba ihned pochválit krátkou a strmou příď a na palubní desce sympatickou kostičkovanou texturu plastu. Poněkud zvláštní je výrazné plastové obkroužení tří čtvrtin čelního skla a na detailech patrný koncernový původ. Mezi limuzínami se o zájem praly Audi A6, Peugeot 407a přepracovaná C třída Mercedesu. Audi se líbí díky hodně protažené zádi s extrémním sklonem zadního skla a odvážné přístrojové desce s dvojím samostatným prosklením. Peugeot 407 nese výrazný znak na minimalizované mřížce chladiče, zato se však hodně rozrostl a posunul výš spodní nádech chladiče. Záď je patrnou reminiscencí na splývavost modelu 607. Středová konzole je z jedné oblé plochy s hodně složitými ovladači. Všechny jsou ale pohodlně dostupné prsty z řadicí páky. K zaznamenání jsou i hluboké sedačky spodstatným bočním vedením. A Mercedes „C“? Zdá se nižší než ve skutečnosti je. O to je v dojmu „rychlejší“. Tomu trochu odporuje hodně masivní vnitřek - cestující vpředu odděluje mimořádně vysoký tunel. Záď mírně připomíná vozy Jaguar, zavazadlový prostor je sice nízký, zato však hodně dlouhý, a víko je zavíráno elektricky. Nijak designersky převratné, ovšem pro svou prodejnost velmi důležité facelifty prožily v Ženevě Toyota Corolla Verso a Fiat Multipla. Toyota má futuristický středový panel a hodně prostoru pro všechny cestující. Dvojice do podlahy skládaných sedadel pro 6. a 7. cestujícího je spíš troufalý pokus, protože takto lze vozit snad jen děti. A Fiat Multipla? To už není Multipla. Záď má sice původní, ovšem příď zcela přišla o svůj charakterictický „špek“ s dvojicí reflektorů. Pozoruhodností u nové Multiply je navíc hodně členitý střední panel integrující odvážně řadicí páku i tachometr. Oblíbenou položkou každého autosalonu jsou koncepty - vize budoucnosti. Hodně pozornosti na sebe strhly Nissan Quashqai Crossover a V olvo YCC. Zvlášť skandinávská značka se dokázala oprostit od dosud v budoucnosti „viděného“ a nabídla čtyřmístný hatchback s dvojicí křídlových dveří a zadními sedadly zvednutelnými jako v příměstském vlaku.