Na trhu s vysokorychlostními proudovými letadly nové generace v současnosti působí řada společností. Například Boom Supersonic se svým prototypem Overture nebo Lockheed Martin s letounem Quiet Supersonic Technology (QueSST), jejž vyvíjí pro NASA. Dalším hráčem, který se zabývá výrobou, respektive vývojem hypersonických letadel, je firma Hermeus. Ta minulý týden oznámila zisk stomilionové dotace, která by ji měla přiblížit k dokončení prvního prototypu jejího nadzvukového stroje.
Finanční prostředky společnosti se sídlem v Atlantě poskytnul především podnikatel Sam Altman, k němuž se připojili další investoři a také fondy Founders Fund Petera Thiela a In-Q-Tel. Ke stálým mecenášům, kteří se na rozvoji podílí, dlouhodobě patří například Khosla Ventures, Canaan Partners, Bling Capital a Revolution's Rise of the Rest. K tomu, jakou má v současnosti firma hodnotu, se její zástupci pro web CNBC vyjádřit odmítli.
„Společnost Hermeus sleduje ambiciózní vizi, která se na první pohled zdá nemožná, ale spojuje ji s inženýrskou kulturou a obchodním plánem, který ji může skutečně uvést do reality,“ sdělil Altman v prohlášení. A na čem že výrobce od svého založení v roce 2018 konkrétně pracuje? Výsledkem jeho snah má být letadlo Quarterhorse, jež by dokázalo letět až pětinásobnou rychlosti zvuku. Tu má zařídit motor s názvem Chimera.
Společnost plánuje novou peněžní injekci využít na vývoj tří takových letounů a posléze i dalších dvou prototypů - strojů Darkhorse a Halcyon. „Quarterhorse je sprinter, fakticky nejmenší možný drak pro letové testování našeho motoru Chimera ve všech režimech provozu a Machových číslech. Darkhorse bude schopen trvalého hypersonického letu a bude schopen nést náklad nebo užitečné zatížení,“ řekl zmíněnému serveru provozní ředitel společnosti Hermeus Skyler Shuford. Hyalcon, oproti tomu, má být letounem výhradně dopravním, přičemž světlo světa by měl spatřit v roce 2029.
Příliš velké oči
V případě letadla Quaterhorse je první vzlet naplánován mnohem dříve. Měli bychom se jej dočkat už za rok. Zda se však podaří přetavit všechny cíle v realitu, nelze s jistotou říci. Podobně ambiciózní plány na návrat ke komerčnímu nadzvukovému létání měla dříve už celá řada jiných společností. Jejich nápady ale ve výsledku vyšuměly do ztracena.
Jedním příkladem za všechny je společnost Aerion Supersonic se sídlem v Nevadě. Ta slibovala vývoj obchodního tryskáče AS2 schopného letět téměř dvakrát rychleji než běžná linková letadla. V létě minulého roku ovšem zcela ukončila činnost.
„V současném finančním prostředí se ukázalo, že je nesmírně náročné uzavřít plánované a nezbytně velké nové kapitálové požadavky na zahájení výroby nadzvukového letadla AS2,“ zdůvodnila tehdy svůj konec v oficiálním prohlášení. Cílem společnosti bylo uvedení prvního proudového letounu na trh do roku 2026. V rámci vývoje přišla s technologií boomless cruise, která by údajně letounu umožnila létat bez vzniku sonického třesku, tedy problému, jenž v minulosti trápil nadzvukové concordy.