Průkopník kategorie kupé-kabriolet nabízí opět něco navíc
Francouzský Peugeot byl první, který dokázal pevnou skládací střechu napěchovat do kufru kompaktního vozu. Tím odstartoval novou éru, která dala vzniknout například Volkswagenu Eos a dalším podobným vozům od Fordu nebo Opelu. Model 308 CC hodlá udržet image inovátora svého předchůdce. Nejde sice o převratně nové technologie, přesto je vývoj v tomto segmentu zajímavý. Peugeot totiž posunuje jak výbavou, tak designem vůz nejméně o kategorii výše a dobře si dokázal poradit i s užitnými vlastnostmi, což je u vozů kupé kabriolet jinak obecně platný problém.
Minimálně z hlediska designu jde o povedené auto. Specifický problém u kategorie CC je v tom, že manipulací se střechou se vůz mění do dvou různých podob – do uzavřeného kupé a otevřeného kabrioletu. A v obou podobách musí vypadat nekompromisně. Z konkurence se nejblíže ideálu přiblížil Volkswagen Eos, přesto 308 CC vypadá lépe. A to zejména v interiéru, kde má člověk pocit, jako by nastoupil do vozu hodně vysoko postavené prémiové značky. Sedadla, palubní deska a výplně dveří jsou potažené kvalitní červenou kůží. Možná nejde o ručně šitý velbloudí ohoz, jakým se umí pochlubit třeba Maserati, přesto je zpracování a design vnitřku kabiny na poměry třídy luxusní záležitostí, doplněnou o kovové pedály, kovovou hlavici řadicí páky a lemy přístrojů. Óda na dokonalost pokračuje předními sedačkami, jejichž tvarování je perfektním kompromisem mezi sportovním charakterem kupé a pohodlím rozevláté jízdy v kabrioletu. Zadní místa jako obvykle patří do kategorie nouzových či dětských, pro dospělého člověka nelze očekávat ani stopy pohodlí. Specifickým kladem vozu je také na poměry auta se skládací střechou veleobří kufr. V Česku, kde i kabriolety občas slouží k zavážce pytlů s cementem a jiného stavebního materiálu, jde o obzvláště důležitý údaj. Se střechou v pozoru se do kufru vejde 465 litrů objemu a v poloze „pohov“ pak 270 litrů v celkem kompaktním prostoru.
Testovaný vůz poháněla skvělá přeplňovaná šestnáctistovka, která se zrodila společným úsilím koncernu PSA a BMW. Na poměrně těžké auto jde o dostatečnou motorizaci. Trhání asfaltu se sice nekoná, ale udržením motoru v otáčkách a častým řazením jde z auta vykouzlit i sportovní dojem. K tomu sekundují dobře nastavený podvozek a účinné brzdy. Výhoda kompaktního motoru je i v tom, že nepřetěžuje přední nápravu, a tím předchází nedotáčivosti. Vůz je naopak vcelku ochotný zatáčet, dobré vyvážení se projeví i při citlivé práci s plynem v zatáčkách, kde je snadné přimět automobil k čitelnému přetáčivému smyku. Daní za dobré jízdní vlastnosti je tvrdší odpružení, které spolu s nízkoprofilovými pneumatikami dokáže zatřást obsahem kabiny hlavně na příčných nerovnostech. Na běžných českých „okreskách“ si však 308 CC dokáže udržet slušnou míru pohodlí. Spotřeba auta je při rozumné jízdě vcelku přijatelně nízká a v kombinovaném režimu se pohybuje kolem osmi litrů. Jakmile se však trochu přitvrdí, jedenáct či dvanáct litrů benzinu mizí z nádrže každých sto kilometrů s neúprosnou pravidelností.
Peugeot 308 CC je až překvapivě dobré auto. Vyvážené jízdní vlastnosti a hlavně vynikající interiér jej posouvají o třídu výše, kde je konkurenční i jinak vysokou cenou.
klady
pěkné kupé
hezký kabriolet
vynikající interiér
sedačky s vyhříváním krku
motor
jízdní vlastnosti
zápory
vysoká cena
prostor na zadních sedadlech
velká hmotnost
Peugeot 308 CC
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon 110 kW
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 215
Zrychlení: 9,8
Spotřeba: 10,7 / 5,6 / 7,5
Cena: 790 000 Kč testovaný vůz