Pravá domácí zabijačka! Takto Lidl ve svém reklamním letáku z minulého týdne lákal na velké hody. Zabijačkovou polévku (čtyři porce dohromady za dvacku), jelítkový a jaternicový prejt, zabijačkový guláš, tlačenku, jelítka a další zabijačkové speciality nabízí obchodník roku většinou pod svou privátní značkou Baroni. Při pečlivějším ohledání se dá na obalu rozluštit i jejich výrobce. A tak se dočteme, že zabijačku pro Lidl přichystal plzeňský masokombinát, vypomohli také zahraniční výrobci.
Co mají jejich velkosériové produkty, chrlené linkami pod dohledem kritických bodů a ISO norem společného s domácí zabijačkou? Každý soudný zákazník tuší, že nic. Stoprocentně to musí vědět státní dozor, přesto s pravou domácí zabijačkou v Lidlu nemá žádný problém. Zato veterináři obcházejí farmářská tržiště a pokutují prodejce za opakovanou závadu, jakou je kromě jiných prohřešků označování výrobků slovem domácí.
Používat na potravinách výrazy jako „domácí“, „čerstvý“, „živý“, „čistý“, „přírodní“ či „pravý“ totiž zakazuje vyhláška ministerstva zemědělství o značení potravin z roku 2005. Pokud to tedy nedovolují zvláštní právní předpisy coby součást názvu u jednotlivých druhů potravin, jak praví zmíněná vyhláška. A protože je vyhláška ryze česká, je použitelná jen pro potraviny původem z České republiky, vysvětluje mluvčí Státní veterinární správy Josef Duben.
Takže Lidl může ve zdejších obchodech prodávat zaručeně „domácí“ klobásy, pokud jsou z německého nebo polského masokombinátu. Naopak řezník Josef Slanina z Držkova nesmí na farmářském trhu nabízet klobásky ze svého miniuzenářství jako domácí, jinak si koleduje o pokutu od kontrolorů státní veterinární správy. To není výmysl bruselských, ale domácích úředníků. Není v tom guláš?