Vyzkoušeli jsme – Opel Combo CNG
Několik značek na českém trhu sází na pohon CNG, který ve válcích motoru nahrazuje benzin zemním plynem. Jednou z nich je Opel, který podnikatelům nabídl dodávku Combo. Prodává se za 505 000 korun a umožňuje odpočet DPH.
Dodávku Combo vytvořil Opel před několika lety z malého vozu Corsa tak, že zvýšil jeho střechu a vytvořil ze zadní části nákladový prostor. Vznikl tak konkurent autům, jakými jsou například Citroen Berlingo, Volkswagen Caddy či česká Škoda Praktik – tedy malým užitkovým strojům pro řemeslníky a rozvážku zboží. Ve verzích combi se prodávají také jako rodinné vany.
Letos nabídl Opel pro Combo pohon CNG. Jde o tovární zástavbu nádrže na stlačený zemní plyn, která funguje vedle zmenšené benzinové nádrže jako alternativní pohon na levnější palivo. Přestavba se nijak nedotkla vnitřního prostoru, Combo CNG nabízí stejně velký prostor pro zavazadla i náklad o objemu až 3200 litrů.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - Opel Combo 1.6 CNG Ecotec typ vozu - pětidveřová dodávka motor - benzinový čtyřválec alternativní pohon - zemní plyn objem válců - 1,6 litru max. výkon - 69 kilowattů max. rychlost - 165 km/hod zrychlení 0-100 - 15 sekundy spotřeba - 4,9 kg plynu na 100 km kufr - 3200 litrů cena - 505 000 Kč Tři zásobníky na plyn a jeden na benzin Kompaktní stavba zadní nápravy modelu poskytuje dostatek prostoru pro umístění tří zásobníků plynu i rezervní benzinové nádrže. Pevný skelet vozu a materiál zásobníků plynu, který je v nich uložen pod tlakem 200 barů, údajně zaručují maximální míru bezpečnosti. Každá z nádrží má vlastní magnetický ventil, který okamžitě přeruší dodávku plynu k motoru, jakmile jeho obrátky poklesnou pod minimální otáčky. Jak se jízda s Opelem Combo CNG liší od cestování v běžném voze? V podstatě není znát žádný rozdíl. Řidič může libovolně, a to i za jízdy, přepínat mezi plynovým a benzinovým pohonem. Na výkonu není změna prakticky znát. Jednašestka o výkonu 69 kilowattů nezaručuje právě bleskové rozjezdy, ale na běžný provoz stačí. Při testu jsme ocenili skutečnost, že plynová nádrž nijak nezasahuje do zavazadelníku, jako je tomu třeba u konkurenčního Citroenu Berlingo. U něj významnou část korby zaujímá velký zásobník, umístěný hned za dělicí přepážkou mezi kokpitem a ložnou plochou. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Combo CNG je homologováno v N1, takže automaticky umožňuje odpočet DPH. Je to dodávka s nízkými provozními náklady pro městskou rozvážku a řemeslníky, kteří mají v okolí své firmy plnicí stanici CNG. Dokáže jezdit levněji než běžné vozy, protože zemní plyn je v přepočtu na ujeté kilometry zhruba o polovinu levnější než benzin. Nehodí se ale pro dlouhé trasy. Například z Prahy do Chorvatska je s ní prakticky nemožné jet, protože po cestě nejsou žádné stanice na zemní plyn. Nejezděte daleko**
Do Comba se tedy vejde více než do Berlinga, ale koncept s plynovou nádrží pod podlahou má i významnou nevýhodu. Zatímco zmíněné Berlingo má plnohodnotnou benzinovou nádrž, do Comba se vejde jen 14 litrů benzinu. To znamená, že je vhodné jen pro jízdy na trasách v blízkosti plnicích stanic CNG. Plynový Opel s celkovým dojezdem 550 kilometrů je proto vhodný pro podnikatele, kteří potřebují často pojíždět po městě s dostupným tankováním CNG. Na dlouhé trasy se vzhledem k malému počtu plnicích stanic v Česku nehodí. Při našem testu v Praze jsme mohli využívat jen CNG stanici ve Švehlově ulici, protože druhé čerpadlo v michelské plynárně o víkendu funguje jen na speciální karty. Stejně jsme dopadli na cestě do Liberce v Mladé Boleslavi, kde sice je plnicí stanice CNG v areálu firmy RWE, ale hotovost tam vůbec nepřijímají, jen speciální „plynařské“ karty.