H&M
STOCKHOLM (han) - Strategie „móda a kvalita za nejlepší cenu“ má od tohoto pátku 21. března pomoci švédské firmě Hennes & Mauritz (H&M) dobýt český trh. Společnost otevírá dva obchody v Praze – u Anděla a na Zličíně – a nevylučuje, že v budoucnu přibudou další. „V dohledné době bychom rádi otevřeli v centru Prahy větší obchodní dům,“ říká ředitelka společnosti pro komunikaci Kristina Stenvinkelová. Kromě Prahy bude letos nadnárodní H&M otevírat ve světě celkem 110 nových obchodů, v Evropě například v Polsku a Portugalsku.
Hennes & Mauritz je příkladem expanzivní firmy, která se vypracovala v padesátých a šedesátých letech v poválečném ekonomickém růstu. Založil ji v roce 1947 švédský obchodník Erling Persson, který se poučil ve Spojených státech, jak fungují takzvané vysokoobratové firmy, které můžou udržovat ceny na nízké úrovni. Společnost se v průběhu desetiletí rozšířila také na další kontinenty a dnes má velký obchod například na newyorské Páté avenue.
„Naše strategie má několik zásad, zboží v obchodech se například obměňuje každý den. Jenom tak můžeme nabízet nejaktuálnější módní výrobky,“ tvrdí obchodní manažer H&M Karl Gunnar Fagerlin. Součástí politiky je také skutečnost, že firma má málo překupníků a nakupuje velké objemy jednotlivých druhů zboží. „Máme poměrně efektivní distribuční systém a sledujeme vývoj nákladů na všech úrovních,“ říká Fagerlin.
Úspěšnost této strategie je zřejmá z finančních výsledků H&M. Loni podnik dosáhl obratu 53 miliard švédských korun (zhruba 185 miliard Kč), což bylo o patnáct procent více než předloni. Zisk po zdanění se zvýšil o padesát procent na 8,6 miliardy švédských korun. „To nám umožňuje financovat expanzi z vlastních zdrojů, zásadně si nebereme úvěry,“ tvrdí Fagerlin. Podle jeho slov také H&M nekupuje budovy, ale prodejní prostory si pronajímá. „Touto cestou půjdeme i v Praze. Pro obchodní dům budeme hledat atraktivní prostory v centru, které si budeme moci pronajmout,“ doplňuje ho Kristina Stenvinkelová.